maide suresi 38'nci ayet
başlık "dobarla bıragma gendini" tarafından 14.03.2022 13:30 tarihinde açılmıştır.
1.
21. asırda bile cehaletleri ayyuka çıkmış kişilerin aşağıdaki bilgileri incelemesini tavsiye ederim, "bir lokma ekmek çalanın eli kesilmez" merak etmesinler.
islam, her şeyden önce suç sebeplerini ortadan kaldırır, sonra ceza verir.
mesela hırsızlık suçunu doğuran iki ana kaynak mevcuttur:
1. ahlaksızlık ve cehalet.
2. ihtiyaç ve zaruret.
islam ceza hukukunun adil bir şekilde uygulanabilmesi için her şeyden önce bu iki kaynağın kurutulması gereklidir.
islâm devleti, idaresi altında bulunan müslim veya gayrimüslim herkesin zarurî ihtiyaçlarını karşılamakla yükümlüdür. yeme, içme, giyim, mesken, eğitim, sağlık, evlenme ve iş gibi ihtiyaçlar zarurî ihtiyaçlardan kabul edilir.
nitekim islam’ın bütünüyle hakim olduğu ilk yüzyılda kesilen ellerin sayısı iki elin parmak sayısından fazla değildir.
“şüpheli durumlarda, cezaları kaldırınız.” (ebû davud, salat,14)
hadîs-i şerifine istinaden islam fıkhında ceza konusu çok titiz bir şekilde ele alınmıştır.
el kesme cezasının verilebilmesi için şu gibi şartlar topluca gereklidir:
1. hırsızın akıllı ve mükellef olması gerekir.
2. malın gizlice aşırılmış olması.
3. çalınan malın en az bir altın kıymetinde bulunması.
4. malın muhafazalı bir yerden veya sahibinin yanından çalınmış olması.
5. çalınan malda hırsızın mülkiyeti olmaması. mülkiyet şüphesi dahi bulunmaması şarttır. ortak, ortağının malından çalsa eli kesilmez.
6. iki adil erkeğin şahitlik etmesi veya hırsızın ikrarda (itirafta) bulunması gerekir.
7. ot, odun, kuş, av hayvanı gibi kamuya ait malların çalınmasında el kesilmez.
8. çabuk bozulan et, süt ve yaş meyveden dolayı el kesilmez.
9. haram olan oyun aleti, içki gibi münkeratın çalınmasından dolayı el kesilmez.
10. kamuya ait bir malı çalmakla da kişinin eli kesilmez. çünkü bu hazine malında kendisinin de bir payı vardır.
11. bir kimse eşinden, babasından, çocuğundan ve soyca evlatlarından çalsa eli kesilmez.
12. bir misafir, misafir bulunduğu evden ve bir hizmetçi, çalıştığı yerden çalsa eli kesilmez.
13. mahkemeye başvurulmadan önce hırsız, o malı sahibine geri verse, eli kesilmez.
14. malı çalınan hazır bulunup hırsızdan davacı olmadıkça, hırsızın eli kesilmez.
15. sol eli iş göremeyecek şekilde parmaklarından arızalı ise yine eli kesilmez.
16. açlık gibi bir zaruretten dolayı hırsızlık yaptığı anlaşılırsa yine eli kesilmez.
islam, her şeyden önce suç sebeplerini ortadan kaldırır, sonra ceza verir.
mesela hırsızlık suçunu doğuran iki ana kaynak mevcuttur:
1. ahlaksızlık ve cehalet.
2. ihtiyaç ve zaruret.
islam ceza hukukunun adil bir şekilde uygulanabilmesi için her şeyden önce bu iki kaynağın kurutulması gereklidir.
islâm devleti, idaresi altında bulunan müslim veya gayrimüslim herkesin zarurî ihtiyaçlarını karşılamakla yükümlüdür. yeme, içme, giyim, mesken, eğitim, sağlık, evlenme ve iş gibi ihtiyaçlar zarurî ihtiyaçlardan kabul edilir.
nitekim islam’ın bütünüyle hakim olduğu ilk yüzyılda kesilen ellerin sayısı iki elin parmak sayısından fazla değildir.
“şüpheli durumlarda, cezaları kaldırınız.” (ebû davud, salat,14)
hadîs-i şerifine istinaden islam fıkhında ceza konusu çok titiz bir şekilde ele alınmıştır.
el kesme cezasının verilebilmesi için şu gibi şartlar topluca gereklidir:
1. hırsızın akıllı ve mükellef olması gerekir.
2. malın gizlice aşırılmış olması.
3. çalınan malın en az bir altın kıymetinde bulunması.
4. malın muhafazalı bir yerden veya sahibinin yanından çalınmış olması.
5. çalınan malda hırsızın mülkiyeti olmaması. mülkiyet şüphesi dahi bulunmaması şarttır. ortak, ortağının malından çalsa eli kesilmez.
6. iki adil erkeğin şahitlik etmesi veya hırsızın ikrarda (itirafta) bulunması gerekir.
7. ot, odun, kuş, av hayvanı gibi kamuya ait malların çalınmasında el kesilmez.
8. çabuk bozulan et, süt ve yaş meyveden dolayı el kesilmez.
9. haram olan oyun aleti, içki gibi münkeratın çalınmasından dolayı el kesilmez.
10. kamuya ait bir malı çalmakla da kişinin eli kesilmez. çünkü bu hazine malında kendisinin de bir payı vardır.
11. bir kimse eşinden, babasından, çocuğundan ve soyca evlatlarından çalsa eli kesilmez.
12. bir misafir, misafir bulunduğu evden ve bir hizmetçi, çalıştığı yerden çalsa eli kesilmez.
13. mahkemeye başvurulmadan önce hırsız, o malı sahibine geri verse, eli kesilmez.
14. malı çalınan hazır bulunup hırsızdan davacı olmadıkça, hırsızın eli kesilmez.
15. sol eli iş göremeyecek şekilde parmaklarından arızalı ise yine eli kesilmez.
16. açlık gibi bir zaruretten dolayı hırsızlık yaptığı anlaşılırsa yine eli kesilmez.
devamını gör...