1.
nasturi, heretik bir papaz olan nestoriusun nesturilik olarak bilinen marjinal dini fikirlerinin takipçilerine verilen addır. nasturi hristiyanlık yani...
devamını gör...
2.
uzakdoğu asya hristiyanlığı yani nesturilik mezhebini takip eden kişi. bu mezhebi yayan abiler sırtlarına bir cübbe geçirip bastonlarıyla dolanırlardı*. "bir lokma, bir hırka." misali gittikleri yerlerde yeme/barınma ihtiyacı karşılığı dini anlatırlar, bu ikisi dışında maddi bir karşılık kabul etmezlerdi. bu güçlü adanmışlık sebebiyle mezhep yayıldı, öyle ki al-i cengiz'den çağatay hanedanı'nın bazı hükümdarları bile nesturi hristiyan oldu. rahipler yuan hanedanı kurucusu kubilay han'ı da iknaya çalışsalar da başaramadılar, kubilay tüm dinlere müsamahalı tengrizm'e mensup* bir hükümdar olarak öldü. eğer bunu yahut islam'ı kabul etseydi çok yüksek ihtimalle çin'i de kabul ettiği inanca dönüştürebilirdi.
devamını gör...
3.
orta ve doğu asya'daki pek çok türk ve moğol kabilesi (bilhassa moğol) tarafından benimsenmiş bir hristiyan mezhebidir. moğol istilası'nın şafağında kerayitler, merkitler, naymanlar, hıtaylar gibi kalabalık boylarda oldukça yaygın bir inanç sistemiydi.
devamını gör...
4.
bilinenin aksine çıkışı orta asya yada uzakdoğu değil anadoludur. 400-450 yılları arası konstantin patriklerinden nestorius'a ithaf edilse de, nestorius aslında hocası mopsuestia'lı theodor'un öğretisini izlemiştir. mopsuestia bugün adana sınırları içerisinde kalan misis'tir. ancak theodor kilisesini antakyada kurduğu için antakyalı theodor olarak da bilinir.
isa'ya 30 yaşındayken kelam'ın indiğini, ancak o zamandan sonra insan ve tanrı karakterlerini taşıdığını, meryem'in, tanrı olan isa'nın değil, insan olan isa'nın annesi olduğunu söylemiş ve dolayısıyla da, meryem'e "tanrı'nın annesi" (theotokos) denmesine karşı çıkmış[2] ve tanrı'nın doğurulamayacağını, doğurulmadığını belirtmiştir. nestorius'a göre isa'nın insani kimliği ile tanrısal kimliği birbirinden ayrıdır; bu nedenle nestorius öğretisi bazı kaynaklarda diofizit ("iki tabiatçı") olarak adlandırılır. bu görüşe göre çarmıha gerilirken tanrısal tabiat isa'dan ayrılmış, sadece insan olan isa acı çekmiş, çektiği acılar tanrı olan isa'ya dokunmamıştır
1600'lerde bir kısmı katolik kilisesi ile uzlaşarak birleşmişler ve keldaniler olarak anılmışlardır. 1500 ortalarından 1920lere kadar türkiyede özellikle doğu anadolu hakkari, şırnak dolaylarında önemli bir nüfusa sahiptirler. hatta 1662'den 1918'e kadar hakkari'nin kodşaniş köyü nasturi patrikliğinin merkezi kabul edilmiş ve nasturi patrikleri burada ikamet etmiş.
hatta islam tarihinde önemli bir anlatıdaki olay; peygamberimiz hz. muhammed'in çocuk yaşta amcası ebu talip ile bir ticaret kervanını şam'a götürürken, bir rahip(rahip bahira) yolda kervanın üzerindeki bir bulutun sürekli bir noktada kaldığını ve kervanla hareket ettiğini, daha sonra bunun üzerine bulutun gölgelediği çocuğun omuzuna bakarak nübüvet mührünü gördüğü ve onun son peygamber olduğunu, şam'a giderlerse yahudilerin bunu farkedip çocuğu öldüreceklerini ebu talibe söyler. ebu talip bunun üzerine şama gitmekten vazgeçip mallarını orada satarak döner. islam tarihinde siyerlerde önemli yer tutan hikayedeki rahip bahira önemli bir nasturi rahibidir aynı zamanda.
isa'ya 30 yaşındayken kelam'ın indiğini, ancak o zamandan sonra insan ve tanrı karakterlerini taşıdığını, meryem'in, tanrı olan isa'nın değil, insan olan isa'nın annesi olduğunu söylemiş ve dolayısıyla da, meryem'e "tanrı'nın annesi" (theotokos) denmesine karşı çıkmış[2] ve tanrı'nın doğurulamayacağını, doğurulmadığını belirtmiştir. nestorius'a göre isa'nın insani kimliği ile tanrısal kimliği birbirinden ayrıdır; bu nedenle nestorius öğretisi bazı kaynaklarda diofizit ("iki tabiatçı") olarak adlandırılır. bu görüşe göre çarmıha gerilirken tanrısal tabiat isa'dan ayrılmış, sadece insan olan isa acı çekmiş, çektiği acılar tanrı olan isa'ya dokunmamıştır
1600'lerde bir kısmı katolik kilisesi ile uzlaşarak birleşmişler ve keldaniler olarak anılmışlardır. 1500 ortalarından 1920lere kadar türkiyede özellikle doğu anadolu hakkari, şırnak dolaylarında önemli bir nüfusa sahiptirler. hatta 1662'den 1918'e kadar hakkari'nin kodşaniş köyü nasturi patrikliğinin merkezi kabul edilmiş ve nasturi patrikleri burada ikamet etmiş.
hatta islam tarihinde önemli bir anlatıdaki olay; peygamberimiz hz. muhammed'in çocuk yaşta amcası ebu talip ile bir ticaret kervanını şam'a götürürken, bir rahip(rahip bahira) yolda kervanın üzerindeki bir bulutun sürekli bir noktada kaldığını ve kervanla hareket ettiğini, daha sonra bunun üzerine bulutun gölgelediği çocuğun omuzuna bakarak nübüvet mührünü gördüğü ve onun son peygamber olduğunu, şam'a giderlerse yahudilerin bunu farkedip çocuğu öldüreceklerini ebu talibe söyler. ebu talip bunun üzerine şama gitmekten vazgeçip mallarını orada satarak döner. islam tarihinde siyerlerde önemli yer tutan hikayedeki rahip bahira önemli bir nasturi rahibidir aynı zamanda.
devamını gör...