1.
bir hitay ukdesi. tanrı'nın özel ismidir. yahudilikte bu isim o kadar kutsaldır ki, doğrudan telaffuz edilmez. bunun yerine adonai (efendimiz) veya hashem (isim) gibi kelimeler kullanılır.
yhvh isminin tam telaffuzu tarih boyunca kaybolmuştur, çünkü yahudiler onu hiçbir zaman yüksek sesle okumazlar. bugün bile, dini bağlamda hashem’in ismini doğrudan söylemek yerine söylediğim ünvanları kullanırlar.
yhvh isminin tam telaffuzu tarih boyunca kaybolmuştur, çünkü yahudiler onu hiçbir zaman yüksek sesle okumazlar. bugün bile, dini bağlamda hashem’in ismini doğrudan söylemek yerine söylediğim ünvanları kullanırlar.
devamını gör...
2.
muhtemelen ibranice "hayah" kökünden gelen isim manası da kendi kendine var olan, kendisine benzeyen olduğu söylenir. (orhun kitabelerindeki tengri teg tengri ibaresi gibi)
aynı zamanda musevilik/yahudilik ortaya çıkmadan önce ibranilerin inandığı politeist yahvizmde baş tanrı ve tanrıça aşera'nın kocası bir savaş ve/veya fırtına tanrısı. şasu teriminin göçebeler veya bedeviler anlamına geldiği ve öncelikli olarak aram/suriye-filistin'in göçebe veya yarı göçebe halklarını ifade ettiği genel olarak kabul edilmektedir. yeni krallık dönemi metinlerinde 'yahveh'in şasu'sunun ülkesi' olarak adlandırılan bir bölgeye dair iki önemli hiyeroglif referansı vardır. eski ahit hariç, bunlar tanrı yahveh'e dair herhangi bir antik metinde bulunan en eski referanslardır.
aynı zamanda musevilik/yahudilik ortaya çıkmadan önce ibranilerin inandığı politeist yahvizmde baş tanrı ve tanrıça aşera'nın kocası bir savaş ve/veya fırtına tanrısı. şasu teriminin göçebeler veya bedeviler anlamına geldiği ve öncelikli olarak aram/suriye-filistin'in göçebe veya yarı göçebe halklarını ifade ettiği genel olarak kabul edilmektedir. yeni krallık dönemi metinlerinde 'yahveh'in şasu'sunun ülkesi' olarak adlandırılan bir bölgeye dair iki önemli hiyeroglif referansı vardır. eski ahit hariç, bunlar tanrı yahveh'e dair herhangi bir antik metinde bulunan en eski referanslardır.
devamını gör...