1.
en üstün iyiliğin "haz" olduğunu ileri süren bir felsefi akımdır. bu bağlamda ahlaki eylemlerin amacı hazdır. haz da kişiyi mutlu eder. hedonizme göre bir eylem haz getiriyorsa iyi ve doğru bir eylemdir. hedonistler insanın doğası gereği acıdan kaçtığını bu yüzden de davranışlarımızın hazza yönelik olmasını söyler.
devamını gör...
2.
70'ler california'sının resmi dini.
devamını gör...
3.
devamını gör...
4.
yunan düşünürlerinden olan aristippos ve epikür tarafından geliştirilen felsefi akımdır.
hedone eski yunan dilinde haz ve zevk anlamına gelir. yani, hazcılık demektedir. bu görüşe göre ahlaki eylemlerin amacı hazdır. epikür duygusal hazzı savunurken, aristippos ise bedensel hazzı savunur.
hedone eski yunan dilinde haz ve zevk anlamına gelir. yani, hazcılık demektedir. bu görüşe göre ahlaki eylemlerin amacı hazdır. epikür duygusal hazzı savunurken, aristippos ise bedensel hazzı savunur.
devamını gör...
5.
günümüzde çok üstünkörü çıkarımlar yapılıp, yanlış anlaşıldığını düşündüğüm akım. bakalım erich fromm bu konu hakkında neler karalamış;
"bu açıdan bakınca, epikür'ü radikal bir hedonist olarak tanımlayamayacağımız açıklık kazanıyor. epikür " saf hazzı, yaşamın en yüce amacı olarak açıklamıştır. ama bu haz. onun için acıdan uzaklaşma (aponia) ve ruh huzuru (ataraxia) anlamına
gelmektedir. epikür'e göre, ihtirasların tatmini yoluyla ulaşılan bir doyum, yaşamın amacı olamaz. çünkü böyle bir hazzı, doğal olarak bir isteksizlik ya da sıkıntı izleyecektir ve bu bizi, gerçek amacımız olan acıdan kaçmak, uzaklaşmak hedefinden saptıracaklar. (bu noktada freud teorisi ile epikür’ün teorisi arasında, önemli benzerlikler vardır.) epikür'ün düşünceleri günümüze değişik yorumlamalar ile aksedebilmiştir. bunlar arasında bir uzlaşma yapılabildiği ölçüde, onun aristo düşüncesine oranla çok daha öznele i (sübjektif) bir görüşü olduğunu söyleyebiliriz.
diğer büyük düşünürlerden hiçbiri, bir arzunun var oluşunun, onun tatmini için bir hakkı doğurduğunu, yani ahlâkî bir kural yarattığını, savunmamıştır. onlar için önemli olan yalnız bireyin değil, bütün insanlığın optimal bir rahata kavuşmalarıdır (vivere bene). bu düşünürler, öznel olarak algılanan ve tatminleri ile anlık doyumlara ulaştıran ihtiyaçlar (ya da istekler) ile insanın doğasından kaynaklanan, çoğu insanda ortak olan ve tatmine ulaştırılmaları, insanın gelişmesine ve huzur bulmasına (eudaımonia) yarayan ihtiyaçlar arasında bir ayrım yaparlar. bir başka deyişle, bu düşünürler, öznel ve yalnızca bireye özgü ihtiyaçlar ile nesnel ve herkes için geçerli ihtiyaçlar arasındaki farkın bilincindedirler. ve bilirler ki, birinci türdeki ihtiyaçların bir bölümü, insanın gelişimini engellerken, ikinciler insanın doğası
ile aynı yönde yer alırlar ve tatminleri, insanın evrimine yol açacak niteliktedir."
yani erich usta demiş ki; "vur patlasın çal oynasın boş hayat görüşünüzü köklü bir felsefi akıma indirgemeye çalışmayın. bu hedonizm değil, radikal hedonizmdir ve hedonizmin öz öğretisinden uzaktır."
"bu açıdan bakınca, epikür'ü radikal bir hedonist olarak tanımlayamayacağımız açıklık kazanıyor. epikür " saf hazzı, yaşamın en yüce amacı olarak açıklamıştır. ama bu haz. onun için acıdan uzaklaşma (aponia) ve ruh huzuru (ataraxia) anlamına
gelmektedir. epikür'e göre, ihtirasların tatmini yoluyla ulaşılan bir doyum, yaşamın amacı olamaz. çünkü böyle bir hazzı, doğal olarak bir isteksizlik ya da sıkıntı izleyecektir ve bu bizi, gerçek amacımız olan acıdan kaçmak, uzaklaşmak hedefinden saptıracaklar. (bu noktada freud teorisi ile epikür’ün teorisi arasında, önemli benzerlikler vardır.) epikür'ün düşünceleri günümüze değişik yorumlamalar ile aksedebilmiştir. bunlar arasında bir uzlaşma yapılabildiği ölçüde, onun aristo düşüncesine oranla çok daha öznele i (sübjektif) bir görüşü olduğunu söyleyebiliriz.
diğer büyük düşünürlerden hiçbiri, bir arzunun var oluşunun, onun tatmini için bir hakkı doğurduğunu, yani ahlâkî bir kural yarattığını, savunmamıştır. onlar için önemli olan yalnız bireyin değil, bütün insanlığın optimal bir rahata kavuşmalarıdır (vivere bene). bu düşünürler, öznel olarak algılanan ve tatminleri ile anlık doyumlara ulaştıran ihtiyaçlar (ya da istekler) ile insanın doğasından kaynaklanan, çoğu insanda ortak olan ve tatmine ulaştırılmaları, insanın gelişmesine ve huzur bulmasına (eudaımonia) yarayan ihtiyaçlar arasında bir ayrım yaparlar. bir başka deyişle, bu düşünürler, öznel ve yalnızca bireye özgü ihtiyaçlar ile nesnel ve herkes için geçerli ihtiyaçlar arasındaki farkın bilincindedirler. ve bilirler ki, birinci türdeki ihtiyaçların bir bölümü, insanın gelişimini engellerken, ikinciler insanın doğası
ile aynı yönde yer alırlar ve tatminleri, insanın evrimine yol açacak niteliktedir."
yani erich usta demiş ki; "vur patlasın çal oynasın boş hayat görüşünüzü köklü bir felsefi akıma indirgemeye çalışmayın. bu hedonizm değil, radikal hedonizmdir ve hedonizmin öz öğretisinden uzaktır."
devamını gör...
6.
"hazcılık" mânâsına gelen felsefî bir akımdır.
devamını gör...
7.
kırk yılda bir mesleğimle ilgili bilgilendirici tanım gireyim dedim.
uzun olur diye elim varmıyor.
kısaca harcamaktan zevk almaktır diyebiliriz. yani günümüz alışveriş çılgınlığının bilimsel adı.
uzun olur diye elim varmıyor.
kısaca harcamaktan zevk almaktır diyebiliriz. yani günümüz alışveriş çılgınlığının bilimsel adı.
devamını gör...
8.
pratikte, bütün insanlar hedonisttir.kendini bir tapınağa kapatıp büyük acılara teslim ettiğini söyleyen bir dindar bile hazzın sınırlarını zorlayan "ahlaksız" bir insan kadar hedonisttir.çünkü o da diğer insanların acıdan kaçıp hazza koşması gibi günah bildiği şeylerden kaçıp dinine sığınır ve bundan "tanrısal" bir haz alır.
devamını gör...
9.
yaşamın amacı haz almaktır, sadece zevkleri tatmin eden aktiviteler yapılmalıdır şeklindeki yaşam felsefesi. bu konuyu işleyen coni depin (johnny depp) oynadığı hovarda (the libertine) diye bir film vardı.
devamını gör...
10.
hazcılık olarak da bilinir.
yani bir yanıyla da faydacılık olduğu için pragmatizme de kaydığı söylenebilir.
insan eylemlerinin nihai anlamda haz sağlayacak bir biçimde planlanması gerektiğini, sürekli haz verene yönelmenin en uygun davranış biçimi olduğunu savunan felsefi görüş.
yani bir yanıyla da faydacılık olduğu için pragmatizme de kaydığı söylenebilir.
insan eylemlerinin nihai anlamda haz sağlayacak bir biçimde planlanması gerektiğini, sürekli haz verene yönelmenin en uygun davranış biçimi olduğunu savunan felsefi görüş.
devamını gör...
11.
kararında alınması gerekir, hayat zevkini arttırıyor. ama dediğim gibi kararında uygulamak lazım.
devamını gör...