1.
yaygın bilindiği adıyla şeytan'ın titretişi sonatı, asıl adıyla sol minör'de keman sonatı, guiseppe tartini'nin en ünlü çalışmalarından birisidir. teknik açıdan zor geçişleriyle anımsanan çalışma, solo keman için hazırlanmıştır. ortalama bir performansı 15 dakika sürer.
hakkında pek çok efsane mevcuttur. bunlardan birisinde, tartini bir rüyasında, hizmetkarı ve öğretmeni olması karşılığında ruhunu şeytana satar. müzik dersinin sonunda çalıp çalamadığını görmek için kemanı şeytana verir. şeytan ustalıkla çalar ve tutkulu ve büyüleyici bir performans sergiler. tartini bu şekilde tarif etmiştir:
"çalıp çalamayacağına bakmak için kemanımı ona verdim. öylesine muazzam ve muhteşem bir sonat duyduğumda şaşkınlığım öyle seviyelerdeydi ki... en cesur fantazilerimde bile yanına yaklaşamadığım bir zeka ve sanatkarlıkla çalıyordu. büyülenmiş, başka diyarlara götürülmüş ve her şeyden kopup gitmiş hissettim; nefesim beni terketti ve uyandım."
uyandıktan sonra şeytanın müziğinin etkisinden çıkamayan tartini, duyduğu parçayı yeniden yaratmaya çalışır. ortaya çıkan parçanın şu ana kadar ki en sevdiği sonat olduğunu söylemesine rağmen, hayal kırıklığı sürmeye devam eder. daha sonra demiştir ki: "rüyamda duyduğum parça çok daha üstündü... eğer müzikten başka bir şeyle yaşamımı idame ettirebilecek olsam kemanımı parçalar ve müziği bırakırdım."
hakkında pek çok efsane mevcuttur. bunlardan birisinde, tartini bir rüyasında, hizmetkarı ve öğretmeni olması karşılığında ruhunu şeytana satar. müzik dersinin sonunda çalıp çalamadığını görmek için kemanı şeytana verir. şeytan ustalıkla çalar ve tutkulu ve büyüleyici bir performans sergiler. tartini bu şekilde tarif etmiştir:
"çalıp çalamayacağına bakmak için kemanımı ona verdim. öylesine muazzam ve muhteşem bir sonat duyduğumda şaşkınlığım öyle seviyelerdeydi ki... en cesur fantazilerimde bile yanına yaklaşamadığım bir zeka ve sanatkarlıkla çalıyordu. büyülenmiş, başka diyarlara götürülmüş ve her şeyden kopup gitmiş hissettim; nefesim beni terketti ve uyandım."
uyandıktan sonra şeytanın müziğinin etkisinden çıkamayan tartini, duyduğu parçayı yeniden yaratmaya çalışır. ortaya çıkan parçanın şu ana kadar ki en sevdiği sonat olduğunu söylemesine rağmen, hayal kırıklığı sürmeye devam eder. daha sonra demiştir ki: "rüyamda duyduğum parça çok daha üstündü... eğer müzikten başka bir şeyle yaşamımı idame ettirebilecek olsam kemanımı parçalar ve müziği bırakırdım."
devamını gör...
2.
giuseppe tartini'nin gördüğü bir rüyadan sonra bestelediği, (ortalama) 15 dakika süren, tekniği oldukça zor olan, başyapıt niteliğindeki eseri. diğer adıyla (bkz: şeytan trili)
rivayete göre tartini rüyasında şeytanla bir anlaşma yapar. ruhunu şeytana satması karşılığında şeytan'ın artık onun hizmetkârı olduğunu görür. şeytan onun tüm isteklerini yerine getirir. en son tartini nasıl çaldığını görmek istediği için kemanını ona verir. tartini'nin dediğine göre şeytan kemanı mükemmel bir ezgiyle çalar. daha sonra uyandığında ise rüyada gördüğü şeyin aynısını icra etmeye çalışmıştır. ona göre ortaya çıkardığı şey iyi olsa da rüyada duyduğu müziğin yakınına bile yanaşamaz. *
bahsi geçen eser.
rivayete göre tartini rüyasında şeytanla bir anlaşma yapar. ruhunu şeytana satması karşılığında şeytan'ın artık onun hizmetkârı olduğunu görür. şeytan onun tüm isteklerini yerine getirir. en son tartini nasıl çaldığını görmek istediği için kemanını ona verir. tartini'nin dediğine göre şeytan kemanı mükemmel bir ezgiyle çalar. daha sonra uyandığında ise rüyada gördüğü şeyin aynısını icra etmeye çalışmıştır. ona göre ortaya çıkardığı şey iyi olsa da rüyada duyduğu müziğin yakınına bile yanaşamaz. *
bahsi geçen eser.
devamını gör...