kardeş katli ve fatih kanunnamesi
başlık "busayfa" tarafından 17.01.2021 18:05 tarihinde açılmıştır.
1.
fatih sultan mehmed, fatih kanunamesi ile kardeş katlini yasallaştıran ve bir takım şartlara bağlı kılan osmanlı padişahı olarak tarihe geçmiştir...
"ve her kimesneye evladımdan saltanat müyesser ola, karındaşların nizam-ı alem içün katl etmek münasiptir. ekser ulema dahi tecviz itmiştir. anında amil olalar."
şeklinde bir hüküm koymuş ve kardeş katli yasallaşmıştır..
"ve her kimesneye evladımdan saltanat müyesser ola, karındaşların nizam-ı alem içün katl etmek münasiptir. ekser ulema dahi tecviz itmiştir. anında amil olalar."
şeklinde bir hüküm koymuş ve kardeş katli yasallaşmıştır..
devamını gör...
2.
kardeşinize bakıp "bu ne canilik!" diye değerlendirmemelisiniz. o dönem için gerekli olan bir uygulamaydı. sadece 3. mehmet b.kunu çıkarmıştır, 19 kardeşini üstüne 1 oğlunu boğdurtmuştur fakat bunun da esas suçlusu 3. murad ve ona deli gibi cariye sunan annesi nurbanu sultan'dır. bu cariye sunma meselesinin arkasında da oğlunu safiye sultan'ın etkisinden kurtarma isteği vardır ancak bir işe yaramamıştır. o kadar çok cariye sunmuştur ki oğluna bunun için, cariye fiyatları tavan yapmış ve pazarlarda cariye bulunmaz olmuştur.
devamını gör...
3.
o kadar öldürdüler de ne oldu? psikopatların koltuk sevdası yüzünden binlerce masumun canı alındı. lanet olsun böyle hanedanlığa.
devamını gör...
4.
şehzade sayısının bol tutulmaya çalışılması da (hastalığın getireceği ölümleri engellemek adına) aynı şekilde tek şehzade annesi (şehzadenin eğitiminin maksimize edilmesi) ve kardeş katlide (tehdit unsurlarının ortadan kaldırılması) aynı amaca hizmet eder o da devletin nizamı. resmi nikah kıyılma yoluna gidilmemesi ve cariyelerin köle kökenli oluşu da aslında yine devleti olası ittifak ve hak taleplerinden korumaya yönelik. acımasız mı evet acımasız ama devlet için gerekli.
ekber ve erşed sisteminin sonuçlarına bakarsanız o daha acımasız. ekber ve erşed dönemine kadınlar saltanatının bir etkisi olduğu yorumu yapılabilir zira kadınların söz hakkının arttığı ve yeniliklerin görüldüğü dönemler (hürrem sultanın resmi nikah kıyması ve haremde gerçekleştirdiği değişiklikler). bu açıdan bakacak olursanız bireyselden doğan kararların devlete negatif sonuçları oluyor. ha hürremi yani devletin katkıda bulunduğu bir kölelik sisteminden olan ( her ne kadr osmanlı işin alım satım kısmında yer alsa da bu da bir arz talep meselesi) birinin kendini kurtarmaya çalışması ve etkinliğini arttırmak istemesi de bence yanlış sayılamaz.
şu an osmanlının savunulmasında hala çok bahsedilmeyen noktalar var yani örneğin osmanlının türk halkından pek haz etmemesi ve eşcinsellik gibi ama oturupta bunu devleti korumak için geliştirilen bir sistem üzerinden eleştirmeye çalışmak ne kadar doğru bilmiyorum. çünkü tarih sahnesi iş devletler olunca kardeş katli kanunnamesi olmadan da entrikalar ve güçleri vasıtasıyla pek çok acımasızlığa yol açıyorlar. yani özün sözü siz tarihi o dönemin koşulları ve gerçekliği olan devletin padişah adayı üretme merkezi sisteminden değil günümüz aile koşullarından bir bakış açısıyla inceliyorsunuz. öyle bakarsanız viktorya döneminde 4 yaşında artık çocukta ekmek getirsin diye çalıştırılmaya başlanıyor. o konunun ilgilisi için buradan ve buradan.
ekber ve erşed sisteminin sonuçlarına bakarsanız o daha acımasız. ekber ve erşed dönemine kadınlar saltanatının bir etkisi olduğu yorumu yapılabilir zira kadınların söz hakkının arttığı ve yeniliklerin görüldüğü dönemler (hürrem sultanın resmi nikah kıyması ve haremde gerçekleştirdiği değişiklikler). bu açıdan bakacak olursanız bireyselden doğan kararların devlete negatif sonuçları oluyor. ha hürremi yani devletin katkıda bulunduğu bir kölelik sisteminden olan ( her ne kadr osmanlı işin alım satım kısmında yer alsa da bu da bir arz talep meselesi) birinin kendini kurtarmaya çalışması ve etkinliğini arttırmak istemesi de bence yanlış sayılamaz.
şu an osmanlının savunulmasında hala çok bahsedilmeyen noktalar var yani örneğin osmanlının türk halkından pek haz etmemesi ve eşcinsellik gibi ama oturupta bunu devleti korumak için geliştirilen bir sistem üzerinden eleştirmeye çalışmak ne kadar doğru bilmiyorum. çünkü tarih sahnesi iş devletler olunca kardeş katli kanunnamesi olmadan da entrikalar ve güçleri vasıtasıyla pek çok acımasızlığa yol açıyorlar. yani özün sözü siz tarihi o dönemin koşulları ve gerçekliği olan devletin padişah adayı üretme merkezi sisteminden değil günümüz aile koşullarından bir bakış açısıyla inceliyorsunuz. öyle bakarsanız viktorya döneminde 4 yaşında artık çocukta ekmek getirsin diye çalıştırılmaya başlanıyor. o konunun ilgilisi için buradan ve buradan.
devamını gör...
5.
cengiz han'ın çocukları neden birbirini öldürmüyor da bunlar kundaktaki kardeşlerini toprağa koyuyorlar onu anlamadım. cengiz tahtı ögeday'a bırakıyor, kardeşlerinden hiçbiri itiraz etmiyor ya da daha sonra devirmeye kalkmıyor. tıkır tıkır işliyor sistem. çünkü cengiz kanunları çok katı, böyle bir şeyi akıllarından bile geçirmiyorlar. kardeş boğdurmak yerine devlet kanunları keskinleştirilmeliydi.
yapılması gerekliymiş bilmem ne. lamersiniz ve öyle kalacaksınız.
yapılması gerekliymiş bilmem ne. lamersiniz ve öyle kalacaksınız.
devamını gör...
6.
tartıştığımız şeye bak. boşverin arkadaşlar şu karaktersiz korkak psikopatları. hepsi birer caniydi bunların.
devamını gör...
7.
genel tarafından hala sahiplenilmesine şaşırdığım bir memlekete uyanmak istediğim konudur.
devamını gör...
8.
günümüzde göre değerlendirirmesi yanlış olan kanun.
ekber ve erşet sisteminin başarısızlığını da görünce o dönem için gerekliymiş.
ekber ve erşet sisteminin başarısızlığını da görünce o dönem için gerekliymiş.
devamını gör...
9.
#1143730 numaralı tanıma ithafen,
cengiz han'ın çocuklarının birbirini öldürmemesinin sebebi devletin hepsine pay edilmesidir. buna rağmen de torunları birbiri ile savaşmıştır*. osmanlı'da devletin bölünmesi gibi bir facia neyse ki olmadı, cem sultan'ın abisi ikinci bayezid'e böyle bir teklifi olmuştur fakat bayezid bunu reddetmiştir. "keşke kabul etseydi kardeş kardeşi katletmezdi." demeyin, kardeş katli konusunda böyle net olmamış türk devletlerine bakarsak pek çoğunun ömürlerinin ne kadar kısa olduğu görülür. kardeş katlinin amacı, iki kardeşin savaşında ölecek binlerce insanın yerine tek bir kişiyi öldürmektir yani hanedanın fedakârlığıdır.
cengiz han'ın çocuklarının birbirini öldürmemesinin sebebi devletin hepsine pay edilmesidir. buna rağmen de torunları birbiri ile savaşmıştır*. osmanlı'da devletin bölünmesi gibi bir facia neyse ki olmadı, cem sultan'ın abisi ikinci bayezid'e böyle bir teklifi olmuştur fakat bayezid bunu reddetmiştir. "keşke kabul etseydi kardeş kardeşi katletmezdi." demeyin, kardeş katli konusunda böyle net olmamış türk devletlerine bakarsak pek çoğunun ömürlerinin ne kadar kısa olduğu görülür. kardeş katlinin amacı, iki kardeşin savaşında ölecek binlerce insanın yerine tek bir kişiyi öldürmektir yani hanedanın fedakârlığıdır.
devamını gör...