manipülasyon ile gerçeği ayırt etmek
başlık "düşünen hayvan" tarafından 01.04.2023 20:01 tarihinde açılmıştır.
1.
tim kantor'a (gündelik psikopati) göre üç çeşit manipulasyon var:
1) oral manipulasyon: narsisistik bir hak görme ile cinsel, materyal ya da duygusal kazanımlar için tatlı dil kullanma. motto: "ihtiyacım olan şey sana emirdir"
kitapta bir ton örnek var ama bir çizgi filmden sahne hem oral manipulasyondan anal manipulasyona geçişi göstermesi açısından iyi hem de oral manipulasyonun sözelde göz korkutma amaçlı da olabileceğine vurgu yapmak açısından da önemli. bir tane kahraman (samurai jack) var, aşırı yorgun ve yolda "bahar" karakterine rast geliyor. önce tatlı dil ile övgü ile başlar, kritik nokta olan "ama"dan sonra ise eksikliğini (yorgun olmasını) kullanarak sözel manipulasyonda ilk dönüşü yapar. sonraki kritik nokta ise kahramanın mükemmelliyetçiliğine saldırı yapmak. "tanrılar bile arada dinlenirler imiş, ve sen tanrı değilsin".
bahar: seni görüyorum, senin içini görüyorum, nazik/soylu bir kalp, tutkulu savaşçı bir ruh. fedakarca bir hizmet.
samurai jack: da
bahar: doğru olan için her şeyi feda etmek senin doğanda var. sonsuza kadar verici. sen bir kahramansın.
samurai jack: yani, evet
bahar: ama seni kim tazeliyor? yolculuğun nedir genç hizmetkar? seni bu acımasız topraklara getiren nedir?
jack: kaderim! fakat elimden kaçmaya devam ediyor. yine de devam ediyorum
bahar: çok uzun zamandır ızdırap çekiyorsun.
jack: kimsin sen? neden?
bahar: amacında yardım etmek için sana gıda olmaya geldim. sana vermeye geldim.
jack: fakat, ben...
bahar: yorgunsun, savaşmaktan bitap düştün. omuzlarındaki yük gibi yolculuğun sana barış vaat etmez.
jack: evet, ama...
bahar: kal burada. sadece bir anlığına, barışın hüküm sürdüğü yerde. duyularını yenile. gücüne topla. içecek su, yiyecek yemek var. barış içinde ol genç hizmetkar.
jack: teşekkür ederim fakat yapabileceğimi...
bahar: tanrıların bile arada dinlenmesi gerektiği doğru değil mi?
jack: doğru :(
bahar: ve sen tanrı değilsin
jack: değilim :(
bahar: o zaman neden kendini reddedersin? hiç bir amacı yok. korkma, kaderin hala orada seni bekliyor olacak. dinlendikten sonra bile
jack: belki, sadece bir anlığına... yolculuktan bitap düştüm
jack, huzurla baharın kucağında uykuya dalmışken ara ara narsisistik amacı farkeder.
jack: gitmeliyim
bahar: kal, tert etmemelisin. henüz değil. kal, dinlen
jack: hayır, gitmeliyim
bahar'ın oral manipulasyondan anal manipulasyona ve şiddete giriştiği yer gelir.
bahar: hayır! kalacaksın!
(20:04). samurai jack ile bahar
manipulasyon ile gerçek/içten övgü arasındaki en önemli fark birincisinin "gerçek olamayacak kadar güzel" görünmesidir. aşık olduğun kişiden gelen övgü de "gerçek olamayacak kadar güzel" gelebilir fakat temel fark aşık olmak ile aşık olunmak arasındaki farktır. övgüye yenik düşmek, nietzsche'nin bile musdarip olduğu insani bir zaaf. aşık olan kişi karşıda sadece mükemmeliği değil eksiklikleri de görebildiği için gelen övgünün kendisi hakikatin önüne geçebilecek bir ilüzyon yaratamaz. özetle, güzeli taklit etmeye çalışanlara karşı en güzel korunma gerçek güzelliğin güzel ve çirkinin ötesinde olduğunu bilmektir.
2) anal manipulasyon: güç ve kontrol sahibi olmak amacıyla göz korkutma, baskı ve tehdit yoluyla yapılan zorba manipulasyonlar. tim kantor, machiavelli'nin prensini psikopatik anal manipulatöre güzel bir örnek olarak görüyor.
sevgili olsun, sokakta karşılaştığınız biri olsun kimin tam teşekkül psikopat kimin gündelik psikopat olduğunun ayrımı daha bir dikkat istiyor çünkü işin ucunun fiziksel şiddete dayanma olasılığı söz konusu. gündelik psikopatlığın toplumda görece yaygınlığını göz önüne alırsak ilkini canavar (kurt) ikincisini sokak köpeği gibi görebiliriz sanırım. anal manipulasyona meyledenlere karşı meydanı kofti delikanlılara bırakmamak adına ayarında bir meydan okuma eğilimi sanırım gerekli olabilir zaman zaman. sonuç şöyle olacaksa bir nebze tamam, ama boş beleş işler, uzaklaşıp nefes tüketmeye değmez çoğu zaman:
havlayan köpek ısırmaz
diğeri gibi bir durumla karşılaşınca en iyisi gerekli hukuki ya da bireysel tedbirleri almak tabi ki. ayırt etmek dedim ama sanki çoğunlukla içgörüye göre belirleniyor aradaki fark. yav ne bileyim mafyatik dizilerdeki karakterler gibi "yiğenim, şimdi sana dünyanın en kısa masalını anlatacağım: bir varmışsın bir yokmuşsun" gibi şeyler diyorsa kaçmakta fayda var sanki.
3) fallik manipulasyon: cinsel çekiciliği, görünüşü, kıyafetleri, kendine bakımı, sosyal başarılarını, lüks arabasını, yatını katını fallik sembol olarak kazanım peşinde koşanlar. örnek: cinsellik vaadiyle tonla hediye bekleyen kadından evlilik vaadiyle kredi çektirip kaçan erkeğe geniş bir spektrum dahil edilebilir.
bir insanın cinsel çekiciliğini bunu eş bulmak için kullanması doğal. o zaman sağlıklı sınırlarda kalan flörtöz imalar ile manipulasyon arasındaki farkı nasıl görebiliriz? oha bir dakka bunu bilmiyorum. bana göre baltacı mehmet paşa katerina'ya karşı dirayetli bile davranmış, ben olsam serap istesin çatalcaya kadar ruslara verir, serabımı istanbul'a komşu yapardım, sonra el ele sıcak denizlere inerdik ne güzel. offf çok sıkıldım, bitsin bu yazı.
1) oral manipulasyon: narsisistik bir hak görme ile cinsel, materyal ya da duygusal kazanımlar için tatlı dil kullanma. motto: "ihtiyacım olan şey sana emirdir"
kitapta bir ton örnek var ama bir çizgi filmden sahne hem oral manipulasyondan anal manipulasyona geçişi göstermesi açısından iyi hem de oral manipulasyonun sözelde göz korkutma amaçlı da olabileceğine vurgu yapmak açısından da önemli. bir tane kahraman (samurai jack) var, aşırı yorgun ve yolda "bahar" karakterine rast geliyor. önce tatlı dil ile övgü ile başlar, kritik nokta olan "ama"dan sonra ise eksikliğini (yorgun olmasını) kullanarak sözel manipulasyonda ilk dönüşü yapar. sonraki kritik nokta ise kahramanın mükemmelliyetçiliğine saldırı yapmak. "tanrılar bile arada dinlenirler imiş, ve sen tanrı değilsin".
bahar: seni görüyorum, senin içini görüyorum, nazik/soylu bir kalp, tutkulu savaşçı bir ruh. fedakarca bir hizmet.
samurai jack: da
bahar: doğru olan için her şeyi feda etmek senin doğanda var. sonsuza kadar verici. sen bir kahramansın.
samurai jack: yani, evet
bahar: ama seni kim tazeliyor? yolculuğun nedir genç hizmetkar? seni bu acımasız topraklara getiren nedir?
jack: kaderim! fakat elimden kaçmaya devam ediyor. yine de devam ediyorum
bahar: çok uzun zamandır ızdırap çekiyorsun.
jack: kimsin sen? neden?
bahar: amacında yardım etmek için sana gıda olmaya geldim. sana vermeye geldim.
jack: fakat, ben...
bahar: yorgunsun, savaşmaktan bitap düştün. omuzlarındaki yük gibi yolculuğun sana barış vaat etmez.
jack: evet, ama...
bahar: kal burada. sadece bir anlığına, barışın hüküm sürdüğü yerde. duyularını yenile. gücüne topla. içecek su, yiyecek yemek var. barış içinde ol genç hizmetkar.
jack: teşekkür ederim fakat yapabileceğimi...
bahar: tanrıların bile arada dinlenmesi gerektiği doğru değil mi?
jack: doğru :(
bahar: ve sen tanrı değilsin
jack: değilim :(
bahar: o zaman neden kendini reddedersin? hiç bir amacı yok. korkma, kaderin hala orada seni bekliyor olacak. dinlendikten sonra bile
jack: belki, sadece bir anlığına... yolculuktan bitap düştüm
jack, huzurla baharın kucağında uykuya dalmışken ara ara narsisistik amacı farkeder.
jack: gitmeliyim
bahar: kal, tert etmemelisin. henüz değil. kal, dinlen
jack: hayır, gitmeliyim
bahar'ın oral manipulasyondan anal manipulasyona ve şiddete giriştiği yer gelir.
bahar: hayır! kalacaksın!
(20:04). samurai jack ile bahar
manipulasyon ile gerçek/içten övgü arasındaki en önemli fark birincisinin "gerçek olamayacak kadar güzel" görünmesidir. aşık olduğun kişiden gelen övgü de "gerçek olamayacak kadar güzel" gelebilir fakat temel fark aşık olmak ile aşık olunmak arasındaki farktır. övgüye yenik düşmek, nietzsche'nin bile musdarip olduğu insani bir zaaf. aşık olan kişi karşıda sadece mükemmeliği değil eksiklikleri de görebildiği için gelen övgünün kendisi hakikatin önüne geçebilecek bir ilüzyon yaratamaz. özetle, güzeli taklit etmeye çalışanlara karşı en güzel korunma gerçek güzelliğin güzel ve çirkinin ötesinde olduğunu bilmektir.
2) anal manipulasyon: güç ve kontrol sahibi olmak amacıyla göz korkutma, baskı ve tehdit yoluyla yapılan zorba manipulasyonlar. tim kantor, machiavelli'nin prensini psikopatik anal manipulatöre güzel bir örnek olarak görüyor.
sevgili olsun, sokakta karşılaştığınız biri olsun kimin tam teşekkül psikopat kimin gündelik psikopat olduğunun ayrımı daha bir dikkat istiyor çünkü işin ucunun fiziksel şiddete dayanma olasılığı söz konusu. gündelik psikopatlığın toplumda görece yaygınlığını göz önüne alırsak ilkini canavar (kurt) ikincisini sokak köpeği gibi görebiliriz sanırım. anal manipulasyona meyledenlere karşı meydanı kofti delikanlılara bırakmamak adına ayarında bir meydan okuma eğilimi sanırım gerekli olabilir zaman zaman. sonuç şöyle olacaksa bir nebze tamam, ama boş beleş işler, uzaklaşıp nefes tüketmeye değmez çoğu zaman:
havlayan köpek ısırmaz
diğeri gibi bir durumla karşılaşınca en iyisi gerekli hukuki ya da bireysel tedbirleri almak tabi ki. ayırt etmek dedim ama sanki çoğunlukla içgörüye göre belirleniyor aradaki fark. yav ne bileyim mafyatik dizilerdeki karakterler gibi "yiğenim, şimdi sana dünyanın en kısa masalını anlatacağım: bir varmışsın bir yokmuşsun" gibi şeyler diyorsa kaçmakta fayda var sanki.
3) fallik manipulasyon: cinsel çekiciliği, görünüşü, kıyafetleri, kendine bakımı, sosyal başarılarını, lüks arabasını, yatını katını fallik sembol olarak kazanım peşinde koşanlar. örnek: cinsellik vaadiyle tonla hediye bekleyen kadından evlilik vaadiyle kredi çektirip kaçan erkeğe geniş bir spektrum dahil edilebilir.
bir insanın cinsel çekiciliğini bunu eş bulmak için kullanması doğal. o zaman sağlıklı sınırlarda kalan flörtöz imalar ile manipulasyon arasındaki farkı nasıl görebiliriz? oha bir dakka bunu bilmiyorum. bana göre baltacı mehmet paşa katerina'ya karşı dirayetli bile davranmış, ben olsam serap istesin çatalcaya kadar ruslara verir, serabımı istanbul'a komşu yapardım, sonra el ele sıcak denizlere inerdik ne güzel. offf çok sıkıldım, bitsin bu yazı.
devamını gör...