1.
incil'in ek metinlerindeki* hikayelerden birine konu olan bir kadın.
hikayenin iki ana karakteri var: biri yahudi ve dul bir kadın olan judith, diğeri ise asur generali holofernes. asur kralı nebukadnezar'a hizmet eden holofernes, yahudi topraklarını istila ederken judith'in yaşadığı bethulia kentine gelir. yahudiler asur istilasına büyük direniş göstermişlerdir ancak bu noktada şehrin teslim edilmek üzereydi, böylece judith'in aklına bir fikir gelir. hizmetçisiyle beraber şehirden çıkar, holofernes'in çadırına şehirden kaçmış ve kendi halkına ihanet ediyormuş gibi yaklaşır. 3 gün boyunca onun yanında kalır, ona şehri nasıl ele geçireceğiyle ilgili tavsiyeler verir.
hem generalin güvenini kazanan hem de güzelliğiyle onu kandıran judith'in planı başarıyla son bulacaktır: bir gece verdiği büyük ziyafetten sonra sarhoş bir şekilde yatan holofernes'in çadırına giren judith generalin başını keser, hizmetçisiyle başı da alıp şehrine döner. generalsiz kalan ordunun dağılmasıyla judith halkını asur istilasından kurtarmış olur.
bu hikaye, özellikle judith'in holofernes'in başını kestiği sahne birçok sanat eserinde kullanıldı. ben caravaggio ve artemisia gentileschi'nin iki eserini kıyaslamak isterim.
caravaggio - judith beheading holofernes (c. 1599)
caravaggio'nun gölge oyunlarına ve ustalığına hiç girmiyorum. burada judith'in bakışını özellikle garipsiyorum, generalden ve özellikle yaptığı işten hoşlanmıyor gibi duruyor. yaptığı iş büyük güç gerektiriyor ve elleri eğreti duruyor, sanki sanatçı kendisini biraz fazla narin resmetmiş. yanındaki hizmetçisinin bakışı muhteşem ama. yüzünden her şey okunuyor.
bir de diğer esere bakalım.
artemisia gentileschi - judith slaying holofernes (c. 1612)
bu eser olayı ve özellikle holofernes'in çırpınışını daha gerçekçi yansıtıyor gibi. o an bir hengamenin olduğunu ve iki kadının büyük çaba sarfettiğini görebiliyoruz. sağdaki judith oraya neden geldiğini, planın ne olduğunu biliyor ve kendinden çok emin.
bununla ilgili bir yazı okuduğum için özellikle vurgulamak istiyorum, erkek sanatçı* elinden çıkan tabloda kadın daha narin ve neredeyse çıtı pıtı resmedilmişken kadın sanatçının* yaptığı eserde kadının daha güçlü ve kendinden emin durduğunu görüyoruz. nitekim judith halkını kurtarmak adına kendini feda eden güçlü bir kadın. bu iki eserin sanatçıların bakış açılarının nasıl farklı olabileceğini gösteren güzel bir örnek olduğunu düşünüyorum.
birkaç eser daha ekleyeyim.
giorgo vasari - judith and holofernes (c. 1554)
gustav klimt - judith and the head of holofernes (1904)
august riedel - judith (1840)
kaynak 1 kaynak 2
hikayenin iki ana karakteri var: biri yahudi ve dul bir kadın olan judith, diğeri ise asur generali holofernes. asur kralı nebukadnezar'a hizmet eden holofernes, yahudi topraklarını istila ederken judith'in yaşadığı bethulia kentine gelir. yahudiler asur istilasına büyük direniş göstermişlerdir ancak bu noktada şehrin teslim edilmek üzereydi, böylece judith'in aklına bir fikir gelir. hizmetçisiyle beraber şehirden çıkar, holofernes'in çadırına şehirden kaçmış ve kendi halkına ihanet ediyormuş gibi yaklaşır. 3 gün boyunca onun yanında kalır, ona şehri nasıl ele geçireceğiyle ilgili tavsiyeler verir.
hem generalin güvenini kazanan hem de güzelliğiyle onu kandıran judith'in planı başarıyla son bulacaktır: bir gece verdiği büyük ziyafetten sonra sarhoş bir şekilde yatan holofernes'in çadırına giren judith generalin başını keser, hizmetçisiyle başı da alıp şehrine döner. generalsiz kalan ordunun dağılmasıyla judith halkını asur istilasından kurtarmış olur.
bu hikaye, özellikle judith'in holofernes'in başını kestiği sahne birçok sanat eserinde kullanıldı. ben caravaggio ve artemisia gentileschi'nin iki eserini kıyaslamak isterim.
![kullanıcı tarafından yüklenmiş görsel](https://media.normalsozluk.com/up/2022/05/14/9o8c48uxgwoscnm3-t.jpg)
caravaggio'nun gölge oyunlarına ve ustalığına hiç girmiyorum. burada judith'in bakışını özellikle garipsiyorum, generalden ve özellikle yaptığı işten hoşlanmıyor gibi duruyor. yaptığı iş büyük güç gerektiriyor ve elleri eğreti duruyor, sanki sanatçı kendisini biraz fazla narin resmetmiş. yanındaki hizmetçisinin bakışı muhteşem ama. yüzünden her şey okunuyor.
bir de diğer esere bakalım.
![kullanıcı tarafından yüklenmiş görsel](https://media.normalsozluk.com/up/2022/05/14/u9t0z8t1g1a8glzy-t.jpg)
bu eser olayı ve özellikle holofernes'in çırpınışını daha gerçekçi yansıtıyor gibi. o an bir hengamenin olduğunu ve iki kadının büyük çaba sarfettiğini görebiliyoruz. sağdaki judith oraya neden geldiğini, planın ne olduğunu biliyor ve kendinden çok emin.
bununla ilgili bir yazı okuduğum için özellikle vurgulamak istiyorum, erkek sanatçı* elinden çıkan tabloda kadın daha narin ve neredeyse çıtı pıtı resmedilmişken kadın sanatçının* yaptığı eserde kadının daha güçlü ve kendinden emin durduğunu görüyoruz. nitekim judith halkını kurtarmak adına kendini feda eden güçlü bir kadın. bu iki eserin sanatçıların bakış açılarının nasıl farklı olabileceğini gösteren güzel bir örnek olduğunu düşünüyorum.
birkaç eser daha ekleyeyim.
![kullanıcı tarafından yüklenmiş görsel](https://media.normalsozluk.com/up/2022/05/14/mvxy4x7lsqknvegz-t.jpg)
![kullanıcı tarafından yüklenmiş görsel](https://media.normalsozluk.com/up/2022/05/14/ahvo8rckkzbgvkta-t.jpg)
![kullanıcı tarafından yüklenmiş görsel](https://media.normalsozluk.com/up/2022/05/14/vkw7f6a6xlqy5yvj-t.jpg)
kaynak 1 kaynak 2
devamını gör...