emr-i bi'l ma'rûf ve nehy-i anil münker
başlık "kafatolog" tarafından 29.01.2021 00:56 tarihinde açılmıştır.
1.
bir müslümanın bir diğer müslümanı kötülükten men etmesini gerektiren emir.
devamını gör...
2.
iyiliği emredip, kötülükten men etmek anlamına gelen kur ani bir terim.
islami toplumda "tebliğ" kavramının temeli olan emirdir.
tevbe suresinde, ali imran suresinde, hud suresinde anılmış bir emirdir. ne denli önemli olduğu anlaşılsın diye; namaz ve zekat ile birlikte anıldığı ayet dahi vardır.
şimdi; buraya kadar olan bilgiler, hemen hemen her yerde ulaşılabilecek bilgilerdir. biz, bu işin metodolojik yönünü ele alacağız.
namaz, oruç, zekat, hac gibi islami emirler, belirli şartları yerine getirmek ile yapılan ibadetlerdir. mesela; abdest almadan, namaz kılamayız. malın 40 ta birinden az olacak şekilde, zekat verme şansımız yoktur. ramazan ayı dışında, farz oruç tutamayız(kaza olanlar hariç). her mevsim kabe ye gidip, hac ibadetini yerine getiremeyiz vs. vs. her ibadetin, belirli şartlara bağlı olarak yapılması gerekiyor.
"iyiliği emredip kötülükten men etme" ibadeti de, belirli şartlara bağlıdır. birçok müslüman cemaat, bu şartları dikkate almadığı için, islami olmayan toplumlar ve bireyler tarafından itici bulunur, kabul görmez.
hepimiz "tebliğci" müslümanlar ile karşılaşmışızdır. yaklaşımları genelde "pazarlamacılar" gibi, dini argüman pazarlamaktır. her ibadetin, şartlara bağlı olduğunu bilir, ancak tebliğ ibadetinin, şartlara bağlı olacağını düşünemez.
(milli piyango gişesi önünde, şov yapan "tebliğci müslümanları" hepimiz gördük. bu tebliğin işe yarar olduğunu hangi aklı başında insan iddia edebilir? bu tebliğ, mill piyango bileti alan insanların üzerinde, etkili olduğunu söylemek mümkün müdür?)
iyiliği emredip, kötülükten men etme metodolojisi;
1) tebliğci; çok iyi bildiği konu hakkında konuşmalıdır.
2) tebliğci; bilmediği konu hakkında "ben bilmiyorum" diyebilmelidir.
3) tebliğci; iyi bir hatip olmalıdır. hitabet yeteneği olmayan tebliğci, derdini anlatma noktasında noksandır. çok iyi bildiği konu hakkında dahi, yanlış anlaşılma olasılığı vardır.
4) muhattabın talebi üzerine, tebliğ yapılmalıdır. yani muhattap, soru sormadan, onu taciz edercesine tebliğ yapmaya çalışmak, muhattabı uzaklaştıracaktır.(bu şart, çok önemlidir. çünkü bütün şartlar bu şarta bağlıdır.)
islami toplumda "tebliğ" kavramının temeli olan emirdir.
tevbe suresinde, ali imran suresinde, hud suresinde anılmış bir emirdir. ne denli önemli olduğu anlaşılsın diye; namaz ve zekat ile birlikte anıldığı ayet dahi vardır.
şimdi; buraya kadar olan bilgiler, hemen hemen her yerde ulaşılabilecek bilgilerdir. biz, bu işin metodolojik yönünü ele alacağız.
namaz, oruç, zekat, hac gibi islami emirler, belirli şartları yerine getirmek ile yapılan ibadetlerdir. mesela; abdest almadan, namaz kılamayız. malın 40 ta birinden az olacak şekilde, zekat verme şansımız yoktur. ramazan ayı dışında, farz oruç tutamayız(kaza olanlar hariç). her mevsim kabe ye gidip, hac ibadetini yerine getiremeyiz vs. vs. her ibadetin, belirli şartlara bağlı olarak yapılması gerekiyor.
"iyiliği emredip kötülükten men etme" ibadeti de, belirli şartlara bağlıdır. birçok müslüman cemaat, bu şartları dikkate almadığı için, islami olmayan toplumlar ve bireyler tarafından itici bulunur, kabul görmez.
hepimiz "tebliğci" müslümanlar ile karşılaşmışızdır. yaklaşımları genelde "pazarlamacılar" gibi, dini argüman pazarlamaktır. her ibadetin, şartlara bağlı olduğunu bilir, ancak tebliğ ibadetinin, şartlara bağlı olacağını düşünemez.
(milli piyango gişesi önünde, şov yapan "tebliğci müslümanları" hepimiz gördük. bu tebliğin işe yarar olduğunu hangi aklı başında insan iddia edebilir? bu tebliğ, mill piyango bileti alan insanların üzerinde, etkili olduğunu söylemek mümkün müdür?)
iyiliği emredip, kötülükten men etme metodolojisi;
1) tebliğci; çok iyi bildiği konu hakkında konuşmalıdır.
2) tebliğci; bilmediği konu hakkında "ben bilmiyorum" diyebilmelidir.
3) tebliğci; iyi bir hatip olmalıdır. hitabet yeteneği olmayan tebliğci, derdini anlatma noktasında noksandır. çok iyi bildiği konu hakkında dahi, yanlış anlaşılma olasılığı vardır.
4) muhattabın talebi üzerine, tebliğ yapılmalıdır. yani muhattap, soru sormadan, onu taciz edercesine tebliğ yapmaya çalışmak, muhattabı uzaklaştıracaktır.(bu şart, çok önemlidir. çünkü bütün şartlar bu şarta bağlıdır.)
devamını gör...