ispanyanın murcia kentinde 1165 yılında doğmuş, hayatı boyunca seyahat etmiş ve yüzlerce kitap yazmış büyük sufi.
varlık birliği öğretisi olan "vahdeti vücudu" sistemli şekilde anlatması ile ünlüdür.ibn arabi'den sonra bu öğreti islam mistik geleneğinin en güçlü akımı haline gelmiştir.anadoluda meşhur olan yunus emre, mevlana, hacı bektaşı veli gibi büyük isimler ibn arabi ile aynı görüşleri paylaşmışlardır.
ibni arabi anadoluya da gelmiş, konya ve malatya'da yaşamıştır.
füsusul hikem ve fütuhatı mekkiye ibn arabinin en meşhur kitaplarıdır.
sufiler ibn arabiye en büyük öğretmen anlamında "şeyhül ekber" derler.selefiler ve sufizm karşıtları ise ibn arabinin kafir olduğunu söyleyerek ona "şeyhül ekfer", yani en kafir şeyh derler.
devamını gör...
muhyiddin ibnü'l-arabî ya da tam adıyla muhyiddîn muhammed bin ali bin muhammed el-arabî el-hâtimî et-tâî, ünlü islâm düşünürü, mutasavvıf, yazar ve şair. şeyhü'l ekber unvanı ile de bilinen zat.

kaynak : viki.

gençlik yıllarında bu adamın bir kitabını okumuştum.
tam bir yalan makinesi.
(bkz: şeytan’nın hileleri) isimli kitabında şeytan ile hz. muhammet arasında geçtiğini iddia ettiği konuşmalar var.
o zaman korkarak okumuş yıllar sonra gülümseyerek hatırlamıştım.
deli saçması denen zırvalar ile dolu.

örnek.
m= hz muhammet.
ş= şeyran

...
m: nereler senin yuvandır?
ş: tırnak araları, gece banyo köşeleri, kadınların kucağı.

bak bak bak!!!
devamını gör...
ünlü bir mutasavvıf. şeytanın hileleri kitabına gelirsek, bu kitabın ibnül arabi'ye ait olduğu kesin değildir. ibnül arabi hakkında tarih boyunca birçok kitap uydurulup kendisine isnat edilmiştir. kitaptaki anlatım şekli de, ibnül arabi'nin anlatım şekline uymaz. allahu a'lem.
devamını gör...
hegel'den önce, permanides'ten sonra gelen; çok ama çok zor okunmasına rağmen müslüman elbisesini çıkararak okunması gereken, zamanının çok ötesinde bir filozof.

(bkz: vahdet- i vücut)

"bütün bu yolculuk, kendimden kendime imiş."

"senden uzaklığım çok yakın olmandandır.
sen gözlerimsin, bu sebeple seni göremiyorum."

"kimsin sen?
şüphesiz; sen, sen değilsin.
sen osun.
ama sen, sen olarak değil.
o, bir giriş şekli ile sana dahil değildir.
ama, bir çıkış şekli ile de, senden hariç değildir.
keza; sen de onun haricinde değilsin.
bu anlattığım mana ile, senin mevcud olduğunu kasdetmiyorum. keza sıfatını da.
şunu anlatmak istiyorum:
sen hiç bir zaman var olmadın.
olman da mümkün değil.
her şeyi bir yana at.
hiç bir şeyle olma.
hatta sen, sen olma.
hele nefsinle hiç olma.
onunla, yani, hakla da olma.
hatta, onda da olma.
onunla birlikte de olma.
fakat, şunu da unutma ki,
sen, ne bir fanisin; ne de bir
mevcud.
sen osun; o da sen.”
devamını gör...
celali tesirini yunus emre’yle, moğol tesirini mevlana’yla şifalandıran hikmet-i ilahi’nin haçlı’ya mukabelesidir.
devamını gör...
vahdet-i vücud anlayışını/inanışını oluşturan gezgin.
muhyiddin ibnül arabi, ibn rüşd’ün öğrencisidir. ibn rüşd’ün, dönemin islam bilginleri arasında aristoteles, platon gibi filozofların fikirleriyle çalışan bir islam bilgini olmasının, muhyiddin’in gelişimi açısından önemi büyüktür. muhyiddin’in rüyasında gördüğü, ibn rüşd’le arasına perde çekilmesi hadisesini, inanç olarak ayrı yollara girmek olarak yorumlaması nedeniyle öğrencilik yıllarından sonra ibn rüşd’le hiç bir araya gelmediği söylenir.

“hakikat, ister feylesof tarafından keşif ve ilham yoluyla ifade edilmiş bulunsun. isterse mukaddes kitaplar tarafından telkin edilsin, müsavidir; yeter ki hale ve makama uygun olsun,” demiştir.

görüşleri/inancı sebebiyle dönemin islam bilginleri tarafından şeyh-ül ekber ve katl-i vacib şeklinde çok ayrı iki noktada değerlendirilmiş. özellikle vahdet-i vücud anlayışında “hakikat” olarak adlandırılan olguyu, halka yaymak, tanıtmak amacıyla beş yüzden fazla eser yazdığına dair söylemler dikkat çekici. muhyiddin ile ilgili veya tassavuf görüşüyle ilgili çok keskin iki ayrı noktanın muhyiddin’i yorumlaması sebebiyle, fikirlerinin ve kimliğinin yorumlanmasına dair çelişkiler mevcut. bugün bile hakkında yazılanları okurken tarafsız bir bakış açısı bulmak çok zor.

tay kabilesine mensup olduğu, medrese eğitiminden sonra malatya, konya, şam, mekke gibi şehirlerde bir çok islam bilgini ile teması olduğu ve “hakikat” kavramını halka yaymaya çalıştığı kaynaklarda var.

halihazırda hakkında bulunan ‘marsa astral seyahatle yazı yazdı’, ‘yavuz sultan selim şam’da onu rüyasında görüp mezarını çöplükte bulur, türbesini yaptırır’ gibi metafiziksel söylemlerin tasavvuf anlayışı ile ilgili bazı tarikatler ve islamın gayb denen mistik öğretileri kısmıyla ilgilenenler tarafından ortaya atıldığını söylemekte yanlış olmaz sanırım.
devamını gör...
hegel'den önce, permanides'ten sonra gelen; çok ama çok zor okunmasına rağmen müslüman elbisesini çıkararak okunması gereken, zamanının çok ötesinde bir filozof.

(bkz: vahdet- i vücut)

"bütün bu yolculuk, kendimden kendime imiş."

"senden uzaklığım çok yakın olmandandır.
sen gözlerimsin, bu sebeple seni göremiyorum."

"kimsin sen?
şüphesiz; sen, sen değilsin.
sen osun.
ama sen, sen olarak değil.
o, bir giriş şekli ile sana dahil değildir.
ama, bir çıkış şekli ile de, senden hariç değildir.
keza; sen de onun haricinde değilsin.
bu anlattığım mana ile, senin mevcud olduğunu kasdetmiyorum. keza sıfatını da.
şunu anlatmak istiyorum:
sen hiç bir zaman var olmadın.
olman da mümkün değil.
her şeyi bir yana at.
hiç bir şeyle olma.
hatta sen, sen olma.
hele nefsinle hiç olma.
onunla, yani, hakla da olma.
hatta, onda da olma.
onunla birlikte de olma.
fakat, şunu da unutma ki,
sen, ne bir fanisin; ne de bir
mevcud.
sen osun; o da sen.”
devamını gör...
sen içine dön, yalnız dışınla meşgul olma çünkü sen cisminle değil ruhunla insansın.

sözlerine sahip dünya tarihini etkilemiş etkilemeye devam eden evrensel bir kişiliktir ibn arabi.
devamını gör...
"sîn”in “şın”a dâhil olup, yıkık ve vîrâne kabri ortaya çıkarması" şeklinde, yavuz sultan selim ata'nın 277 yıl sonra kabrini ortaya çıkaracağına eserlerinde değinmiş, keşif ehli olduğuna inandığım bir zât.
devamını gör...
işine gelenin şeyh-ül ekber gelmeyenin katli vaciptir dediği mutasavvıf. islam rönesansı (islam'ın altın çağı) döneminde yaşamıştır. pek çok metafizikçiyi, filozofu, alimi, şairi, yazarı etkilemiştir. 23 eseri batı dillerine çevrilmiştir.
devamını gör...
"dervişler tek öğün, insanlar iki öğün, hayvanlar ne zaman bulursa yer" diyerek, günümüz 3 öğün fast food tıkınan insanına, o niyetle söylemese de kapağı takan düşünür.
devamını gör...
yanılmıyorsam ki yanılmadigimi dusunuyorum.

imam rabbani'nin kendisini ovmelere doyamadigi "filozof" yazdiklarini herkesin okumamasini soyledigi rivayet edilir cunku insanı devamli cizgide dolastirdigi soylenir, iste bu yuzden okumaya gozum * yemedi.
devamını gör...
kendisine ait "tefsir'i kebir te'vilat" isimli bir kur'an tercümesi bulunan yüce insan.
ilgileniyorum diyenler okumalı.
günümüzde herkesin herkesi tekfir ettiği bir müslümanlık ile zamanının ötesinden gelen bu adamı da "tırnak içinde" yazıyorum, tekfir edenler muhtemelen kendisinden 800 yıl sonra yaşıyorlar.
iyi düşünsünler bakalım, bugünün (son 30-40 yıl diyelim) tekfirci şaklabanları mı daha doğru söylemiş olurlar, yoksa 800 sene evvel endülüs'ün o muhteşem bilgi hazinesi döneminde yaşamış bu insan mı?

"yüce allah, varlık âleminde yazılı olan her şeyi kalplere ilham yoluyla yazdırır. çünkü âlem, yazılmış ilahi bir kitaptır."
allah, hakkı söyler ve o, doğru yola eriştirir.*

12 eserini bitirdim ve kani olduğum şey yukarıdaki gibidir.
devamını gör...
bilim metafiziğe ihtiyaç duymaz, metafizik de bilime ihtiyaç duymaz fakat insanoğlu her ikisine de muhtaçtır.

kullanıcı tarafından yüklenmiş görsel
devamını gör...

bu başlığa tanım girmek için olabilirsiniz.

zaten üye iseniz giriş yapabilirsiniz.

"muhyiddin ibnü'l-arabi" ile benzer başlıklar

normal sözlük'ü kullanarak 3. parti dahil tarayıcı çerezlerinin kullanımına izin vermektesiniz. Daha detaylı bilgi için çerez ve gizlilik politikamıza bakabilirsiniz.

online yazar listesini görmek için lütfen giriş yapın.
zaman tüneli köftehor rehberi portakal normal radyo kütüphane kulüpler renk modu online yazarlar puan tablosu yönetim kadrosu istatistikler iletişim