1.
kur'ancılık, kur'aniyyun, kur'anizm ya da diğer bilinen adıyla kur'an müslümanlığı, kur'an'ı islam dininin tek ve ana kaynağı olarak kabul eden, hadisleri ve mezhep ayrılığını reddeden düşünce sistemidir.
kur'ancıların çoğu, kur'an metinleri dışında kalan tüm dini kaynakları tamamen islam dışı olarak görür. kur'ancılar genel manada kur'an'ın herhangi bir açıklamaya ihtiyaç olmaksızın anlaşılabileceğini, bunun yanında hadislerin korunmadığını veya muhammed'in ölümünden yüzyıllar sonra yazıldığını, korunan kitabın ve sözün yalnızca kur'an olduğunu, sağlam kabul edilen hadislerin dahi şüphe taşıdığını ve bu hadislerin bilim ve kur'an ile ters düştüğünü, dolayısıyla da şüphe taşıyan hiçbir metnin dinî kaynak olamayacağını söylerler.
kur'ancıların çoğu, kur'an metinleri dışında kalan tüm dini kaynakları tamamen islam dışı olarak görür. kur'ancılar genel manada kur'an'ın herhangi bir açıklamaya ihtiyaç olmaksızın anlaşılabileceğini, bunun yanında hadislerin korunmadığını veya muhammed'in ölümünden yüzyıllar sonra yazıldığını, korunan kitabın ve sözün yalnızca kur'an olduğunu, sağlam kabul edilen hadislerin dahi şüphe taşıdığını ve bu hadislerin bilim ve kur'an ile ters düştüğünü, dolayısıyla da şüphe taşıyan hiçbir metnin dinî kaynak olamayacağını söylerler.
devamını gör...
2.
tarihi yeni olmayan, aslinda 1300 yil onceye dayanan 1 gorus.
kisaca tarihini ozetlemek gerekirse,
ilk hadis inkarcilari, islam'in ilk mezhebi olan havaric, yani haricilerdir.
bunlar 650'lerde ortaya cikip hz. ali'yle surtusmelerinden dolayi hz. ali, hz. muaviye ve bunlari destekleyen sahabilere kafir dediler.
dolayisiyla bunlardan gelen hadisler sahih degil, kuran'la celisen hadisler itibarsizdir dediler.
bu sebepten haricilerin cogunlugu recmi inkar eder.
mutezile vardir, sianin mezhebi olarak addedilir genelde. akilcilar. 700'lerde ortaya ciktilar.
bunlarin 1 kismi recmi kuran'da yok diye inkar etmistir. ta 700-800'lerde, ay'in yarilma hadisini, nasil kimse gormez deyip inkar ettiler.
sinek icecege duserse bandirin hadisini, 1 vucutta nasil hem zehir hem panzehir var deyip o donem inkar etmisler.
tabi bunlar kurancilar gibi tum hadisler uydurma dememis. aksine sii mutezile alimleri, sunni mutezile alimleri vardir.
cunku mutezile ayri 1 mezhep degil, esari, maturidi gibi itikadi 1 mezheptir. sianin itikadi mezhebi olarak gorulur genelde. ama tabi sunni olanlari da vardir.
tabi bunlar, hariciler, her hadisi inkar etmez.
ama eski donem de tum hadisleri inkar edenler de varmis, ta 800'lerde falan.
bunu nerden biliyoruz, bunlar cok azmis diye kitap falan telif etmemisler ama alimlerin kitaplarindan anliyoruz.
amr bin meymun'un maymunlar zina etti onlari recmettim rivayetiydi sanirsam, o rivayet o donem cok tartisilmis. imam safii kitabinda sanirsam bu rivayet olacakti, bu rivayetle dalga gecenler oldugunu soyleyip onlara cevap falan veriyordu.
ordan aslinda eski donemde de, gunumuze nazaran epey az da olsa, kuranci 1 kesimin oldugunu anliyoruz.
ibn kuteybe taa 800'lerde, hadis mudafaasi diye eser dahi yazmistir ki guzel de 1 eserdir. orda o donem celiskili oldugu iddia edilen hadislerin arasini bulmaya calisiyor.
herhangi 1 asli ve dayanagi yoktur kuranciligin.
kisaca tarihini ozetlemek gerekirse,
ilk hadis inkarcilari, islam'in ilk mezhebi olan havaric, yani haricilerdir.
bunlar 650'lerde ortaya cikip hz. ali'yle surtusmelerinden dolayi hz. ali, hz. muaviye ve bunlari destekleyen sahabilere kafir dediler.
dolayisiyla bunlardan gelen hadisler sahih degil, kuran'la celisen hadisler itibarsizdir dediler.
bu sebepten haricilerin cogunlugu recmi inkar eder.
mutezile vardir, sianin mezhebi olarak addedilir genelde. akilcilar. 700'lerde ortaya ciktilar.
bunlarin 1 kismi recmi kuran'da yok diye inkar etmistir. ta 700-800'lerde, ay'in yarilma hadisini, nasil kimse gormez deyip inkar ettiler.
sinek icecege duserse bandirin hadisini, 1 vucutta nasil hem zehir hem panzehir var deyip o donem inkar etmisler.
tabi bunlar kurancilar gibi tum hadisler uydurma dememis. aksine sii mutezile alimleri, sunni mutezile alimleri vardir.
cunku mutezile ayri 1 mezhep degil, esari, maturidi gibi itikadi 1 mezheptir. sianin itikadi mezhebi olarak gorulur genelde. ama tabi sunni olanlari da vardir.
tabi bunlar, hariciler, her hadisi inkar etmez.
ama eski donem de tum hadisleri inkar edenler de varmis, ta 800'lerde falan.
bunu nerden biliyoruz, bunlar cok azmis diye kitap falan telif etmemisler ama alimlerin kitaplarindan anliyoruz.
amr bin meymun'un maymunlar zina etti onlari recmettim rivayetiydi sanirsam, o rivayet o donem cok tartisilmis. imam safii kitabinda sanirsam bu rivayet olacakti, bu rivayetle dalga gecenler oldugunu soyleyip onlara cevap falan veriyordu.
ordan aslinda eski donemde de, gunumuze nazaran epey az da olsa, kuranci 1 kesimin oldugunu anliyoruz.
ibn kuteybe taa 800'lerde, hadis mudafaasi diye eser dahi yazmistir ki guzel de 1 eserdir. orda o donem celiskili oldugu iddia edilen hadislerin arasini bulmaya calisiyor.
herhangi 1 asli ve dayanagi yoktur kuranciligin.
devamını gör...
3.
eskiden bu herifler için "müslüman olamayan müslümanlar" derdim ama yakın zamana kadar düşüncelerim değişti.
müslümanlar sünni, şii, harici diye ayrıldığı yetmiyormuş gibi bir de hanefi, maliki, şafii cart curt üstüne bir de itikadi olarak eşari, maturidi falan diye ayrılıyor. haydi bu da yetmedi bi de tarikatlara ayrılıyorlar. olum az kafanız çalışsın lan, bunlar belli insanların ürettiği kavramlar. sanmıyorum ki ben muhammed'in "ben sünniyim, eşariyim" diye gezdiğini. bir tane kutsal kitap var ortada; yap dediğini yap, yapma dediğini yapma bu kadar basit olay.
hristiyanlar da çok farklı halt değil. özellikle katolikler tam bir facia. papa diye bir herif çıkarıyorsun adamın seni aforoz etme yetkisi var. diyor ki sen cehenneme gideceksin, sen gitmeyeceksin. ulan tanrı'nın verebileceği bir kararı insana bırakmak nedir? vallahi yazık.
illa bir dine inanacaksanız insan yapımı dinlere değil, adam gibi kutsal kitabınıza biat edin. bu şekilde bakınca kurancılara daha özgür düşüceli olmaları bakımından saygı duyuyorum. gerçi onlar da insan yapımı da orasını şimdi karıştırmayalım...*
müslümanlar sünni, şii, harici diye ayrıldığı yetmiyormuş gibi bir de hanefi, maliki, şafii cart curt üstüne bir de itikadi olarak eşari, maturidi falan diye ayrılıyor. haydi bu da yetmedi bi de tarikatlara ayrılıyorlar. olum az kafanız çalışsın lan, bunlar belli insanların ürettiği kavramlar. sanmıyorum ki ben muhammed'in "ben sünniyim, eşariyim" diye gezdiğini. bir tane kutsal kitap var ortada; yap dediğini yap, yapma dediğini yapma bu kadar basit olay.
hristiyanlar da çok farklı halt değil. özellikle katolikler tam bir facia. papa diye bir herif çıkarıyorsun adamın seni aforoz etme yetkisi var. diyor ki sen cehenneme gideceksin, sen gitmeyeceksin. ulan tanrı'nın verebileceği bir kararı insana bırakmak nedir? vallahi yazık.
illa bir dine inanacaksanız insan yapımı dinlere değil, adam gibi kutsal kitabınıza biat edin. bu şekilde bakınca kurancılara daha özgür düşüceli olmaları bakımından saygı duyuyorum. gerçi onlar da insan yapımı da orasını şimdi karıştırmayalım...*
devamını gör...
4.
islamın kendine (önceki dinler yönünden) varlık alanı sağlayan temel referanslarını, kendi içinde artık tartışılır bulduğunun kanıtıdır.. o kadar ki, "kuran yeter diyen kafirdir." boyutuna taşınmış, kuranla da hadis ve sünnetlerle da yaşanamadığının itirafıdır.
devamını gör...