1.
kendisi ingiliz devlet adamı filozof hukukçu ve yazardır.
en ünlü eseri ve en sevilen eseri 1516 yılında yazdığı ütopya kitabıdır.
fikirleri yüzünden canından olan büyük bir düşünürdür.
kendi kurguladığı ütopyada dinlere karşı çok hassas yaklaşmıştır isteyen istediğine inansın hatta isterse inanmasın yahu demiştir ve 1516 yılında yapmıştır bunu.
döneminin çok ilerisinde bulunan ve düşünen thomas more bir çok insanın idolü ve saygı duyduğu insan olmuştur.
rivayete göre idam edilmeden önce celladı öpüp "sen ve kral bana en büyük iyiliği yaptınız beni bu kaka dünyadan kurtardınız" tarzında bir cümle söylemiştir.
thomas more ütopyası okuyun okutturun.
en ünlü eseri ve en sevilen eseri 1516 yılında yazdığı ütopya kitabıdır.
fikirleri yüzünden canından olan büyük bir düşünürdür.
kendi kurguladığı ütopyada dinlere karşı çok hassas yaklaşmıştır isteyen istediğine inansın hatta isterse inanmasın yahu demiştir ve 1516 yılında yapmıştır bunu.
döneminin çok ilerisinde bulunan ve düşünen thomas more bir çok insanın idolü ve saygı duyduğu insan olmuştur.
rivayete göre idam edilmeden önce celladı öpüp "sen ve kral bana en büyük iyiliği yaptınız beni bu kaka dünyadan kurtardınız" tarzında bir cümle söylemiştir.
thomas more ütopyası okuyun okutturun.
devamını gör...
2.
en bilnen eseri ütopya'dan ve düşüncelerinden öte bir topluma fikir hürriyeti konusunda yaşattığı travma ile ünlü olan düşünce insanıdır. bu gün ingiliz toplumu fikir hürriyeti konsunda hassassa bunun tek nedeni, zamanında bu adama sırf kralın düşüncesini benimsemediği için yapılan haksızlıktır. mesele kralın mı yoksa kendinin mi haklı olduğu meselesi değildir. düşüncesinden dönse ve idam edilmeseydi zaten sahip olduğu mevkiini ve servetini katlayabilecekken, direterek vatan hainliği suçlamasıyla adeta güle oynaya idam sehbasına yürümüştür. öyle ki çıkarıldığı iskelenin sallandığını görüp "siz beni hele bir şuraya sağ salim çıkartın, inerken nasıl olsa bir şekilde hallederim" demiş, cellat baltayı indirmeden sakalını kenara çekip "kesilmesi yazık olur ne de olsa ihanet eden o değildi" demiştir. bu adam sırf bu fedakarlığı yaptığı için bir toplumu ileri taşımıştır.
devamını gör...
3.
1500 lerde yaşamış hristiyan şakirt. ütopyasını okudum beğenmedim. belki çağına uygun olabilir gerçi ama günümüz için imkansız.
ayrıca ütopyada öyle bir ingiltere tasvir etmiş ki sanki ülke bitmiş, çökmüş halk perişan, ahlak kalmamış, sevgi saygı ölmüş. üstüne protestanlık da eklenmiş, din de elden gitmiş tamam olmuş iyice bitmiş ingiltere.
reis! tasvir ettiğin ingiltere, değil 500 yıl dünyayı yönetsin, değil yüz yıllarca ve hala halkı en müreffeh halk olsun, sabaha çıkamaması lazımdı o ülkenin.
kelle boşa gitti yani.
ayrıca ütopyada öyle bir ingiltere tasvir etmiş ki sanki ülke bitmiş, çökmüş halk perişan, ahlak kalmamış, sevgi saygı ölmüş. üstüne protestanlık da eklenmiş, din de elden gitmiş tamam olmuş iyice bitmiş ingiltere.
reis! tasvir ettiğin ingiltere, değil 500 yıl dünyayı yönetsin, değil yüz yıllarca ve hala halkı en müreffeh halk olsun, sabaha çıkamaması lazımdı o ülkenin.
kelle boşa gitti yani.
devamını gör...
4.
komün hayatı iliklerine kadar işlediği ütopya kitabı ile tanınan filozoftur.
devamını gör...
5.
fikirleri ile ilintili olan şöyle bir alıntıyı ekleyeceğim;
"... böylece, - umarım, beni bağışlarsınız - diyebilirim ki, gördüğüm ya da bildiğim diğer bütün yönetimler bende sadece şu kanaati uyandırmıştır : bunların hepsi de, ülkeyi kamu yararına yönettiklerini ileri sürerek, gerçekte, kendi özel amaçlarının peşinden giden; ve önce, bu kadar haksız edindikleri her şeyi koruyabilmek, sonra da, yoksulları, kendileri için mümkün olduğu kadar ucuza çalıştırabilmek ve diledikleri gibi sömürebilmek için keşfedebildikleri her yola başvuran bir zenginler topluluğunun aldatmacasıdır. "
thomas more (muhtemelen ütopya'dan) ~ sovyet rusya tarihi - bolşevik devrimi 1 edward h. carr
"... böylece, - umarım, beni bağışlarsınız - diyebilirim ki, gördüğüm ya da bildiğim diğer bütün yönetimler bende sadece şu kanaati uyandırmıştır : bunların hepsi de, ülkeyi kamu yararına yönettiklerini ileri sürerek, gerçekte, kendi özel amaçlarının peşinden giden; ve önce, bu kadar haksız edindikleri her şeyi koruyabilmek, sonra da, yoksulları, kendileri için mümkün olduğu kadar ucuza çalıştırabilmek ve diledikleri gibi sömürebilmek için keşfedebildikleri her yola başvuran bir zenginler topluluğunun aldatmacasıdır. "
thomas more (muhtemelen ütopya'dan) ~ sovyet rusya tarihi - bolşevik devrimi 1 edward h. carr
devamını gör...
6.
ütopya eserinin tersine sağlam bir katolik ve kralın tek adamlığa karşı bir duruş sergilemiş, vii. ve viii. henry'lerin her biriyle kavga etme yeteneği sergilemiş şahıstır.
üstelik rönesansa verdiği destek kadar reforma karşı çıkmıştır, erasmus'la kanka olmuştur.
son olarak döneminde çıkan isyanlara karşı hümanist bakış açısı ve akılcı çözümlemeler getirmiştir, bu yönüyle de en azından bir dönem halkta karşılığı kraldan daha yüksek noktalara ulaşmıştır.
dahası viii.hentry'nin sunduğu görevlerden kaçmak-kaçınmak istesede sonrasında çevresinden gelen baskılarında etkisiyle kabul etmiş, bugünkü anlamda bakılacak olursa baş yargıçlıktan sürgüne/kaçağa, viii.henryle'de başyargıç, maliye bakanı, meclis başkanı ya da kral yardımcısı, başbakan, dışişleri bakanı gibi çevirebileceğimiz birçok farklı görevlerde bulunmuştur.
kralın dini yetkiler dahil tüm yetkileri elinde topladığı (anglo sakson kilisesinin kuruluşuda sayılan), mevcut kralın yetkilerini ise arttırdığı yasaya alenen muhaliflik yaptığı için tüm yetkisi, malvarlığı ve canını kaybetmiştir.
sözün özü kaypak ya da yavşak değildir. tutucu katolik ve insan aşığı bir hümanisttir dolayısıyla zıtlıklar barındırır en azından bugünün gözüyle aynı zamanda da fikirleri uğruna koltuğunu bırakmak bir yana canı pahasına fikirlerini savunur. bu yüzdende her ne kadar canını kurtarmak için mücadele etsede "öldürülme" durumunu göze aldığını iddia etmek zorlama değildir çünkü vii.henry'le zor kurtardığı canını viii. henry'e karşı durarak kaybetmiştir. (infaz edildi).
üstelik rönesansa verdiği destek kadar reforma karşı çıkmıştır, erasmus'la kanka olmuştur.
son olarak döneminde çıkan isyanlara karşı hümanist bakış açısı ve akılcı çözümlemeler getirmiştir, bu yönüyle de en azından bir dönem halkta karşılığı kraldan daha yüksek noktalara ulaşmıştır.
dahası viii.hentry'nin sunduğu görevlerden kaçmak-kaçınmak istesede sonrasında çevresinden gelen baskılarında etkisiyle kabul etmiş, bugünkü anlamda bakılacak olursa baş yargıçlıktan sürgüne/kaçağa, viii.henryle'de başyargıç, maliye bakanı, meclis başkanı ya da kral yardımcısı, başbakan, dışişleri bakanı gibi çevirebileceğimiz birçok farklı görevlerde bulunmuştur.
kralın dini yetkiler dahil tüm yetkileri elinde topladığı (anglo sakson kilisesinin kuruluşuda sayılan), mevcut kralın yetkilerini ise arttırdığı yasaya alenen muhaliflik yaptığı için tüm yetkisi, malvarlığı ve canını kaybetmiştir.
sözün özü kaypak ya da yavşak değildir. tutucu katolik ve insan aşığı bir hümanisttir dolayısıyla zıtlıklar barındırır en azından bugünün gözüyle aynı zamanda da fikirleri uğruna koltuğunu bırakmak bir yana canı pahasına fikirlerini savunur. bu yüzdende her ne kadar canını kurtarmak için mücadele etsede "öldürülme" durumunu göze aldığını iddia etmek zorlama değildir çünkü vii.henry'le zor kurtardığı canını viii. henry'e karşı durarak kaybetmiştir. (infaz edildi).
devamını gör...