#araştırma-inceleme
orijinal adı: the goddess and the bull
yazar: michael balter
yayım yılı: 2005
amerikalı bilim gazetecisi michael balter'in arkeoloji alanında yazdığı, orijnal dilde ilk kez 2005'te ve ülkemizde ise türkçe olarak 2010'da yayımlanan kitabıdır. yazar çalışma için ziyaret ettiği çatalhöyük'te yaşadıklarından sonra bu kitabı yazmaya karar vermiş ve türk gençliğine armağan etmiştir.
yazar: michael balter
yayım yılı: 2005
amerikalı bilim gazetecisi michael balter'in arkeoloji alanında yazdığı, orijnal dilde ilk kez 2005'te ve ülkemizde ise türkçe olarak 2010'da yayımlanan kitabıdır. yazar çalışma için ziyaret ettiği çatalhöyük'te yaşadıklarından sonra bu kitabı yazmaya karar vermiş ve türk gençliğine armağan etmiştir.
öne çıkanlar | diğer yorumlar
başlık "devrin skywalker" tarafından 20.01.2021 12:21 tarihinde açılmıştır.
1.
michael balter’ın anadolu’nun antik uygarlıklarına ve türkiye'ye duyduğu ilgi sonucunda yazdığı kitabın adıdır.
balter, kitabı kendi deyimi ile “bu muhteşem ülkenin halkına ve özellikle türk gençliğine” armağan eder. hatta kitaptan elde edeceği tüm geliri birleşik krallık*ta arkeoloji eğitimi görmek isteyen türk öğrencilerine burs olarak verileceğini söylemiştir.
gazi üniversitesi, fen - edebiyat fakültesi, arkeoloji bölümü prof. dr. emel erten'in kitap incelemesinden düzenlemedir.
--- alıntı ---
birinci bölümü “bu neolitik!” başlığı altında konya ovası’nda 1958 yılında ingiliz arkeologlar*ın keşfettiği çatalhöyük’ün ilgi çekici öyküsünü anlatır.
ikinci bölümü “prehistorik* bir sanat galerisi” başlığında 1961 yılında başlayan çatathöyük kazıları ve önemli bulgular anlatılır.
üçüncü bölüm “dorok* hadisesi” başlığında ingiliz arkeolog james mellaart'ın kazılara gösterdiği önemi türkiye'de ki kanunlarına göstermemesi sonucu çatalhöyük’ün arkeolojik incelemesinin devam etmesini otuz yıl geciktirecek esrarengiz olaylara yol açması ve 1993 yılında kazıları yeniden başlaması anlatılmaktadır.
dördüncü bölüm “ıan hodder” başlığı altında “tanrıça ve boğa” kitabının asıl konusunu oluşturan çatalhöyük’ün 1993 yılında başlayan kazılarının kahramanını tanıtmaktadır.
beşinci bölüm “çatalhöyük’e dönüş” başlığı altında zengin neolitik* buluntularıyla ideal bir arkeoloji laboratuarı niteliği taşıyan çatalhöyük'ün arkeloji teori derslerinin kaynağı olarak anlatılması konu edilmiştir.
altıncı bölüm “yüzeyde” başlığında ıan hodder’ın sonradan en yakın çalışma arkadaşları olan kazılarda başından beri önemli roller oynayan roger matthews ve wendy matthews'den bahsetmektedir.
yedinci bölüm “malanın ucunda” başlığı ile kazılara 1995 yılında katılan shahina farid hakkında bilgiler vermektedir.
sekizinci bölüm “sevgili günlük” başlığı altında kazının yerleştiği, kurumsallaştığı bir sezon olan ve her kazıcının kişisel gözlemleri ile düşüncelerini kaydetmeye yarayan kazı çevrim içi günlük tutma sisteminin başladığı 1996 yılından bahsetmektedir.
dokuzuncu bölüm “neolitik devrim” tarım ve yerleşik kültür arasındaki bağlantıdan bahsetmektedir.
onuncu bölüm, “evcilleştirilmiş insan” başlığında insanoğlunun yerleşik düzene, bir arada topluluklar oluşturarak yaşamaya geçişinin gerisindeki nedenleri açıklamaya çalışan uzmanların görüşleri yansıtılır. kitabın adını aldığı “tanrıça” ve “boğa” figürleri bu bölümde ortaya çıkmaktadır.
on birinci bölüm “fay hatları ve eve dönüşler” başlığında kazı ekibine ve onların içinde bulundukları sorunlara ayrılmıştır.
on ikinci bölüm “evi yakmak” başlığında iki çalışma sezonu boyunca kazılan bir yapının geçirdiği yapım ve kullanım evreleri ile bunların yorumlarına yer verilmiştir.
on üçüncü bölüm “her zaman anlık, değişken ve esnek” başlığında roger matthews’un yerini alan gavin lucas tanıtılır.
on dördüncü bölüm “uzun sezon” başlığında, çatalhöyük kazılarının 1998 yılı çalışmalarına gavin lucas yerine craig cessford’un katılımından söz edilir.
on beşinci bölüm “ölüm bizi ayırana kadar” başlığında 1995-1999 yılları arasında çatalhöyük kazılarında yapılan antropolojik çalışmalardan, bunu gerçekleştiren ekipten ve onun üyelerinden söz edilmektedir.
on altıncı bölüm michael balter'in ilk kez 1998’de bir makale yazmak üzere çatalhöyük’e gelmesi ve onun ve ekibinin yaptığı zooarkeoloji * çalışmalarından bahsetmektedir.
on yedinci bölüm, kitapla aynı adı taşır ve 2002 yılında bir küçük kadın figürininin bulunuşunun öyküsü ile başlar. artık çatalhöyük kazılarından elde dilen bilgilerin yorumlama zamanının geldiğinden söz edilir. ekipten farklı uzmanların yazdıkları raporlar, bu önemli neolitik merkezle ilgili bütün resmi ortaya koymaya başlamıştır. örneğin, radyokarbon analizlerinden elde edilen sonuçlar, çatalhöyük sakinlerinin yerleşim merkezine mö 7500 sıralarında geldiklerini düşündürmektedir.
tanrıça ve boğa kitabı, on sekizinci bölüm'ü “sonsöz” ve on dokuzuncu bölüm'ü “teşekkür” ile son bulmaktadır.
--- alıntı ---
- helios ukdesi -
balter, kitabı kendi deyimi ile “bu muhteşem ülkenin halkına ve özellikle türk gençliğine” armağan eder. hatta kitaptan elde edeceği tüm geliri birleşik krallık*ta arkeoloji eğitimi görmek isteyen türk öğrencilerine burs olarak verileceğini söylemiştir.
gazi üniversitesi, fen - edebiyat fakültesi, arkeoloji bölümü prof. dr. emel erten'in kitap incelemesinden düzenlemedir.
--- alıntı ---
birinci bölümü “bu neolitik!” başlığı altında konya ovası’nda 1958 yılında ingiliz arkeologlar*ın keşfettiği çatalhöyük’ün ilgi çekici öyküsünü anlatır.
ikinci bölümü “prehistorik* bir sanat galerisi” başlığında 1961 yılında başlayan çatathöyük kazıları ve önemli bulgular anlatılır.
üçüncü bölüm “dorok* hadisesi” başlığında ingiliz arkeolog james mellaart'ın kazılara gösterdiği önemi türkiye'de ki kanunlarına göstermemesi sonucu çatalhöyük’ün arkeolojik incelemesinin devam etmesini otuz yıl geciktirecek esrarengiz olaylara yol açması ve 1993 yılında kazıları yeniden başlaması anlatılmaktadır.
dördüncü bölüm “ıan hodder” başlığı altında “tanrıça ve boğa” kitabının asıl konusunu oluşturan çatalhöyük’ün 1993 yılında başlayan kazılarının kahramanını tanıtmaktadır.
beşinci bölüm “çatalhöyük’e dönüş” başlığı altında zengin neolitik* buluntularıyla ideal bir arkeoloji laboratuarı niteliği taşıyan çatalhöyük'ün arkeloji teori derslerinin kaynağı olarak anlatılması konu edilmiştir.
altıncı bölüm “yüzeyde” başlığında ıan hodder’ın sonradan en yakın çalışma arkadaşları olan kazılarda başından beri önemli roller oynayan roger matthews ve wendy matthews'den bahsetmektedir.
yedinci bölüm “malanın ucunda” başlığı ile kazılara 1995 yılında katılan shahina farid hakkında bilgiler vermektedir.
sekizinci bölüm “sevgili günlük” başlığı altında kazının yerleştiği, kurumsallaştığı bir sezon olan ve her kazıcının kişisel gözlemleri ile düşüncelerini kaydetmeye yarayan kazı çevrim içi günlük tutma sisteminin başladığı 1996 yılından bahsetmektedir.
dokuzuncu bölüm “neolitik devrim” tarım ve yerleşik kültür arasındaki bağlantıdan bahsetmektedir.
onuncu bölüm, “evcilleştirilmiş insan” başlığında insanoğlunun yerleşik düzene, bir arada topluluklar oluşturarak yaşamaya geçişinin gerisindeki nedenleri açıklamaya çalışan uzmanların görüşleri yansıtılır. kitabın adını aldığı “tanrıça” ve “boğa” figürleri bu bölümde ortaya çıkmaktadır.
on birinci bölüm “fay hatları ve eve dönüşler” başlığında kazı ekibine ve onların içinde bulundukları sorunlara ayrılmıştır.
on ikinci bölüm “evi yakmak” başlığında iki çalışma sezonu boyunca kazılan bir yapının geçirdiği yapım ve kullanım evreleri ile bunların yorumlarına yer verilmiştir.
on üçüncü bölüm “her zaman anlık, değişken ve esnek” başlığında roger matthews’un yerini alan gavin lucas tanıtılır.
on dördüncü bölüm “uzun sezon” başlığında, çatalhöyük kazılarının 1998 yılı çalışmalarına gavin lucas yerine craig cessford’un katılımından söz edilir.
on beşinci bölüm “ölüm bizi ayırana kadar” başlığında 1995-1999 yılları arasında çatalhöyük kazılarında yapılan antropolojik çalışmalardan, bunu gerçekleştiren ekipten ve onun üyelerinden söz edilmektedir.
on altıncı bölüm michael balter'in ilk kez 1998’de bir makale yazmak üzere çatalhöyük’e gelmesi ve onun ve ekibinin yaptığı zooarkeoloji * çalışmalarından bahsetmektedir.
on yedinci bölüm, kitapla aynı adı taşır ve 2002 yılında bir küçük kadın figürininin bulunuşunun öyküsü ile başlar. artık çatalhöyük kazılarından elde dilen bilgilerin yorumlama zamanının geldiğinden söz edilir. ekipten farklı uzmanların yazdıkları raporlar, bu önemli neolitik merkezle ilgili bütün resmi ortaya koymaya başlamıştır. örneğin, radyokarbon analizlerinden elde edilen sonuçlar, çatalhöyük sakinlerinin yerleşim merkezine mö 7500 sıralarında geldiklerini düşündürmektedir.
tanrıça ve boğa kitabı, on sekizinci bölüm'ü “sonsöz” ve on dokuzuncu bölüm'ü “teşekkür” ile son bulmaktadır.
--- alıntı ---
- helios ukdesi -
devamını gör...
2.
michael balter tarafından yazılmış ve 2005'de yayımlanmış kitap. gerçekten çok kıymetli bir eser çünkü müthiş bir araştırmanın ürünü. tam tamına 17 bölümden oluşuyor ve konya ovası, çatalhöyük gibi antik yerler hakkında zengin bilgiler içeriyor.
devamını gör...