(bkz: şeytan)
(bkz: lucifer)

islam dininde insana secde etmediğinden cezalandırıldığına ve insanları karanlık tarafa* çekmeye çalıştığına inanılan yaratık.

genelde kırmızı renkli ve boynuzlu bir şekilde tasvir edilir.

daha fazla bilgi için buyrun
eğer daha fazla bilgi edinecekseniz arkada şu şarkının çalması önerilir: buyrun
devamını gör...
iç sesine kulak verme hali ve sonuçlar.
devamını gör...
"iblis, lânete uğradıktan sonra; çok sevindi, aşka gelip coştu..." abdülkerim el-cîlî, el-insânü’l-kâmil fi ma’rifeti’l-evahir ve’l-evail
devamını gör...
islam dininde şeytan'ın ismidir. şeytan bir cin dir. ve adi iblis dumansız ateştendir. allah'a o kadar çok ibadet edermiş ki dünyada yaşayan cinlerden ayrılıp melekler katına yani cennete kadar yükselmiştir..

alalhu teâla bir gün insanı yaratacağını söyler yer yüzünün halifesi olarak..

bu olay kuran-ı kerimde şöyle geçer:

( hani rabbin meleklere, “ben yeryüzünde bir halife yaratacağım” demişti. onlar, “biz seni övgü ile tesbih ederken ve senin kutsallığını dile getirip dururken orada fesat çıkaracak ve kan dökecek birini mi yaratacaksın?” dediler. allah “şüphe yok ki, ben sizin bilmediklerinizi bilirim” buyurdu )

hür ifadeye sahip olmayan melekler bunu kabullenirken melekler katında bulunan iblis ise ben dumansız ateşten yaratıldım melekler katına kadar yükseldim insanlar nasıl benden üstün olabilir diye düşünmeye başladı. iblis'in içinde kibir ve kıskançlık günahı canlandı ve ateşlendı gün ve gün kibiri artarak devam edecekti.

daha sonra bazı rivayetlere göre allahu teâla hz. adem 'i yarattıktan sonra can vermeden önce bir süre cenette tutar onu melekler ve iblis izler inceler. iblis insan'ın çamur ve balçıktan (toprak) yaratıldığını görünce daha da kibirlenir. insan topraktan ben ateşten der.

allah hz. adem'e can verdikten sonra meleklerden hz. ademe secde etmesini ister yani onun yer yüzü halifeliğini kabullenmelerini ((i: bu esasen allah'ın emri olduğundan allah'a yapılan bir secdedir)) yine melekler hür ifadeye sahip olmadan allah'a bağlı oldukları için sorgusuz anında secde eder ancak melekler katında bulunan iblis secde etmez. git gide artan kibiri burada patlak verir.

[ bu olay kuran- kerim de şöyle geçer:

28-9. rabbin meleklere: “ben, balçıktan, işlenebilen kara topraktan bir insan yaratacağım. onu yapıp ruhumdan üflediğimde ona secdeye kapanın” demişti.

(hicr 15) 71-2. rabbin meleklere şöyle demişti: “ben çamurdan bir insan yaratacağım. onu yapıp ruhumdan ona üflediğim zaman ona secdeye kapanın.” (sad 38)

iblis”in cevabı

“allah, “sana emrettiğim halde, seni secdeden alıkoyan nedir?” dedi, “beni ateşten onu çamurdan yarattın, ben ondan üstünüm” cevabını verdi.” (araf 7/12)

“allah: “ey iblis! secde edenlerle beraber olmaktan seni alıkoyan nedir?” dedi. o: “balçıktan, işlenebilen kara topraktan yarattığın insana secde edemem” dedi.” (hicr 15/32-33)

“allah: ” ey iblis kudretimle yarattığıma secde etmekten seni alıkoyan nedir? böbürlendin mi? yoksa gururlananlardan mısın?” dedi.

iblis: “ben ondan daha üstünüm. beni ateşten yarattın, onu çamurdan yarattın” dedi. allah: “defol oradan, sen artık kovulmuş birisin. din gününe kadar lanetim senin üzerinedir” dedi.” (sad 38/75-78) ]

bu ayette allahu teala defol oradan diyerek şeytan'ı huzurundan ve meleklerin katından kovar ve ahiret vakti hesap vereceğini belirtir din günü olarak .

bununla beraber aşağıda ki surede olay şöylede geçer:

iblis: “ben ondan üstünüm, çünkü beni ateşten, onu ise topraktan yarattın.” dedi.

- allah: “defol oradan! sen artık kovulmuş birisin. lânetim de, hesap gününe kadar senin üstündedir.” dedi.

- iblis: “ya rabbî, bana insanların dirileceği güne kadar mühlet verir misin?” dedi.

- allah şöyle buyurdu: “haydi sana mühlet verildi! sen belirli bir vakte kadar izinlisin.”

- iblis: “öyle ise” dedi, “senin izzetine yemin ederim ki ben de onların hepsini şaşırtacağım. ancak senin ihlasa erdirdiğin kullar bundan müstesnadır.”

- allah buyurdu: “işte bu doğru! ben de şu hakikati söyleyeyim ki cehennemi, seninle, senin cinsinden olanlarla ve insanlardan sana uyanlarla dolduracağım.” (sad, 38/75-84)

bu ayette anlayacağımız üzere allah tövbe etmesi için şeytana bir müddet veriyor ancak iblis yine allah'ın huzurunda kibrine yenik düşerek huzurdan tamamen kovuluyor insanların dirileceği güne yani kıyamete kadar vakit istiyor. allahu teâla kıyamet vaktine kadar ölümlü olan iblise vakit veriyor.

daha sonra allahu teâla hz. adem'e eş olarak hz. havvayı yaratır ve cennete yerleştirir.

cennet sizindir lakin yasaklı ağacın meyvesinden yemeyin der. hz. adem ve havva bir giyisi ye sahiptir ve ahiret yerleri kapalıdır.

allah'ın huzurundan hz. adem'e secde etmediği için kovulan ve günahkar olan şeytan hz. adem den intikam almaya onu da yoldan çıkarmaya niyetlenir. ve incile göre yılan kılığında kuran'ı kerim'e göre vesvese yoluyla havva ve adem'e sirayet eder. ve onlara yasaklı elmayı yerlerse melek olacakları sonsuza dek cennette kalacakları yönünde vesvese verir. hz. adem ve havva kendisini yaratana inanmak yerine nefsine ve şeytan'ın vesvesesine yenik düşer ve yasaklı elmayı yer. yemeleriyle avret yerleri açılır ve şeytanla beraber cenneten kovularak yer yüzüne gönderilirler.

kuran dan ayetlerler:
araf suresi, 19. ayet: ve ey adem, sen ve eşin cennete yerleş. ikiniz dilediğiniz yerden yiyin; ama şu ağaca yaklaşmayın. yoksa zalimlerden olursunuz.

araf suresi, 20. ayet: şeytan, kendilerinden 'örtülüp gizlenen çirkin yerlerini' açığa çıkarmak için onlara vesvese verdi ve dedi ki: "rabbinizin size bu ağacı yasaklaması, yalnızca, sizin iki melek olmamanız veya ebedi yaşayanlardan kılınmamanız içindir."

araf suresi, 21. ayet: ve: "gerçekten ben size öğüt verenlerdenim" diye yemin de etti.

araf suresi, 22. ayet: böylece onları aldatarak düşürdü. ağacı tattıkları anda ise, ayıp yerleri kendilerine beliriverdi ve üzerlerini cennet yapraklarından örtmeye başladılar. (o zaman) rableri kendilerine seslendi: "ben sizi bu ağaçtan menetmemiş miydim? ve şeytanın sizin gerçekten apaçık bir düşmanınız olduğunu söylememiş miydim?"

bu olaydan sonra ademoğlu ve şeytan kıyamate kadar yer yüzüne gönderilir. şeytan kıyamete kadar tanınan müddedle yer yüzünde var olacaktır ademoğlu ise insanlığın soyuyla.

hz. adem yer yüzüne ilk insan olmanın dışında yasak meyveden yemesi sebebiyle sıradan bir insan olarak gönderilir. ve o dönemki insan ömrüyle şimdi ki bir olmadığından. hz adem yıllarca allaha tövbe eder yalvarır ve sonunda rabbi onun tövbesini kabul eder ve onu ilk peygamber yapar ölümünden sonra tekrar cennetin kapısı ona açıktır. bu esnada ise iblis kibrine yenik düşmeye devam eder habille kabil olayıyla ilk katili yaratır.

iblis kafir cinleri de yanına alarak kendisini bir ömür insanlara vesvese vererek onları yoldan çıkarmaya kendisiyle beraber cehenneme sürüklemeye adar.

peki hz. adem den sonra iblise tövbe kapısı kapanmış mıdır? hayır isyanına ve onlarca günahına kadar hz. muhammed'in ölümüne kadar tövbeye müddeti vardı.

hz. musa döneminde hz. musa'ya rabbine söyle tövbe etmek istiyorum kabul eder mi der.

hz. musa allah'a bunu iletir. allahu teâla da tövbe etmesine gerek yok hz. adem'in dirisine secde etmedi ölüsüne (mezarına) secde ederse tövbesini kabul ederim

hz. musa bunu iblise ilettiğinde ise bir kez daha kibir ve kıskançlığına yenik düşerek ben cennete onun dirisine secde etmedim ölüsüne mi edeceğim der?

şeytan hariç onun yolundan giden kafir cinlere ölüm vakitlerine kadar tövbe kapısı açıktır. peki neden şeytan bu vakitten sonra tövbe edemez? kuran allah'ın sözüdür ve değiştirilemez orada iblisin cehennemlik olduğu belirtilmiştir ve hz. muhammed'in ölümüyle ona tövbe kapısı tümüyle kapatılmıştır.

insan'ın aklına bazı sorular geliyor bu şeytan'ın kaderimidir? şeytan olmasa hz. adem ve havva cenneten kovulur muydu ? insanlık var olur muydu? insanlar cennet ve cehennemle sınanır mıydı?

aslen secde olayıyla sınanan yer yüzü'nün eski halifesi olan melekler değil iblistir. çünkü meleklerin hür ifadesi yoktur. hür ifadeye sahip her canlıyı bir sınava tutan allah iblisi de sınava tutmuştur ve iblis bunu kaybetmiştir. secde etmemek şeytan'ın kaderi değil hür iradesi ve kendi fikridir ayriyetten bu kader olsa bile sonradan tövbe etmemek ve insanlığa kin beslemek onun seçimidir.

insanlık yani hz. adem ve havva yer yüzü'nün halifesi olarak yaratılmıştır dolayısıyla şeytan olmasa yer yüzüne ineceklerdi ancak bu cenneten kovularak değil.

şeytan olmasa da insanlar cennet ve cehennemle sınanacaktı keza bizim gibi seçim hakkına sahip iblisi yoldan çıkaran şeytan değildir nefsidir. insanlar seytandan daha tehlikeli olan nefisleriyle sınanır ayriyetten şeytan sadece ek bir zorluk olmuştur bizlere.

şeytan olsa da olmasada bizler nefsimizle sınanacaktık şeytan sadece kendisini yaktı ve hazır ben cehennemlik olmuşum insanlığı da yakacağım dedi ve kafir cinlerle beraber bize vesvese vererek bir nevi musallat olmakta. şeytan hz. adem'in soyundan olanlardan intikam alma peşinde esasen.

bazı rivayetlere göre iblis olmadan önceki adi azazel di sonra iblis seytan olarak takip etti.

şeytan pek çok peygamber ve ümmetiyle uğraşmıştır son peygamberle beraber insanlarla uğraşmaya da devam edecektir taki kıyamet gününe kadar.
devamını gör...
t: şeytan
allah sizi inandırsın ben görüyorum o iblisi. sesini de duyuyorum.
devamını gör...
nasıl bir inat ve t.ş.k varsa artık sonsuza kadar cehennemde kalmayı göze almıştır. ars
ka sokaklar mesut komiserin el bombasının üzerine yürümesi gibi.
devamını gör...
giren kişiden silkerek çıkartılır.
devamını gör...
iyinin tersini ve ondan doğan karanlığı takip eder
devamını gör...
kullanıcı tarafından yüklenmiş görsel
devamını gör...

bu başlığa tanım girmek için olabilirsiniz.

zaten üye iseniz giriş yapabilirsiniz.

"iblis" ile benzer başlıklar

normal sözlük'ü kullanarak 3. parti dahil tarayıcı çerezlerinin kullanımına izin vermektesiniz. Daha detaylı bilgi için çerez ve gizlilik politikamıza bakabilirsiniz.

online yazar listesini görmek için lütfen giriş yapın.
zaman tüneli köftehor rehberi portakal normal radyo kütüphane kulüpler renk modu online yazarlar puan tablosu yönetim kadrosu istatistikler iletişim