matta ve luka incillerine kaynaklık ettiği ileri sürülen metin. fakat yazılı örnekleri bulunamamıştır. bu metin, markos incil'ine kaynaklık etmemiştir. bu metin erken dönem kilisenin sözlü geleneğinden alınmıştır. bu arada böyle bir metin kesin var oldu, kesin var böyle bir şey diye bir şey yok. fakat, luka ve matta arasında çok miktarda ortak bilgiler var ki, bu kadar ortaklık markos incilinde bile yok. bu yüzden bu 2 incilin, tek bir metinden alındığı düşünülmüştür.

matta incili ilk incildir. markos, kendi incilini yazarken matta incilini kullandı. luka ise hem matta hem markos incillerini kendi incilini yazarken kullandı. peki burda yuhanna incili hangi görevde? hiçbirinde değil. yuhanna incili, diğer 3 incilden ezici çoğunlukta farklıdır. üç incil, yani markos, luka ve matta incili aralarındaki benzerliklerden dolayı sinoptik inciller olarak adlandırılır.

peki burda q metni nerde? q metni bu konuya dahil değildir. üstte 3 incilin de birbirinden esinlendiği teorisini gördünüz. q metni ikinci bir teoridir. her iki incilin, yani luka ve matta incilinin bir diğerine dayanmadıkları, fakat q (büyük q) diye adlandırılan ikinci bir ortak kaynağa dayandığı öne sürüldü. yani q metnini az çok anladık, matta ve luka incilinin dayandığı kaynak.

evet, doğru bugün q metni bulunamadı. fakat böyle bir metnin bulunamaması, bu metne karşı çıkmanızı gerektirmez. çünkü erken dönem hristiyan metinlerinin pek çoğu günümüzde mevcut değil.

kullanıcı tarafından yüklenmiş görsel
devamını gör...

bu başlığa tanım girmek için olabilirsiniz.

zaten üye iseniz giriş yapabilirsiniz.

"q metni" ile benzer başlıklar

normal sözlük'ü kullanarak 3. parti dahil tarayıcı çerezlerinin kullanımına izin vermektesiniz. Daha detaylı bilgi için çerez ve gizlilik politikamıza bakabilirsiniz.

online yazar listesini görmek için lütfen giriş yapın.
zaman tüneli köftehor rehberi portakal normal radyo kütüphane kulüpler renk modu online yazarlar puan tablosu yönetim kadrosu istatistikler iletişim