1.
2.
hz. ali bu topluluğu kuduz köpeğe benzetmiştir.
kuduz köpek benzetmesi çok ilginç bir benzetmedir. bilindiği gibi kuduz köpekler, ısırdıklarını da kuduz eder. bu topluluk kime dokundu ise; tıpkı kuduz köpeğin karşısındakini kuduz ettiği gibi, onlar da bulundukları toplumu zehirlemiştir.
bu durum öyle bir hal almıştır ki; zühd elbisesi giymiş bu eşek topluluğu, islami kimliği ruhban anlayışa indirgemiş, gerçek manada islam ile şereflenen müslümanlar dahi, bunların haleti ruhiyesinden dolayı bunlarla savaşmaktan imtina etmişlerdir. çünkü; karşısında namaz kılan, alnında secde izi çıkmış, diz kapakları secde etmekten ötürü soyulmuş zahid görünümlü bir grup vardır.
hz. ali'nin bu toplum ile ilgili başka bir benzetmesi ise; bu topluluğun küfrün elindeki ok olması meselesidir. çünkü bu topluluğun yaptığı bütün eylemler, islami kimliğe gizlenmiş, küfür sistemine hizmettir. fısk, günah, küfür, şirk, irtidat vb gibi birçok kavramı, kendi kafalarına göre yorumlamış, bu kavramlar ile ilgili hüküm verme konusunda, karşı tarafı katletme noktasında çok katı bir tutum sergilemiştir.
hz. ali'nin en bilinen benzetmesi ise; marikin benzetmesidir.
marikin'in anlamı; dinin özünü kavrayamamış, dar görüşlü, cahil ve kıt insanlardır. bu grup belki de islami açıdan en tehlikeli gruptur. çünkü; şekilciliği dinin önüne koymak, şekilciliği din haline getirmektir.
peki bu grup nasıl meydana çıktı?
tarihi kaynaklar, bu grubun sıffin savaşı'nda yaşanan hakem olayının akabinde meydana çıktığını mütevatir bir şekilde ortaya koymuştur. hz. ali'nin ordusunda, muaviye ye karşı savaşan bu grup, amr bin as'ın hilesinin akabinde ortaya çıktığı mütevatir bir görüştür.
hariciler, geleneksel selefilerden ziyade, vahhabiler ile daha yakın bir benzerlik halindedir. geleneksel selefilik anlayışında öze dönüş temel prensip iken; vahhabilik hareketi yeni bir islami metodun hakimiyetini benimsemektir.
kuduz köpek benzetmesi çok ilginç bir benzetmedir. bilindiği gibi kuduz köpekler, ısırdıklarını da kuduz eder. bu topluluk kime dokundu ise; tıpkı kuduz köpeğin karşısındakini kuduz ettiği gibi, onlar da bulundukları toplumu zehirlemiştir.
bu durum öyle bir hal almıştır ki; zühd elbisesi giymiş bu eşek topluluğu, islami kimliği ruhban anlayışa indirgemiş, gerçek manada islam ile şereflenen müslümanlar dahi, bunların haleti ruhiyesinden dolayı bunlarla savaşmaktan imtina etmişlerdir. çünkü; karşısında namaz kılan, alnında secde izi çıkmış, diz kapakları secde etmekten ötürü soyulmuş zahid görünümlü bir grup vardır.
hz. ali'nin bu toplum ile ilgili başka bir benzetmesi ise; bu topluluğun küfrün elindeki ok olması meselesidir. çünkü bu topluluğun yaptığı bütün eylemler, islami kimliğe gizlenmiş, küfür sistemine hizmettir. fısk, günah, küfür, şirk, irtidat vb gibi birçok kavramı, kendi kafalarına göre yorumlamış, bu kavramlar ile ilgili hüküm verme konusunda, karşı tarafı katletme noktasında çok katı bir tutum sergilemiştir.
hz. ali'nin en bilinen benzetmesi ise; marikin benzetmesidir.
marikin'in anlamı; dinin özünü kavrayamamış, dar görüşlü, cahil ve kıt insanlardır. bu grup belki de islami açıdan en tehlikeli gruptur. çünkü; şekilciliği dinin önüne koymak, şekilciliği din haline getirmektir.
peki bu grup nasıl meydana çıktı?
tarihi kaynaklar, bu grubun sıffin savaşı'nda yaşanan hakem olayının akabinde meydana çıktığını mütevatir bir şekilde ortaya koymuştur. hz. ali'nin ordusunda, muaviye ye karşı savaşan bu grup, amr bin as'ın hilesinin akabinde ortaya çıktığı mütevatir bir görüştür.
hariciler, geleneksel selefilerden ziyade, vahhabiler ile daha yakın bir benzerlik halindedir. geleneksel selefilik anlayışında öze dönüş temel prensip iken; vahhabilik hareketi yeni bir islami metodun hakimiyetini benimsemektir.
devamını gör...
3.
islam'in ilk mezhebidir.
650'lerde, siffin savasindan sonra kurulmustur.
suan size basit 1 mezhep gibi gelebilir ama hayir, eskilerin isid'iydi bunlar arkadaslar.
teror estirdiler teror, 1 donemin cidden kanli elemanlariydi. onca isyan, savas, hep bunlar yapti.
neden ve nasil ortaya ciktilar derseniz de mesele şuydu;
siffin savasi sonrasi ali, muaviye ile anlasmaya varmayi kabul ediyor. hakem olayi.
ali'nin ordusundan 1 grup ali'ye gelip diyor ki, ey ali, kuran'da allah, hukum allah'indir diyor, allah'tan baskasi hukum veremez diyor, sen muaviye ile aranda hakem tayin ediyorsun, hukum veriyorsun. nolacak bu is?
ali de arkadaslar siz olayi yanlis anlamissiniz demisse de nafile.
sonra da bunlar ali'nin ordusunu terk etmisler. herhalde isimleri ondan haricidir, haric, distaki.
bunlarin liderleri arasinda bazi sahabiler de vardi.
neyse sonra bunlar, allah'tan baskasi hukum veremez minvalindeki ayeti slogan edip geleneksel islam'a karsi savasiyorlar.
bunlara gore ali muaviye ile anlasarak kafir oldu, muaviye de kafir, ali taraftari olan sahabilerle muaviye taraftari olan sahabiler de kafir.
ayrica bunlarin faziletiyle ilgili aktarilan hadisleri de inkar etmisler.
oyle de degisik 1 guruhtu.
sonra noldu derseniz, yani gunumuz dunyasinda haricilik yok. zamanla azalarak bittiler.
1 tek bu haricilerin ibadilik denen mezhebi gunumuzde var. cogunlugu umman'da yasiyor. omlar da hariciligin en ilimli mezhebidir.
650'lerde, siffin savasindan sonra kurulmustur.
suan size basit 1 mezhep gibi gelebilir ama hayir, eskilerin isid'iydi bunlar arkadaslar.
teror estirdiler teror, 1 donemin cidden kanli elemanlariydi. onca isyan, savas, hep bunlar yapti.
neden ve nasil ortaya ciktilar derseniz de mesele şuydu;
siffin savasi sonrasi ali, muaviye ile anlasmaya varmayi kabul ediyor. hakem olayi.
ali'nin ordusundan 1 grup ali'ye gelip diyor ki, ey ali, kuran'da allah, hukum allah'indir diyor, allah'tan baskasi hukum veremez diyor, sen muaviye ile aranda hakem tayin ediyorsun, hukum veriyorsun. nolacak bu is?
ali de arkadaslar siz olayi yanlis anlamissiniz demisse de nafile.
sonra da bunlar ali'nin ordusunu terk etmisler. herhalde isimleri ondan haricidir, haric, distaki.
bunlarin liderleri arasinda bazi sahabiler de vardi.
neyse sonra bunlar, allah'tan baskasi hukum veremez minvalindeki ayeti slogan edip geleneksel islam'a karsi savasiyorlar.
bunlara gore ali muaviye ile anlasarak kafir oldu, muaviye de kafir, ali taraftari olan sahabilerle muaviye taraftari olan sahabiler de kafir.
ayrica bunlarin faziletiyle ilgili aktarilan hadisleri de inkar etmisler.
oyle de degisik 1 guruhtu.
sonra noldu derseniz, yani gunumuz dunyasinda haricilik yok. zamanla azalarak bittiler.
1 tek bu haricilerin ibadilik denen mezhebi gunumuzde var. cogunlugu umman'da yasiyor. omlar da hariciligin en ilimli mezhebidir.
devamını gör...
4.
hz. alinin yumuşak başlı tutumundan rahatsız olan hem aliye hemde muaviye'ye muhalif islam'da aşırıları niteleyen galiye grup.
devamını gör...