1.
tam adı john hiromu kitagawa olan, idol endüstrisinin bilinen anlamda kurucusu ve aynı zamanda sektörün karanlık yüzü. sapık.
geçmişine dair çok bir bilgi yok. 1931'de los angeles'de doğuyor, 1933 yılında ailesi japonya'ya geri dönüyor, büyük ihtimalle ikinci dünya savaşı sırasında ülkede artan asyalı nefretinden korkarak. babası bir budist rahibi.
müzik işine girişi biraz tuhaf; 1950'lerin başında, yolda yürürken denk geldiği, beyzbol oynayan bir grup genç çocuğa bir müzik grubu kurma teklifinde bulunuyor. çocuklar kabul edince de ortaya tarihin bilinen anlamda ilk boyband'i olan johnny's çıkıyor. ilerleyen dönemlerde kitagawa'nın altında çalışan tüm yeteneklere johhny's denilecek kadar yerleşmiş bir isim haline de geliyor bu.
uygulanan sistem basit ama o güne kadar görülmemiş. yakışıklı/güzel gençlere, döneme göre popüler olan tipte şarkılar söyleterek koordineli olarak dans ettiriyor kitagawa.
1968'de four leaves adlı bir başka grup ile biraz daha fazla başarı elde ediliyor, hatta grup ulusal televizyona yedi sene üst üste davet ediliyor. 78'de grup dağılıyor. bundan sonra kitagawa ülkenin en ünlü boybandlerinden bazılarını kurmaya girişmiş. smap, jump, v6, arashi... bu süreçte artık öyle düz menajer johnny değil o, johnny and associates isimli bir şirket kurmuş, onun patronu.
idollerden her daim pazarlanabilir bir imaj çizmeleri bekleniyor ve kitagawa genelde idollerininin imajını koruyan bir yapıda. zaten adam kontrol manyağı, hiçbir yeteneğin şirketin dışında bir iş yapmasına olanak tanınmıyor. eğer herhangi idolü ile alakalı bir haber çıkarsa, bunun genelde üstünü örtüyor. cinsel saldırı vakalarında birden çok kez kendi yeteneğini korumak adına saldırıya uğrayan kızları piyasa baskısı/tehdit ile yıldırmışlığı olduğu söyleniyor. japonya gibi kol kırılır yen içinde kalır mantığının hakim olduğu bir ülkede çok da zor değil bu durum zaten. çoğu taciz/tecavüz vakası araştırma bile olmadan kapatılıyor.
çok yüksek paralar kazanılıyor. yıllık 2.9 milyar won kar ediyorlar boyband fırtınasının asya'yı salladığı dönemlerde.
(bunu da başka bir entaride anlatacağım o da ilginç bir dönemdir)
gelelim zurnanın son notasına;
işler iyiden iyiye büyüyünce, johnny's juniors isimli yetenek havuzu kuruluyor ve buradan gruplarda rol alacak gençler seçiliyor. bu gençler aynı zamanda şirketin yurtlarında kalıyor ve dans/müzik/oyunculuk eğitimleri alıyorlar. bu gençler önce ufak ufak back-up dansçılar olarak, sonra ajansın çeşitli varyete şov benzeri programlarında yer alarak, ünlü edilmeye çalışılıyor. müzikleri ile öne çıkmaları istenmiyor çünkü bunlar aslında şarkıcı değil zaten, arkada çalan müziğe vitrin süsü. çıkışlarından yedi-sekiz sene sonra ilk defa single çıkartan gruplar var.
işlerin çirkinleşmeye başlayacağına dair risk emareleri bağırıyor buradayız diye. japonya'nın her tarafından ünlü olma hayali ile gelen gençler, bu yurtlarda aileleri olmadan yaşıyorlar ve bütün gelecekleri kitagawa ve yüksek seviyeli yöneticilerinin iki dudağının arasında. regülasyon yok, herkes idol hayatının ışıltısı ile kör edilmiş durumda.
korkunç bir durum.
aslında perşembe'nin gelişi çarşamba'dan belli. 1960'lardan itibaren kitagawa hakkında cinsel saldırı iddiaları/şikayetleri var fakat kimse dikkate almıyor.
four leaves üyesi koji kita, dear hikaru genji adlı kitabında, kitagawa'nın yeteneklerinden cinsel taleplerde bulunduğunu iddia etmiş. aynı iddialar, bir başka yetenek ryo nakatani'nin johnny's revenge ve bir johnny's juniors üyesi olan junya hiramoto'nun all about johnny's kitaplarında da geçiyor. 2003'de bir davada cinsel saldırı iddialarının gerçek olduğu tespit edilse de, pek fazla bir sonuç çıkmıyor. 1.8 milyon won yen (180 bin dolar gibi düşünün) kesilmiş bir para cezası var o kadar. 2019'da sessiz sedasız ölüyor kitagawa, asla asıl suçlarından yargılanmıyor.
2023'te yine eski bir johnny's juniors üyesi kauan akamoto bir basın toplantısında 2012'den 2016'ya kadar birden çok kez cinsel saldırıya uğradığını ve bu dönemde kendi ile beraber en az 200 gencin de aynı durumu yaşadığını açıklayınca işler karışıyor ve yeni bir araştırma başlıyor. şirket, artık kitagawa öldüğü için bütün suçu ona yıkma peşinde. belirli açıklamalar yapılıyor, özürler dileniyor ama ortada artık yargılanacak bir şahıs yok. her şey göstermelik. yapılan araştırmalar 70'lerden 2010'ların ortasına kadar kitagawa'nın pek çok genç çocuğa cinsel saldırıda bulunduğu yönünde. aslında bütün eğlence sektörü olan bitenden haberdar. nhk (ulusal kanal) dahil özür yayınlıyor. ulan adama demezler mi, özür dileyene kadar dur deseydin diye? işte kimse demiyor. çünkü kitagawa = para. eğlence sektörünün tam ortasında, bir sapkın necaset yumağı, ve kimse de dokunmak istemiyor.
firma, olaylar sonrasında isim değişikliğine giderek smile-up adını alıyor ve içinde johnny kelimesi geçen her şeyi değiştiriyorlar. pişman olduklarından falan değil tabi. sadece büyük şirketler idolleri ile sözleşme yenilemek istemiyor, o sebepten. herhangi bir ceza ya da yaptırım uygulanmıyor. kendilerini unutturarak alttan alttan devam ediyorlar, bütün ülke de buna göz yumuyor. sanki koca sektörün tüm pisliğini sadece bir şeytana yüklemek mümkünmüş gibi, johnny kitagawa'nın ölümü ve ölümü sonrası birkaç günlüğüne ayıplanması 50 koca senenin tüm günahlarını silebilirmiş gibi, herkes hayatına devam ediyor...
geçmişine dair çok bir bilgi yok. 1931'de los angeles'de doğuyor, 1933 yılında ailesi japonya'ya geri dönüyor, büyük ihtimalle ikinci dünya savaşı sırasında ülkede artan asyalı nefretinden korkarak. babası bir budist rahibi.
müzik işine girişi biraz tuhaf; 1950'lerin başında, yolda yürürken denk geldiği, beyzbol oynayan bir grup genç çocuğa bir müzik grubu kurma teklifinde bulunuyor. çocuklar kabul edince de ortaya tarihin bilinen anlamda ilk boyband'i olan johnny's çıkıyor. ilerleyen dönemlerde kitagawa'nın altında çalışan tüm yeteneklere johhny's denilecek kadar yerleşmiş bir isim haline de geliyor bu.
uygulanan sistem basit ama o güne kadar görülmemiş. yakışıklı/güzel gençlere, döneme göre popüler olan tipte şarkılar söyleterek koordineli olarak dans ettiriyor kitagawa.
1968'de four leaves adlı bir başka grup ile biraz daha fazla başarı elde ediliyor, hatta grup ulusal televizyona yedi sene üst üste davet ediliyor. 78'de grup dağılıyor. bundan sonra kitagawa ülkenin en ünlü boybandlerinden bazılarını kurmaya girişmiş. smap, jump, v6, arashi... bu süreçte artık öyle düz menajer johnny değil o, johnny and associates isimli bir şirket kurmuş, onun patronu.
idollerden her daim pazarlanabilir bir imaj çizmeleri bekleniyor ve kitagawa genelde idollerininin imajını koruyan bir yapıda. zaten adam kontrol manyağı, hiçbir yeteneğin şirketin dışında bir iş yapmasına olanak tanınmıyor. eğer herhangi idolü ile alakalı bir haber çıkarsa, bunun genelde üstünü örtüyor. cinsel saldırı vakalarında birden çok kez kendi yeteneğini korumak adına saldırıya uğrayan kızları piyasa baskısı/tehdit ile yıldırmışlığı olduğu söyleniyor. japonya gibi kol kırılır yen içinde kalır mantığının hakim olduğu bir ülkede çok da zor değil bu durum zaten. çoğu taciz/tecavüz vakası araştırma bile olmadan kapatılıyor.
çok yüksek paralar kazanılıyor. yıllık 2.9 milyar won kar ediyorlar boyband fırtınasının asya'yı salladığı dönemlerde.
(bunu da başka bir entaride anlatacağım o da ilginç bir dönemdir)
gelelim zurnanın son notasına;
işler iyiden iyiye büyüyünce, johnny's juniors isimli yetenek havuzu kuruluyor ve buradan gruplarda rol alacak gençler seçiliyor. bu gençler aynı zamanda şirketin yurtlarında kalıyor ve dans/müzik/oyunculuk eğitimleri alıyorlar. bu gençler önce ufak ufak back-up dansçılar olarak, sonra ajansın çeşitli varyete şov benzeri programlarında yer alarak, ünlü edilmeye çalışılıyor. müzikleri ile öne çıkmaları istenmiyor çünkü bunlar aslında şarkıcı değil zaten, arkada çalan müziğe vitrin süsü. çıkışlarından yedi-sekiz sene sonra ilk defa single çıkartan gruplar var.
işlerin çirkinleşmeye başlayacağına dair risk emareleri bağırıyor buradayız diye. japonya'nın her tarafından ünlü olma hayali ile gelen gençler, bu yurtlarda aileleri olmadan yaşıyorlar ve bütün gelecekleri kitagawa ve yüksek seviyeli yöneticilerinin iki dudağının arasında. regülasyon yok, herkes idol hayatının ışıltısı ile kör edilmiş durumda.
korkunç bir durum.
aslında perşembe'nin gelişi çarşamba'dan belli. 1960'lardan itibaren kitagawa hakkında cinsel saldırı iddiaları/şikayetleri var fakat kimse dikkate almıyor.
four leaves üyesi koji kita, dear hikaru genji adlı kitabında, kitagawa'nın yeteneklerinden cinsel taleplerde bulunduğunu iddia etmiş. aynı iddialar, bir başka yetenek ryo nakatani'nin johnny's revenge ve bir johnny's juniors üyesi olan junya hiramoto'nun all about johnny's kitaplarında da geçiyor. 2003'de bir davada cinsel saldırı iddialarının gerçek olduğu tespit edilse de, pek fazla bir sonuç çıkmıyor. 1.8 milyon won yen (180 bin dolar gibi düşünün) kesilmiş bir para cezası var o kadar. 2019'da sessiz sedasız ölüyor kitagawa, asla asıl suçlarından yargılanmıyor.
2023'te yine eski bir johnny's juniors üyesi kauan akamoto bir basın toplantısında 2012'den 2016'ya kadar birden çok kez cinsel saldırıya uğradığını ve bu dönemde kendi ile beraber en az 200 gencin de aynı durumu yaşadığını açıklayınca işler karışıyor ve yeni bir araştırma başlıyor. şirket, artık kitagawa öldüğü için bütün suçu ona yıkma peşinde. belirli açıklamalar yapılıyor, özürler dileniyor ama ortada artık yargılanacak bir şahıs yok. her şey göstermelik. yapılan araştırmalar 70'lerden 2010'ların ortasına kadar kitagawa'nın pek çok genç çocuğa cinsel saldırıda bulunduğu yönünde. aslında bütün eğlence sektörü olan bitenden haberdar. nhk (ulusal kanal) dahil özür yayınlıyor. ulan adama demezler mi, özür dileyene kadar dur deseydin diye? işte kimse demiyor. çünkü kitagawa = para. eğlence sektörünün tam ortasında, bir sapkın necaset yumağı, ve kimse de dokunmak istemiyor.
firma, olaylar sonrasında isim değişikliğine giderek smile-up adını alıyor ve içinde johnny kelimesi geçen her şeyi değiştiriyorlar. pişman olduklarından falan değil tabi. sadece büyük şirketler idolleri ile sözleşme yenilemek istemiyor, o sebepten. herhangi bir ceza ya da yaptırım uygulanmıyor. kendilerini unutturarak alttan alttan devam ediyorlar, bütün ülke de buna göz yumuyor. sanki koca sektörün tüm pisliğini sadece bir şeytana yüklemek mümkünmüş gibi, johnny kitagawa'nın ölümü ve ölümü sonrası birkaç günlüğüne ayıplanması 50 koca senenin tüm günahlarını silebilirmiş gibi, herkes hayatına devam ediyor...
devamını gör...