bu başlıkta türk sanat müziğine dair bilgiler, eserler ve bestekarlar ile paylaşımlarda bulunacağız.

bu geceye armağan edeceğim şarkının

bestesi erdoğan berker
sözleri ömer bedreddin uşaklı'ya ait
rast makamı

anlat bana gül goncası gördün mü dikensiz
gül renkli yüzün benli de gönlün niye bensiz
bir gizli ateş var yakıyor gönlümü sensiz
gül renkli yüzün benli de gönlün niye bensiz

bestekarın ilk bestesidir.
sözler başka bestekarlar tarafından farklı makamlarda bestelenmiş olsa da sanırım en güzeli budur.

"gül renkli yüzün benli de göğsün niye bensiz"
dizesi bile yeter bence şarkıya gönlünü kaptırmaya.
ne kadar nahif ve içli bir söz..

en çok serap mutlu akbulut'un sesiyle hatırlarım

serap mutlu akbulut

inci çayırlı - hüzzam - hafız yaşar okur bestesi


düzeltme: harf eksikliği
devamını gör...
devamını gör...
(bkz: hakikatten mecaz nihavend'den hicaz olmaz)
devamını gör...
bu gece başlığa sözleri cansın erol'a bestesi selahattin içli' ye ait güneşin battığı yerde şarkısı ile katkı vermek istedim.

şarkının sözlerinin ise hüzünlü bir hikayesi var:

cansın erol şiiri çok sevdiği eşini kaybettikten sonra onun hasretiyle yazıyor.

güneşin battığı yerde bir dönülmez ufka gittin
beni böyle dertli, garip; bitkin bıraktın
gittiğin gün gibi sessiz, seninle doluyum sensiz.
yalnız bıraktın.
zaman hiç geçmemiş gibi,
sensiz yaşanmamış gibi sana geleceğim
dudağımda yarım kalan hazin hüzzam şarkılardan,
yanmış geleceğim.
yaşamaktan başka söyle, aramızda fark mı kaldı,
cansın derdin can mı kaldı,
duman olup geleceğim…


buradan ahmet özhan yorumu

düzenleme : kullanılmayan linkler silindi.
devamını gör...
doksanlı yıllardan bir kayıt.

devamını gör...
bu gecenin müthiş eseri

zehretme hayatı bana cananım

zehretme hayatı bana cananım
elemlerle doldu benim her anım
kederimle yanıp sönse de canım
inan ki ben sana yine hayranım..

zeki müren'in 16 yaşında yaptığı acem kürdi makamında ilk bestesidir. şarkının sözleri de kendisine ait olup ilk harfleri adını oluşturuyor.

her dinlediğimde ruhumun derinlerinde, yaşadığım değilse de hissettiğim bir kederle karşılaşıyorum.

bestekârın sesinden

dinlemeyi en çok sevdiğim kadının sesinden
devamını gör...
klasik türk müziğidir. musiki dediğimiz kavram sanatlı müzik anlamına gelir.
devamını gör...
devamını gör...
kuş olup uçsam

bu akşamın şarkısının güftesi ve bestesi bir kadına ait segâh şarkı. neveser kökdeş'in türk sanat müziğine kazandırdığı değerli eserlerden biridir kuş olup uçsam

sözler ve müzik birbirine ne kadar uyumlu olduğunu farkedeceksiniz dinlediğinizde.

müzik uçuşurken ruhunuzda, sözler de bir o kadar nahif dokunacak gönlünüze..

işte müthiş şarkının müthiş yorumları:

melihat gülses


çiğdem yarkın


elif güreşçi
devamını gör...
bu gecenin şarkısı
sözleri ve bestesi tatyos efendi'ye ait
uşşak şarkı gamzedeyim deva bulmam

tatyos efendi bir gece meyhanede arkadaşları vasili ve ahmet rasim ile içtikten sonra gecenin sonunda kemanını alıp bu şarkıyı söyler. şarkı bittiğinde kimsexe konuşacak hâl kalmamıştır. gözyaşları içinde dinlemiştir şarkıyı herkes.

sonradan öğrenildiğine göre

tatyos efendinin bir çocukluk aşkı varmış. kızın ailesi erivan'a göç edince kavuşamamışlar.

tatyos efendi sonrasında evlenmiş.

beraber içtikleri o gece kızın istanbul'a döndüğünü ve otuz yıldır evlenmeyip kendisini beklediğini öğrenmiş tatyos.

ahmet rasim bey tatyos'un kilisede yapılan cenaze töreninin sonunda oturduğu yerden kalkarken kilise sırasına bırakılmış bir zarfı farkediyor. zarfın üzerinde 'tatyos ile birlikte defnedilecektir' yazmaktadır.

zarfı otuz yıl önceki çocukluk aşkı olan kadın ahmet rasim bey'e fark ettirmeden onun yanındaki sıraya koymuştur.

ahmet rasim zarfı alıp usulca ceketinin cebine koyar.

zarfın kendi yanına konulmasının bir tesadüf olamayacağını düşünüp ve zarfın içindekileri okumanın belki de tatyos'a karşı ifa edilecek son görev olacağına kanaat getirerek yalnız ahmet rasim bey tarafından görülen ve yarım saat sonra tatyos'un naaşı ile birlikte toprağa verilen zarfın içinde ki kağıt da şu dizeler yazılıdır:

gam-zedesin devan benim/garip kuşsun yuvan benim/çektiğimiz yeter gayri/kaderimsin inan benim

takat yetişmez eleme/bülbül imrenir çileme/bizim şu kara sevdamız/kalsın öteki aleme/

elbet kadrini bilirim/iste canımı veririm/küsme talihine tatyos/çok durmam ben de gelirim.

işte şarkının hüzünlü hikayesi.

şarkıda gece gamzedeyim ifadesinin gamze olmadığını söylememe gerek yoktur sanırım.

işte şarkı


müzeyyen senar yorumuyla;


ve
barış manço yorumuyla

devamını gör...


hülyâlı gecelerde hasretin yolcusuyum
bu karanlık gönlümde artık sabah olmuyor
eritiyor kalbimi ayrılığın ateşi
ömrüm gelip geçiyor neden çilem dolmuyor.

söz müzik: zeki müren
hicaz şarkı.
devamını gör...
sabah güzel bir şarkı, hüzünlü bir aşk hikayesi ile kucaklasın yeni gelen günü
günaydınım, nar çiçeğim, sevdiğim

sözlerini feyzi halıcı’nın bir efsaneden esinlenerek yazdığı, çinuçen tanrıkorur tarafından bestelenmiş bu şarkının öyküsü oldukça hüzünlü..

şavkıması sana doğru yolların / sana doğru, denizlerin çağrısı

efsaneye göre cihangir hanlığının genç prensi salim şah, bir gün raksını görüp hayran kaldığı anarkali isimli genç ve güzel rakkaseye âşık olur. zaman geçer ve prens salim şah gönlünü çelen bu güzel rakkase ile evlenmek ister ancak ülkesinin kuralları buna izin vermez. bir prensin halktan bir kızla evlenmesi, hele ki bir rakkase ile evlenmesi olacak iş değildir.

çırıl çırıl ötelerde bir güzel / günaydınım, nar çiçeğim, sevgilim…

ama gönül ferman dinlemez, bütün kural ve yasaklara rağmen bu aşk büyür, iyice alevlenir. anarkali ile salim şahın aşkı dillere destan olur, bütün hanlığı sarar, dilden dile anlatılıp durur. bu durum prensin babası han akbar tarafından hiçbir zaman kabul görmez ve âşıkların birbirini görmesini yasaklar. oysa tüm yasaklara rağmen anarkali ile salim şahın aşkları günden güne büyür ve hükmünü sürdürür.

çıkmaz sokaklarda bu minyatür kim / bu göğüs kim, ya bu gözler, bu saçlar

çevre hanlıklara da yayılan bu aşk hikâyesiyle baş edemeyeceğini anlayan akbar han, çareyi sevdalıları ayırmakta bulur. çözüm çok zalimcedir. güzel rakkase anarkali, ibret için kentin ortasında inşa edilen, penceresi olmayan, dört duvardan ibaret dar bir odaya hapsedilir. arkasından giriş kapısı da duvarla örülüp kapatılır. yani bir anlamda ölüme terk edilir anarkali. salim şah şaşkın ve çaresiz, bu aşkı efsaneleştiren şehir halkı ise ağlamaklı ve şaşkındır.

uzak bir özlemde ayak seslerin / günaydınım, nar çiçeğim, sevgilim…

her gün gelip bu hücrenin önünde, hanın insafa gelip güzel anarkali’yi affetmesini bekler insanlar. zaman geçtikçe umutlar kesilir, çaresizlik sarar dört bir yanı. artık duvarlar yıkılsa da güzeller güzeli anarkali’nin sağ çıkma ihtimali yoktur bu hücreden. halk yavaş yavaş çekilir, bekleme duvarının önü boşalır, ama aşk mecnunu prens, sevdiğini yalnız bırakmaz. gözleri kapının örüldüğü duvarda sessiz bir tevekkül ile beklemeye devam eder.

kırk odanın kırkında da kırk güzel / kırk aynada çengi çengi bir güzel

mevsimler geçer bahar olur, doğa yeniden canlanır ve günlerden bir gün o taş duvarda bir kıpırtı başlar. prensin gözünü hiç ayırmadığı o duvarda, güzel anarkali’nın girdiği kapının taş örgüleri arasından ince zarif bir dal filizlenmiştir. bunu duyan halk tekrar hücrenin önünde toplanmaya ve her gün bu yaşam filizini izlemeye başlar. günler geçtikçe yeni dallar, yeni filizler çıkar o taş duvarın bağrından ve tomurcuklarla yüklü dallar sarar etrafı. belli ki çiçek açacaktır aşk…

çağlar ötesinde bir avuç nota / günaydınım, nar çiçeğim, sevgilim…

bir sabah duvarın önüne gelenler. duvarın baştan başa kırmızı nar çiçekleriyle kaplı olduğunu görürler. hayranlık ve şaşkınlıkla izlerler bu mucizeyi. sanki güzeller güzeli anarkali’nin tüm güzelliği bu nar çiçeklerindedir. bir gecede bütün nar çiçekleri açmış, mevsimler boyu orada aşkını umutla bekleyen prens ise duvara yaslanmış, nar çiçekleri arasında mutlu bir ifade ile ruhunu teslim etmiştir. aşk çiçekleri açmıştır ama âşık prensin yüreği anarkali’nin güzelliğinin aksettiği o çiçeklerin ihtişamına dayanamamıştır. rivayet şudur ki; o güzelim ateş rengi nar çiçeklerinin çıkış yeri güzeller güzeli anarkali’nin aşk dolu kalbidir. taşları delip sevdiğine kendini göstermiştir…

bu yıldızlar doğan günü çağrışır / bu gündüzler gözlerini çağrışır

haydi dinleyelim bu güzel şarkıyı şimdi


devamını gör...
sözleri ali tekintüre'ye müziği rıfat sallıel'e ait
zeki müren'in 1982 yılında çıkardığı eskimeyen dost albümünden bir şarkı armağan olsun bu geceye. bu sensiz ilk gecem


şöyle diyor şarkıda ;

resimlerin bana dargın bakıyor
gözlerin gözüme küsülü kalmış

keyifli dinlemeler


devamını gör...
ah ne dinlendirici bir şarkı.
cennette böyle şarkılar mı söyleniyordur yoksa?

gecenin matemi var o siyah gözlerinde
devamını gör...
merhaba dostlar,
bu gecenin güzel şarkısı şükrü tunar'a ait,
uşşak makamı

canımın yoldaşı ol

canımın yoldaşı ol gönlüme bin neş'e bırak
beni sev öp de uyut bağrına bas kırma sakın
seni ahım kavurur başkasını sarma sakın
kara sevda gibi hülyama süzül kalbime ak


sözlerde geçen bağrına bas, kırma sakın
ifadesi düz mantıkla bakarsak "bana şefkat göster, incitme" diyor.
ben bir de şöyle okuyorum bu ifadeyi
bazen öyle şiddetli severiz ki, severken incitiriz ya sevdiğimizi. belki de bu durumu ifade etmek istiyordur şarkının söz yazarı

şarkı geceye ses olsun biraz da

devamını gör...
sadettin kaynak'ın muhayyer şarkısı "bahar oldu düştün dile" sabaha ses olsun.

su akar güldür güldür
mendilim dolu güldür
yeri göğü yaratan
bir gün bizi de güldür


nakaratı güldür sözcüklerinin sesteş özelliği ile cinaslı kafiyesi ve tatlı melodisiyle keyifli bir şarkıdır.

devamını gör...
bu geceye eşlik edecek şarkımız;

gitme sana muhtacım

evet, türk sanat musikisi eserlerinden biri değil ama tam şu anda dilime düştü bu şarkı. zeki müren'in o meşhur 1984 yılbaşı programında dönemin güzellik kraliçesi neşe erberk ile yaptığı dans eşliğinde söylediği anlar kazılı zihinlerimizde.

devamını gör...
maksadım birazcık yine naz yapmaktı

bestesi ve güftesi yusuf nalkesen'e ait nihavent şarkı..
küçük bir naz şakası bazen ayrılığa sebep olabiliyor galiba.
yine de melodi keyifli

devamını gör...


bir gamlı hazanın seherinde
ısrara ne hacet yine bülbül
bil kalbimizin bahçelerinde
can verdi senin söylediğin gül

savrulmada gül şimdi havada
gün doğmada bir başka ziyâda
bil kalbimizin bahçelerinde
can verdi senin söylediğin gül

güfte: ahmet haşim
beste: suphi ziya özbekkan
makam: kürdili hicazkâr
devamını gör...

devamını gör...

bu başlığa tanım girmek için olabilirsiniz.

zaten üye iseniz giriş yapabilirsiniz.

"türk sanat musikisi" ile benzer başlıklar

normal sözlük'ü kullanarak 3. parti dahil tarayıcı çerezlerinin kullanımına izin vermektesiniz. Daha detaylı bilgi için çerez ve gizlilik politikamıza bakabilirsiniz.

online yazar listesini görmek için lütfen giriş yapın.
zaman tüneli köftehor rehberi portakal normal radyo kütüphane kulüpler renk modu online yazarlar puan tablosu yönetim kadrosu istatistikler iletişim