1.
kötülüğe karşı şiddetsiz direniş felsefesinin öncüsü.
memleketi hindistan'dır.
kendisi, yeni delhi'de suikaste uğrayarak hayata veda etmiş.. 30 ocak 1948
türkiye'de, kemal kılıçdaroğlu'na benzerliğiyle dikkat çekmiştir.
memleketi hindistan'dır.
kendisi, yeni delhi'de suikaste uğrayarak hayata veda etmiş.. 30 ocak 1948
türkiye'de, kemal kılıçdaroğlu'na benzerliğiyle dikkat çekmiştir.
devamını gör...
2.
gücün yönetende değil yönetilenlerde olduğunu akıllıca bir direnişle göstermiş bu dünya için fazla şahıstır. gandhi denilince akla gelen imajı, ülkesini gerçekten tanıma (ve halk gibi yaşayabilmek için onlar gibi giyinme) isteğinin ve tepki olarak tuttuğu oruçların eseridir.
devamını gör...
3.
birleşik krallık'ın tuz tekelini kırmak için yalın ayak vaziyette yaklaşık 400 kilometre yürümüştür.
devamını gör...
4.
ingilizlerin güney afrikada'ki siyahileri (zulu halkı) bastırmaları için giriştikleri savaşta, sırf hintlilerin de beyazlar ile eşit olduklarını kanıtlamak adına onlardan hintlileri orduya almalarını istemiştir. böyle de ulu insandır.
devamını gör...
5.
eylemsizlik abidesi isyanı, tek kişilik devrimli isyanın müellefi. fil, renk ve baharat ülkesinden filizlenen isim.
devamını gör...
6.
devamını gör...
7.
açıkca güney afrikalı zenciler hakkında "pis, medeniyetsiz, hayvan gibi yaşayan" tarzı ifadeler kullandığı için bazı ırkçılık karşıtları tarafından sevilmez. ayrıca anti semitiktir.
devamını gör...
8.
torunu arun gandhi'nin yazmış olduğu; "gandhi'den yaşam dersleri" adlı kitabını okumanızı öneririm. dedesiyle birlikte yaşadığı hikayeleri anlatan harika bir kitap. yaşam ile ilgili dersler çıkartıp örnek almamız gereken kitaplardan biridir. mutlaka okumanızı tavsiye ederim.
kitaptan bazı alıntılar:
-"dünyada görmek istediğiniz değişim olun."
-"bu dünyayı değiştirmek istiyorsak, kendimizi değiştirmek zorundayız. dünyada barış istiyorsak, önce iç barışımızı bulmak zorundayız."
-"... gözlerimizi azıcık daha açtığımızda, dünyada ne çok keder ve yokluk olduğunu fark ederiz."
-"güçlü ve sağlıklı bedenlere sahip olmak için çok zaman harcıyoruz fakat güçlü ve sağlıklı bir akla sahip olmak için kendimize yeterince zaman ayırmıyoruz."
-"maddecilik, akıl ve merhametle kullanıldığında yeryüzünde yaşayan her bireye tatmin edici bir yaşam sağlanmasına yardımcı olabilir. ne var ki sömürü ve israf için kullanıldığında dayanılmaz bir dengesizlik yaratır."
-"açgözlülüğümüz ve alışkanlık haline getirdiğimiz savurganlıklar yoksulluğun sürüp gitmesine neden oluyor; bu, tüm insanlığa karşı işlenen bir şiddet suçudur."( bunun güzel bir örneği olan (bkz: the platform) filmini izleminizi tavsiye ederim.
-“bağışlayıcı olmak cezalandırıcı olmaktan daha fazla yiğitlik gerektirir.”
-“yürekten inanarak dile getirilmiş bir ‘hayır’ yalnızca karşındakini hoşnut etmek ya da daha kötüsü, sorun çıkmasın diye söylenmiş bir evet'den daha iyidir.”
-"parmağınla birini gösterirsen, üç parmağında seni gösterir. başkalarının neyi yanlış yaptıklarına bakmak yerine, önce kendimize bakmalıyız."
-"politikacılar ortak paydada buluşmak yerine şiddet ve öfkeyi körüklüyor."
-“insanlara daha iyi olmalarını arzu ettirecek ışık ve umudu her birimiz sağlayabiliriz. sevgi, umut ya da gerçeği dile getiren tek bir can alıcı örnek, karşısında duran her şeyin silik görünmesini sağlayabilir. bu karşıtlık bir kez gözler önüne serildi mi, çevremizdeki insanlar da kendi durumlarını daha iyi değerlendirebilirler. ya silikliğin bir parçası olurlar ya da vazoya bir gül daha eklenmesine katkıda bulunurlar. eğer siz iyiyseniz, çevrenizdeki herkesi de olduklarından daha iyi olmaları için heveslendirirsiniz.”
ve daha bir çok güzel söz ve size örnek olacak güzel yaşanmışlıklar var.
kitaptan bazı alıntılar:
-"dünyada görmek istediğiniz değişim olun."
-"bu dünyayı değiştirmek istiyorsak, kendimizi değiştirmek zorundayız. dünyada barış istiyorsak, önce iç barışımızı bulmak zorundayız."
-"... gözlerimizi azıcık daha açtığımızda, dünyada ne çok keder ve yokluk olduğunu fark ederiz."
-"güçlü ve sağlıklı bedenlere sahip olmak için çok zaman harcıyoruz fakat güçlü ve sağlıklı bir akla sahip olmak için kendimize yeterince zaman ayırmıyoruz."
-"maddecilik, akıl ve merhametle kullanıldığında yeryüzünde yaşayan her bireye tatmin edici bir yaşam sağlanmasına yardımcı olabilir. ne var ki sömürü ve israf için kullanıldığında dayanılmaz bir dengesizlik yaratır."
-"açgözlülüğümüz ve alışkanlık haline getirdiğimiz savurganlıklar yoksulluğun sürüp gitmesine neden oluyor; bu, tüm insanlığa karşı işlenen bir şiddet suçudur."( bunun güzel bir örneği olan (bkz: the platform) filmini izleminizi tavsiye ederim.
-“bağışlayıcı olmak cezalandırıcı olmaktan daha fazla yiğitlik gerektirir.”
-“yürekten inanarak dile getirilmiş bir ‘hayır’ yalnızca karşındakini hoşnut etmek ya da daha kötüsü, sorun çıkmasın diye söylenmiş bir evet'den daha iyidir.”
-"parmağınla birini gösterirsen, üç parmağında seni gösterir. başkalarının neyi yanlış yaptıklarına bakmak yerine, önce kendimize bakmalıyız."
-"politikacılar ortak paydada buluşmak yerine şiddet ve öfkeyi körüklüyor."
-“insanlara daha iyi olmalarını arzu ettirecek ışık ve umudu her birimiz sağlayabiliriz. sevgi, umut ya da gerçeği dile getiren tek bir can alıcı örnek, karşısında duran her şeyin silik görünmesini sağlayabilir. bu karşıtlık bir kez gözler önüne serildi mi, çevremizdeki insanlar da kendi durumlarını daha iyi değerlendirebilirler. ya silikliğin bir parçası olurlar ya da vazoya bir gül daha eklenmesine katkıda bulunurlar. eğer siz iyiyseniz, çevrenizdeki herkesi de olduklarından daha iyi olmaları için heveslendirirsiniz.”
ve daha bir çok güzel söz ve size örnek olacak güzel yaşanmışlıklar var.
devamını gör...
9.
cahil ve iğrenç bir adamdır. bazı sebeplerini yazacağım;
- siyahların insan sayılamayacağını düşünüyordu.onlardan hoşlanmıyor, onlardan bahsederken yerel bir küfür olan kaffir ifadesini kullanıyordu.
- 1903 yılında beyaz ırkın güney afrika’ya hükmetmesi gerekliliğini açıkladı.fakat 1908 yılında aynı beyazlar tarafından hapse atıldığında beyaz değil, siyah olarak damgalanmıştı.(kraldan çok kralcı olduğu belli)
- kadınlar konusunda da en az siyahlara yönelttiği kadar habis düşünceleri mevcuttu.afrika’da geçirdiği yıllardan birinde, iki kadın takipçisi, genç bir adam tarafından tecavüze uğradı. bunun üzerine gandhi, olayın sorumlusu olarak kadınları gösterdi ve saçlarını kestirmelerini sağladı. ona göre kadınlar tecavüze teslim oldukları an, insanlıklarını kaybetmişti.
- gandhi’ye göre erkekler doğaları gereği temel cinsel güdülerini kontrol edemeyen varlıklardı.ve bu güdüleri sürekli olarak tetikleyen her kadın bunun sorumlusuydu.
- kadınların regl olmasını “kadın ruhunun cinsellikleri tarafından çürütülmüşlüğünün bir tecellisi” olarak görüyordu.
- zatürre olan karısının o dönem için yeni bir ilaç olan penisilini almasına izin vermedi.kadının durumu kötüleşti ve aynı yıl hayatını kaybetti. birkaç yıl sonra sıtma olan gandhi, söz konusu kendisi olunca o yabancı maddeyi (kinin) alacak ve sağlığına kavuşacaktı.
- gandhi, dalitlerin(sınıfsal düzende halkın en alt kısmı) özgürlüğünü de gerçekçi bir hedef olarak görmüyordu. ayrıca ona göre dalitler, parlamentoda temsil edilmeye layık değillerdi.
bu bilgilerin hiç biri sır değil, herkesçe bilinen özellikleri, ne var ki yaşadığımız dünya düzeninde böyle cahil despot insanların lider olması ve saygı görmesi alışılmış bi durum.
- siyahların insan sayılamayacağını düşünüyordu.onlardan hoşlanmıyor, onlardan bahsederken yerel bir küfür olan kaffir ifadesini kullanıyordu.
- 1903 yılında beyaz ırkın güney afrika’ya hükmetmesi gerekliliğini açıkladı.fakat 1908 yılında aynı beyazlar tarafından hapse atıldığında beyaz değil, siyah olarak damgalanmıştı.(kraldan çok kralcı olduğu belli)
- kadınlar konusunda da en az siyahlara yönelttiği kadar habis düşünceleri mevcuttu.afrika’da geçirdiği yıllardan birinde, iki kadın takipçisi, genç bir adam tarafından tecavüze uğradı. bunun üzerine gandhi, olayın sorumlusu olarak kadınları gösterdi ve saçlarını kestirmelerini sağladı. ona göre kadınlar tecavüze teslim oldukları an, insanlıklarını kaybetmişti.
- gandhi’ye göre erkekler doğaları gereği temel cinsel güdülerini kontrol edemeyen varlıklardı.ve bu güdüleri sürekli olarak tetikleyen her kadın bunun sorumlusuydu.
- kadınların regl olmasını “kadın ruhunun cinsellikleri tarafından çürütülmüşlüğünün bir tecellisi” olarak görüyordu.
- zatürre olan karısının o dönem için yeni bir ilaç olan penisilini almasına izin vermedi.kadının durumu kötüleşti ve aynı yıl hayatını kaybetti. birkaç yıl sonra sıtma olan gandhi, söz konusu kendisi olunca o yabancı maddeyi (kinin) alacak ve sağlığına kavuşacaktı.
- gandhi, dalitlerin(sınıfsal düzende halkın en alt kısmı) özgürlüğünü de gerçekçi bir hedef olarak görmüyordu. ayrıca ona göre dalitler, parlamentoda temsil edilmeye layık değillerdi.
bu bilgilerin hiç biri sır değil, herkesçe bilinen özellikleri, ne var ki yaşadığımız dünya düzeninde böyle cahil despot insanların lider olması ve saygı görmesi alışılmış bi durum.
devamını gör...
10.
kendisinden sonra soyundan gelenlerin de hindistan ı yönettiği filozofa benzeyen ilginç siyasetçi.
devamını gör...
11.
yönetimde söz sahibi bir aileden gelen, ingiltere de hukuk okuyan, afrika’da avukatlık yapan, kısacası orta üstü seviyeden gelip de halk için yoksul gibi yaşamayı seçen ve yoksul gibi ölen halk lideridir.
devamını gör...
12.
mohandas karamçand gandi
1869-1948 yılları arasında yaşamış hindu siyasetçi ve dini lider/ aktivist.
gandizm olarak tanınmış, gandizm kendi adından kurulmuştur.
gandizm pasifizm, pasif direniş ve sivil itaatsizlik yöntemlerinin kullanılması esasına dayanan politik akım olarak tanımlanır.
yoksul bir ailede doğmuş olan gandi'nin annesi babasının 4. eşidir.
hayatı boyunca aktivist bir kişilik olan gandhi, 78 yaşında gece yürüyüşü yaparken vurularak öldürülmüştür.
hindistan'ın ulusal babası kabul edilmiş, doğum günü olan 2 ekim tatil kabul edilmiştir.
gandi ilk olarak güney afrika'da hint topluluğunun vatandaşlık hakları için barışçıl başkaldırı gerçekleştirdi.
afrika'dan hindistan'a döndükten sonra yoksul çiftçi ve emekçileri baskıcı vergilendirme politikasına ve yaygın ayrımcılığa karşı protesto etmeleri için örgütledi.
hindistan ulusal kongresi'nin liderliğini üstlenerek ülke çapında yoksulluğun azaltılması, kadınların serbestisi, farklı din ve etnik gruplar arasında kardeşlik, kast ve dokunulmazlık ayrımcılığına son verilmesi, ülkenin ekonomik yeterliliğine kavuşması ve en önemlisi olan swaraj, yani hindistan'ın yabancı hâkimiyetinden kurtulması konularında ülke çapında kampanyalar yürüttü. gandi, hindistan'da alınan britanya tuz vergisine karşı 1930'da yaptığı 400 kilometrelik tuz yürüyüşü ile ülkesinin britanya'ya karşı başkaldırmasına öncülük etmiştir.
bazı kitapları
bir özyaşam
mahatma gandi
bazı anlar vardır, hayatımızın akışını değiştirir. ve bazı sözler vardır, çok düşünmeden çıkar ağzımızdan ama etkisi tüm hayatımıza yayılır.
1869-1948 yılları arasında yaşamış hindu siyasetçi ve dini lider/ aktivist.
gandizm olarak tanınmış, gandizm kendi adından kurulmuştur.
gandizm pasifizm, pasif direniş ve sivil itaatsizlik yöntemlerinin kullanılması esasına dayanan politik akım olarak tanımlanır.
yoksul bir ailede doğmuş olan gandi'nin annesi babasının 4. eşidir.
hayatı boyunca aktivist bir kişilik olan gandhi, 78 yaşında gece yürüyüşü yaparken vurularak öldürülmüştür.
hindistan'ın ulusal babası kabul edilmiş, doğum günü olan 2 ekim tatil kabul edilmiştir.
gandi ilk olarak güney afrika'da hint topluluğunun vatandaşlık hakları için barışçıl başkaldırı gerçekleştirdi.
afrika'dan hindistan'a döndükten sonra yoksul çiftçi ve emekçileri baskıcı vergilendirme politikasına ve yaygın ayrımcılığa karşı protesto etmeleri için örgütledi.
hindistan ulusal kongresi'nin liderliğini üstlenerek ülke çapında yoksulluğun azaltılması, kadınların serbestisi, farklı din ve etnik gruplar arasında kardeşlik, kast ve dokunulmazlık ayrımcılığına son verilmesi, ülkenin ekonomik yeterliliğine kavuşması ve en önemlisi olan swaraj, yani hindistan'ın yabancı hâkimiyetinden kurtulması konularında ülke çapında kampanyalar yürüttü. gandi, hindistan'da alınan britanya tuz vergisine karşı 1930'da yaptığı 400 kilometrelik tuz yürüyüşü ile ülkesinin britanya'ya karşı başkaldırmasına öncülük etmiştir.
bazı kitapları
bir özyaşam
mahatma gandi
bazı anlar vardır, hayatımızın akışını değiştirir. ve bazı sözler vardır, çok düşünmeden çıkar ağzımızdan ama etkisi tüm hayatımıza yayılır.
devamını gör...
13.
şaka maka zehir gibiymiş. hayatı zehir etmiş resmen.
öğretmeni: domuzlarla kuşlar yan yana oturamaz.
mahatma: ne güzel, ben uçabiliyorum.
öğretmeni: yolda parayı mı yoksa aklı mı bulsan alırsın?
mahatma: parayı alırım.
öğretmeni: aklı alman lazım değil mi?
mahatma: herkes kendi eksiğini tamamlamaya çalışır.
öğretmeni sınav kağıdına aptal yazar.
mahatma: imzanızı atmışsınız kağıda.
öğretmeni: domuzlarla kuşlar yan yana oturamaz.
mahatma: ne güzel, ben uçabiliyorum.
öğretmeni: yolda parayı mı yoksa aklı mı bulsan alırsın?
mahatma: parayı alırım.
öğretmeni: aklı alman lazım değil mi?
mahatma: herkes kendi eksiğini tamamlamaya çalışır.
öğretmeni sınav kağıdına aptal yazar.
mahatma: imzanızı atmışsınız kağıda.
devamını gör...
14.
asıl mesleği avukatlık olan hintli lider.
devamını gör...