soyadı kanunu çıkınca mola soyadını almayı seçen insan
başlık "echabrenef7091" tarafından 03.06.2026 16:33 tarihinde açılmıştır.
1.
tam bir gariplikler silsilesini içinde barındıran insandır. bahsettiğim kişi de ezgi mola'nın büyük büyük dedesi veya ninesidir. zamanında, yani 1934'te soyadı kanunu çıkmış ve bizim o dönem savaşla, kavgayla, evrak kürekle uğraşan halkımız bu yeniliğe ''aman bre bununla mı uğraşalım şimdi'' tadında bir yaklaşımla karşılık vermiş ve demir, gümüş, güneş, yıldırım, yılmaz, yıldız, taş, bulut gibi klasik soyadları koymuş. yani adam yolda gidiyor, gördüğü zaten börtü böcek taş. diyor ki içinden ''ulan yolda taş gördüm hadi soyadımız da taş olsun.''
bu kadar düz mantık çünkü. alengirle ayrıntıyla çökertmemiş kafasını. tertemiz, dümdüz bir yol berlirlemiş ve bu yolu uygulamaya koyulmuş. bak hava güneşli sözgelimi, cıvıl cıvıl bir hava var kuşlar ötüşüyor hayat seni akışa çağırıyor falan, adam gidiyor soyunun adını güneş koyuyor. dümdüz... torunu ileride soracak ona diyecek ki ''dedeciğim bizim soyadımız neden güneş?'', adam da durur mu yapıştıracak cevabı ''e melek kızım benim, hava o gün güneşliydi de ondan.'' arkada upuzun ve iç bayan, kalp yoran bir hikâye yok. dünyanın en basit ve ilkel sebep sonuç ilişkisi var.
ama ezgi mola'nın dedelerine ninelerine bakıyorsun, ki büyük ihtimalle dedesi almıştır soyadını yani kadın adama tembihlemiştir ''bey bey, bize soyad belirlemeyi unutma.'' diye, adam da gitmiş almıştır soyadını. benim şaşırdığım ezgi mola'nın 2 nesil büyüğü olan kişilerin ''mola'' soyadını neden ve hangi düşünce sistemiyle aldıklarıdır. bilirsiniz, dinlence demektir mola. adamcağız belki ''bu kız bize huzur olur sükûn olur, her akşam her akşam hanımla eften püften tatsızlıklara girmeyiz artık'' diye ümit edip böyle bir soyadı koymuş olabilir kutlu soyuna. fakat neden mola? neden dinlence, sükûnet, kesinti gibi o dönemin koşullarına görece uygun düşen bir soyad koymadınız ey ezgi mola'nın büyükleri? siz ergin ataman mısınız? ne bileyim sinemaya gidip film ara verince ''mola verildi hadi çıkalım'' deyip küçük çaplı telaşa sebebiyet veren lise çağı çocuğu musunuz? nedir bu çağlar ötesicilik? garip, enteresan, tuhaf...
bu kadar düz mantık çünkü. alengirle ayrıntıyla çökertmemiş kafasını. tertemiz, dümdüz bir yol berlirlemiş ve bu yolu uygulamaya koyulmuş. bak hava güneşli sözgelimi, cıvıl cıvıl bir hava var kuşlar ötüşüyor hayat seni akışa çağırıyor falan, adam gidiyor soyunun adını güneş koyuyor. dümdüz... torunu ileride soracak ona diyecek ki ''dedeciğim bizim soyadımız neden güneş?'', adam da durur mu yapıştıracak cevabı ''e melek kızım benim, hava o gün güneşliydi de ondan.'' arkada upuzun ve iç bayan, kalp yoran bir hikâye yok. dünyanın en basit ve ilkel sebep sonuç ilişkisi var.
ama ezgi mola'nın dedelerine ninelerine bakıyorsun, ki büyük ihtimalle dedesi almıştır soyadını yani kadın adama tembihlemiştir ''bey bey, bize soyad belirlemeyi unutma.'' diye, adam da gitmiş almıştır soyadını. benim şaşırdığım ezgi mola'nın 2 nesil büyüğü olan kişilerin ''mola'' soyadını neden ve hangi düşünce sistemiyle aldıklarıdır. bilirsiniz, dinlence demektir mola. adamcağız belki ''bu kız bize huzur olur sükûn olur, her akşam her akşam hanımla eften püften tatsızlıklara girmeyiz artık'' diye ümit edip böyle bir soyadı koymuş olabilir kutlu soyuna. fakat neden mola? neden dinlence, sükûnet, kesinti gibi o dönemin koşullarına görece uygun düşen bir soyad koymadınız ey ezgi mola'nın büyükleri? siz ergin ataman mısınız? ne bileyim sinemaya gidip film ara verince ''mola verildi hadi çıkalım'' deyip küçük çaplı telaşa sebebiyet veren lise çağı çocuğu musunuz? nedir bu çağlar ötesicilik? garip, enteresan, tuhaf...
devamını gör...
2.
manisa salihli’nin yarısı şentürk, akraba olmayan insanlar evlendiğinde bazen soyadları değişmiyor..
bir de, arkadaşlarım da var, bazılarının soyadı zerzavat, öte beri..
üzüm, elma, şeftali, zerdali gerçekten var, başkaca gıda maddesi varsa onu bilmiyorum.
bir de, arkadaşlarım da var, bazılarının soyadı zerzavat, öte beri..
üzüm, elma, şeftali, zerdali gerçekten var, başkaca gıda maddesi varsa onu bilmiyorum.
devamını gör...
3.
devamını gör...
4.
benim kanaatime göre memur soyadları dağıtırken muhtemelen:
"bir sonraki soyadına gelene kadar mola veriyorum" dedi. sıra gelince de -tamam senin soyadını da mola yazdım - dedi.
"bir sonraki soyadına gelene kadar mola veriyorum" dedi. sıra gelince de -tamam senin soyadını da mola yazdım - dedi.
devamını gör...
5.
(bkz: gerçek seçme özgürlüğü bu değil)
böyle anlam verilemeyen isim/soyisim durumlarında aklıma hemen bu karikatür gelir:

atam yaşasaydı da türk milletine itinayla soyadı verseydi tek tek.
neyse ki ahir ömründe soyadı verdiği ailelerden birine mensubum.
nüfus memurunun insafına kalanlar düşünsün..
böyle anlam verilemeyen isim/soyisim durumlarında aklıma hemen bu karikatür gelir:

atam yaşasaydı da türk milletine itinayla soyadı verseydi tek tek.
neyse ki ahir ömründe soyadı verdiği ailelerden birine mensubum.
nüfus memurunun insafına kalanlar düşünsün..
devamını gör...