1.
faiz, ekonomi biliminde iki anlamda kullanılmaktadır. birinci anlamda faiz, bir borç anlaşmasının satışı sonucu elde edilen gelir oranıdır. ikinci anlamda ise üretim amaçlı girdi olarak kullanılan sermayenin gelir oranıdır.
devamını gör...
2.
hem almak, hem vermek caiz değildir. yanmak istemiyorsanız yapmayın.
devamını gör...
3.
faiz, paranın kullanım bedelidir diyebiliriz. islam dinine göre haramdır ancak müslümanlar faizsiz yaşayamaz.
devamını gör...
4.
islam dininin tıkandığı sayısız modern meselelerden bir tanesi. çok eski çağlarda para kıymetli madenlere dayanırdı. üretim de para arzı da çok fazla değişmediği için enflasyon denen olgu ortaya çıkmazdı. mesela hammurabi kanunlarında her ürünün sabit bir fiyatı vardır zira değişmesi için bir sebep yoktur. böyle bir ortamda paradan para (gümüşten gümüş) kazanma fikri (faiz, riba) hem devletin kontrolünde olmayan bir rant ekonomisi yaratacağı düşüncesi hem de meşru ekonomik faaliyet olan tarımı aksatabileceği gerekçesiyle ortadoğu kültüründe ve ortadoğu din geleneğinde hep bir iğrençlik olarak görülmüş ve yasaklanmıştır. ne var ki günümüzdeki faiz, kadim zamanlarda uygulanan faizden farklıdır çünkü kıymetli madenlere değil fiat paraya dayanır. islamcılar da çözüm olarak kar payı ortaklığı, katılım bankacılığı gibi faaliyetlerle faizin etrafından dolanarak yine aynı noktaya varır fakat adına faiz demez. islam'da günah addedilen şeyleri etrafından dolanarak yapınca günah olmaz biliyorsunuz. fıkıh boşuna gelişmedi. günümüzün avukatları o dönemin fıkıhçılarıydı.
devamını gör...
5.
türk milletine sadece domuz eti yemek haramdır gerisi helal.
devamını gör...
6.
iktisat biliminde iki tanımı vardır :
birinci anlamı, bir borç anlaşması sonucu elde edilen gelir oranıdır.
ikinci anlamı, üretim amaçlı girdi olarak kullanılan sermayenin gelir oranıdır.
birinci anlamı, bir borç anlaşması sonucu elde edilen gelir oranıdır.
ikinci anlamı, üretim amaçlı girdi olarak kullanılan sermayenin gelir oranıdır.
devamını gör...
7.
emek düşmanı doyumsuz vampirlerin çarklarını döndürdüğü sistem.
devamını gör...
8.
faiz kötüdür.
doğru yapılmamış yatırımlar ile hammadde ve ara malı üretimi eksikliği nedeniyle paranın değer kaybetmesi nedeniyle enflasyon yükselir. enflasyon beklentisi bozulur. bu da faizleri yükseltmeyi gerektirir. faiz kötüdür ama gerektiğinde faize dayı diyerek köprü geçilmelidir.
köprüyü geçmek ide eğitim ve üretime yapılacak yatırımlarla mümkündür.
doğru yapılmamış yatırımlar ile hammadde ve ara malı üretimi eksikliği nedeniyle paranın değer kaybetmesi nedeniyle enflasyon yükselir. enflasyon beklentisi bozulur. bu da faizleri yükseltmeyi gerektirir. faiz kötüdür ama gerektiğinde faize dayı diyerek köprü geçilmelidir.
köprüyü geçmek ide eğitim ve üretime yapılacak yatırımlarla mümkündür.
devamını gör...
9.
henüz bilmeyen inananlar için bir hatırlatma;
faiz konusunda; diğer hiç bir yasak/haram için yapılmayan bir benzetme, durum tespiti yapılmaktadır.
ilgili ayetlerde (bakara 278,279) faizle iş yapanların allah ve peygamberi ile savaş halinde olduğu yazmaktadır.
dolayısıyla allah'a inandığını zikrettiği halde faizle iş yapan insanların aslında tapındıkları allah'a savaş açmış olduklarını bilmediği durumdur. üzücü ve ironiktir.
buna benzer bir benzetme de gıybet (dedikodu) için yapılmaktadır.
hucurat suresi 12. ayette gıybet edenlerin "ölü kardeşinin etini yemek" gibi tiksindirici bir şey yaptıklarından bahsettiği bir benzetmedir.
(maalesef cımbız usulü okuma yapılan ülkemizde; hucurat suresi 10. ayette tüm müslümanların kardeş olduğu belirtildikten sonra 12'de bu açıklamanın yapılması da manidardır.)
faiz konusunda; diğer hiç bir yasak/haram için yapılmayan bir benzetme, durum tespiti yapılmaktadır.
ilgili ayetlerde (bakara 278,279) faizle iş yapanların allah ve peygamberi ile savaş halinde olduğu yazmaktadır.
dolayısıyla allah'a inandığını zikrettiği halde faizle iş yapan insanların aslında tapındıkları allah'a savaş açmış olduklarını bilmediği durumdur. üzücü ve ironiktir.
buna benzer bir benzetme de gıybet (dedikodu) için yapılmaktadır.
hucurat suresi 12. ayette gıybet edenlerin "ölü kardeşinin etini yemek" gibi tiksindirici bir şey yaptıklarından bahsettiği bir benzetmedir.
(maalesef cımbız usulü okuma yapılan ülkemizde; hucurat suresi 10. ayette tüm müslümanların kardeş olduğu belirtildikten sonra 12'de bu açıklamanın yapılması da manidardır.)
devamını gör...
10.
haram olan bir şey.
devamını gör...
11.
dinimizce haram olan parasal mevzu
devamını gör...
12.
ruhban sınıfının elindeyken caiz olan şey. paranın alternatif maliyeti olarak finansal sistemde dengeleyici işlev görür. yüksek faiz kötüdür ama yüksek enflasyon daha da kötüdür
devamını gör...
13.
bir kişi nasıl taşınmazı olan misal bir dairesini kiralayıp üstüne ay başında kira bedeli, kullanım bedeli talep ediyorsa; aynı kişinin parasının bir başka tarafından kullanılmasına izin vermesi durumunda ortaya çıkacak olan alacaktır.
devamını gör...
14.
enflasyonla arasında çok özel bir bağ bulunur. enflasyon aşağı yönlü harekete başlarsa faiz de aynı yönde hareket eder.
devamını gör...
15.
islamiyete göre çok büyük bir haramdır. alan da veren de aynı derecede büyük günah işlemektedir. günün ekonomik gerçeklerine yüzde yüz aykırı olan bu yasağı aşmak için bizim diyni bütün möhderemlerin buldukları çeşitli yöntemlerden biri şöyledir:
diyelim ki möhderemlerden biri yeni evlenecek oğlu için taksitle 10bin liraya bir buzdolabı alacak. buzdolabını satan möhderem 12 ay taksidi duyunca bir hesap eder ki bir yıl sonra bu buzdolabından bırak kâr elde etmeyi, külliyen zarar edecek. e vade farkı alsa, adı vade farkı da olsa faiz. ne yapsın. adama tanesi 10bin liradan iki tane buzdolabı satar. sonra bu dolaplardan birini adamdan 8bin liraya geri alır. adamın geriye 12 bin lira borcu kalır. onu da bin bin öder.
a) satın alan möhderem faiz vermemiştir.
b) satan mühderem de faiz almamıştır.
c) bu alışverişi izleyen allahu teala da "allah allah. burada bir üç kaat döndü ama pek anlamadım" der.
diyelim ki möhderemlerden biri yeni evlenecek oğlu için taksitle 10bin liraya bir buzdolabı alacak. buzdolabını satan möhderem 12 ay taksidi duyunca bir hesap eder ki bir yıl sonra bu buzdolabından bırak kâr elde etmeyi, külliyen zarar edecek. e vade farkı alsa, adı vade farkı da olsa faiz. ne yapsın. adama tanesi 10bin liradan iki tane buzdolabı satar. sonra bu dolaplardan birini adamdan 8bin liraya geri alır. adamın geriye 12 bin lira borcu kalır. onu da bin bin öder.
a) satın alan möhderem faiz vermemiştir.
b) satan mühderem de faiz almamıştır.
c) bu alışverişi izleyen allahu teala da "allah allah. burada bir üç kaat döndü ama pek anlamadım" der.
devamını gör...
16.
parayı bir mal olarak düşünün. aynen ev gibi, araba gibi, soğan gibi, ayakkabı gibi.
piyasada bir mal ne kadar çok var ise ulaşımı kolay olacağından ucuzlar.
parayı mal gibi düşünün dedik ya. işte çoğaltıldığı zaman bu bir vatandaşın elinde tuttuğu paranın değerinin düşmesi yani ucuzlaması demektir.
şimdi elinde parası olan adam aynen ev ya da araba kiralar gibi parasını bankaya kiralayıp karşılığında bir bedel alır. para maldır dedik ya. işte onu işleterek değerini yitirmesine karşı korunur.
işte buna faiz derler ve bu haramdır.
geçtiğimiz günlerde dolar kuru 18 liradan işlem görürken bir gece aniden 12 lira seviyesine geriledi.
100 bin doları olan iki adamdan biri dolar kuru 18 lira iken liraya geçti ve 1 milyon 800 bin lira sahibi oldu. ertesi gün tekrar dolara geçtiğinde ise 150 bin doları oldu. diğer adam hiç işlem yapmadı ve hala 100 bin doları var.
şimdi 50 bin dolar kar yazan adam ticaret yapmış oldu ve bu helaldir.
biri elindeki malını yani parasını kiraladı. değerini korudu. harama bulaştı.
diğeri ise başka birisinin parasının düşen değerini aldı paradan para kazandı helal bir iş yaptı. ayrıca faize de karşıydı.
bir de kur korumalı olayı var. kur farkını ise devlet ödüyor. devlet bu parayı nasıl karşılayacak? ya para basma yolu ile diğer insanların parasının değerini düşürerek karşılayacak. ya da diğer insanların vergisinden karşılayacak. buna da masumca kur korumalı deniyor.
inançlı bir adamım ancak bu faiz olayının yanlış değerlendirildiği kanaatindeyim.
piyasada bir mal ne kadar çok var ise ulaşımı kolay olacağından ucuzlar.
parayı mal gibi düşünün dedik ya. işte çoğaltıldığı zaman bu bir vatandaşın elinde tuttuğu paranın değerinin düşmesi yani ucuzlaması demektir.
şimdi elinde parası olan adam aynen ev ya da araba kiralar gibi parasını bankaya kiralayıp karşılığında bir bedel alır. para maldır dedik ya. işte onu işleterek değerini yitirmesine karşı korunur.
işte buna faiz derler ve bu haramdır.
geçtiğimiz günlerde dolar kuru 18 liradan işlem görürken bir gece aniden 12 lira seviyesine geriledi.
100 bin doları olan iki adamdan biri dolar kuru 18 lira iken liraya geçti ve 1 milyon 800 bin lira sahibi oldu. ertesi gün tekrar dolara geçtiğinde ise 150 bin doları oldu. diğer adam hiç işlem yapmadı ve hala 100 bin doları var.
şimdi 50 bin dolar kar yazan adam ticaret yapmış oldu ve bu helaldir.
biri elindeki malını yani parasını kiraladı. değerini korudu. harama bulaştı.
diğeri ise başka birisinin parasının düşen değerini aldı paradan para kazandı helal bir iş yaptı. ayrıca faize de karşıydı.
bir de kur korumalı olayı var. kur farkını ise devlet ödüyor. devlet bu parayı nasıl karşılayacak? ya para basma yolu ile diğer insanların parasının değerini düşürerek karşılayacak. ya da diğer insanların vergisinden karşılayacak. buna da masumca kur korumalı deniyor.
inançlı bir adamım ancak bu faiz olayının yanlış değerlendirildiği kanaatindeyim.
devamını gör...
17.
almak kadar vermek de haramdır.
devamını gör...
18.
1 milyon tl'nin aylık faizi 24 bin küsur. düşün o kadar. şimdi 1 milyonluk ev alsan kira getirisi ayda 24 bin olur mu. olmaz. bu nasıl bir ekonomidir.
şimdi kim iş yeri açar. 1 milyona normal bir işyeri açılabilir mi . açsan ayda 24 bin tl kazanabilir misin.
kim neden yatırım yapsın.
cidden faiz ben yiyemem zaten haram para bana gelmez. kesin daha fazlası çıkar. ama parasını faize koyanada bana ne. hatta mantıklı bu şartlarda.
yatırım fonu desen berbat bu ülkede. o da ayrı bir konu zaten. hep zarar ziyan nasıl oluyorsa.
şimdi kim iş yeri açar. 1 milyona normal bir işyeri açılabilir mi . açsan ayda 24 bin tl kazanabilir misin.
kim neden yatırım yapsın.
cidden faiz ben yiyemem zaten haram para bana gelmez. kesin daha fazlası çıkar. ama parasını faize koyanada bana ne. hatta mantıklı bu şartlarda.
yatırım fonu desen berbat bu ülkede. o da ayrı bir konu zaten. hep zarar ziyan nasıl oluyorsa.
devamını gör...
19.
kestiremiyorum ama muhtemelen kasım aralık gibi 0.25 ten indirme ile kademeli başlayacak. dolar küçük bir atak yapacak. önce 35 -37 .. sonra 39 psikolojik sınırda kalacak. borsa ise hafif bir sevinse de dalgalı seyrine devam edicek.
devir; altın,gümüş devri. doları olan bozmasın artık faizin kaymağı için geç kalındı çünkü dolar bazlı kazanç azalıcak.
öngörü. hiçbiri de olmayabilir. bakalım. şimdiye kadar yanılmadım (bkz: swh)
ytd.
devir; altın,gümüş devri. doları olan bozmasın artık faizin kaymağı için geç kalındı çünkü dolar bazlı kazanç azalıcak.
öngörü. hiçbiri de olmayabilir. bakalım. şimdiye kadar yanılmadım (bkz: swh)
ytd.
devamını gör...
20.
haramdır:
bakara suresi, 275. ayet: faiz (riba) yiyenler, ancak şeytan çarpmış olanın kalkışı gibi, çarpılmış olmaktan başka (bir tarzda) kalkmazlar. bu, onların: "alım-satım da ancak faiz gibidir" demelerinden dolayıdır. oysa allah, alış-verişi helal, faizi haram kılmıştır.
bakara suresi, 275. ayet: faiz (riba) yiyenler, ancak şeytan çarpmış olanın kalkışı gibi, çarpılmış olmaktan başka (bir tarzda) kalkmazlar. bu, onların: "alım-satım da ancak faiz gibidir" demelerinden dolayıdır. oysa allah, alış-verişi helal, faizi haram kılmıştır.
devamını gör...