1.
1488 - 1588 tarihleri arasında yaşayan osmanlı mimarı ve inşaat mühendisi olup süleymaniye cami, selimiye cami, haseki külliyesi ve şehzade cami gibi pek çok eserleri bulunmaktadır.
devamını gör...
2.
mihrimah sultana dillere destan bir şekilde aşık olan başarılı mimar. zamanının ötesinde bir yetenekmiş rahmetli. eserlerini hepimiz biliyoruz şu an bile öyle şeyler ortaya çıkarmak çok zorken o devrinde inanılmaz işler çıkardı ortaya. aşkını sanatını birleştirip mihrimah sultan külliyelerine gömmüş çok sevdiğim mimar huzur içinde uyusun.
devamını gör...
3.
aynı zamanda ilk deprem mühendsidir.
devamını gör...
4.
koca mi'mâr sinân âğâ (sinaneddin yusuf - abdulmennan oğlu sinan
1490 tarihinde, kayseri’nin ağırnas köyünde doğdu. yavuz sultan selim zamanında devşirme olarak istanbul’a getirildi. zeki, genç ve dinamik olduğu için seçilenler arasındaydı. sinan, at meydanı’ndaki saraya verilen çocuklar içinde mimarlığa özendi, vatanın bağlarında ve bahçelerinde su yolları yapmak, kemerler meydana getirmek istedi.devrinin mahir ustaları mahiyetinde han, çeşme ve türbe inşaatında çalıştı. 1514’te çaldıran, 1517’de mısır seferlerine katıldı. kanunî sultan süleyman zamanında yeniçeri oldu ve 1521’de belgrad, 1522’de rodos seferinde bulunarak atlı sekban oldu. 1526’da katıldığı mohaç meydan muharebesinden sonra sırası ile acemi oğlanlar yayabaşılığı, kapı yayabaşılığı ve zenberekçibaşılığa yükseldi.1532’de alman, 1534’de tebriz ve bağdat seferlerinden dönüşte “haseki” rütbesi aldı. bağdat seferinde van kalesi muhasarasında, göl üzerinde nakliyat yapan kalyonlara top yerleştirdi.korfu, pulya (1537) ve moldovya (1538) seferlerine katılan mimar sinan, moldovya (kara buğdan) seferinde prut nehri üzerine onüç günde kurduğu köprü ile kanunî sultan süleyman’ın takdirini kazandı. aynı sene başmimarlığa yükseldi.
mimar sinan, katıldığı seferlerde suriye, mısır, ırak, iran, balkanlar, viyana’ya kadar güney avrupa’yı görüp mimari eserleri inceledi ve kendisi de birçok eser verdi. istanbul’da devrin en meşhur mimarları ile bayezid camii’nin ustası mimar hayreddin ile tanıştı.
« hemen adı geçen suyun üstüne güzel bir köprünün yapımına başladım. 10 günde yüksek bir köprü yaptım. islam ordusu ile bütün canlıların şahı , sevinçle geçtiler. »
(tezkiretü'l bünyan ve tezkiretü'l ebniye)
köprünün yapımından sonra abdulmennan oğlu sinan 17 yıllık yeniçerilik hayatından sonra 49 yaşında başmimarlık görevine atanır.
« yeniçeri ocağındaki yolumdan ayrılacak olma düşüncesi elem verse de sonunda yine mimarlığın camiler inşa edip birçok dünya ve ahret muradına vesile olacağını düşünüp kabul ettim. »
(tezkiretü'l bünyan ve tezkiretü'l ebniye)
başmimarlık dönemi
1538 yılında hassa başmimarı olan sinan , baş mimarlık görevini ı. süleyman,ıı. selim ve ııı. murat zamanında 49 yıl süre ile yapmıştır.
mimar sinan’ın, mimarbaşılığa getirilmeden evvel yaptığı üç eser dikkat çekicidir. bunlar: halep’te husreviye külliyesi, gebze’de çoban mustafa külliyesi ve istanbul’da hürrem sultan için yapılan haseki külliyesidir. halep’teki hüsreviye külliyesinde, tek kubbeli cami tarzı ile, bu kubbenin köşelerine birer kubbe ilave edilerek yan mekânlı cami tarzı birleştirilmiş ve böylece osmanlı mimarlarının iznik ve bursa’daki eserlerine uyulmuştur.külliyede ayrıca, avlu, medrese, hamam, imaret ve misafirhane gibi kısımlar bulunmaktadır. gebze’deki çoban mustafa paşa külliyesinde renkli taş kakmalar ve süslemeler görülür. külliyede cami, türbe ve diğer unsurlar ahenkli bir tarzda yerleştirilmiştir.mimar sinan’ın istanbul’daki ilk eseri olan haseki külliyesi, devrindeki bütün mimari unsurları taşımaktadır. cami, medrese, sübyan mektebi, imaret, darüşşifa ve çeşmeden oluşan külliyede cami, diğer kısımlardan tamamen ayrıdır.mimar sinan’ın mimarbaşı olduktan sonra verdiği üç büyük eser, onun sanatının gelişmesini gösteren basamaklardır. bunların ilki istanbul'daki şehzade camii ve külliyesidir. dört yarım kubbenin ortasında merkezi bir kubbe tarzında inşa edilen şehzade camii, daha sonra yapılan bütün camilere örnek teşkil etmiştir.süleymaniye camii, mimar sinan’ın istanbul’daki en muhteşem eseridir. kendi tabiriyle kalfalık döneminde, 1550-1557 yılları arasında yapılmıştır.mimar sinan’ın en büyük eseri ise, 86 yaşında yaptığı ve "ustalık eserim" diye takdim ettiği, edirne’deki selimiye camiidir (1575).mimar sinan, mimarbaşı olduğu sürece birbirinden çok değişik konularla uğraştı. zaman zaman eskileri restore etti. bu konudaki en büyük çabalarını ayasofya için harcadı. 1573’te ayasofya’nın kubbesini onararak çevresine, takviyeli duvarlar yaptı ve eserin bu günlere sağlam olarak gelmesini sağladı. eski eserlerle abidelerin yakınına yapılan ve onların görünümlerini bozan yapıların yıkılması da onun görevleri arasındaydı. bu sebeplerle zeyrek camii ve rumeli hisarı civarına yapılan bazı ev ve dükkânların yıkımını sağladı.
istanbul caddelerinin genişliği, evlerin yapımı ve lağımların bağlanmasıyla uğraştı. sokakların darlığı sebebiyle ortaya çıkan yangın tehlikesine dikkat çekip bu hususta ferman yayınlattı. günümüzde bile bir problem olan istanbul’un kaldırımlarıyla bizzat ilgilenmesi çok ilgi çekicidir.büyükçekmece köprüsü üzerinde kazılı olan mührü, onun aynı zamanda mütevazı kişiliğini de yansıtmaktadır. mühür şöyledir:« el-fakiru l-hakir ser mimaranı hassa "(değersiz ve muhtac kul, saray özel mimarlarının başkanı) »eserlerinin bir kısmı istanbul’dadır. 1588'de istanbul'da vefat eden mimar sinan, süleymaniye camii'nin yanında kendi yaptığı sade türbeye defnedilmiştir.mimar sinan türbesi, istanbul müftülüğü'nün sütunlu kapısından çıkınca hemen solda, iki caddenin kesiştiği noktada fetva yokuşu başında sağda, süleymaniye camii'nin haliç duvarının önünde, beyaz taşlı sade bir türbedir.mezarı 1935 yılında türk tarihini araştırma kurumu üyeleri tarafından kazılmış ve kafatası incelenmek üzere alınmış ancak sonraki restorasyon kazısında kafatasının yerinde olmadığı görülmüştür.1976'da uluslararası astronomi birliği'nin aldığı kararla merkür'deki bir krater sinan krateri olarak isimlendirilmiştir.osmanlı padişahları ı. süleyman, ıı. selim ve ııı. murat dönemlerinde baş mimar olarak görev yapan mimar sinan, yapıtlarıyla geçmişte ve günümüzde dünyaca tanınmıştır. başyapıtı, "ustalık eserim" dediği selimiye camisi'dir.
mimar sinan, 92 camii, 52 mescit, 55 medrese, 7 darül-kurra, 22 türbe, 17 imaret, 3 darüşşifa (hastane), 5 su yolu, 8 köprü, 20 kervansaray, 36 saray, 8 mahzen ve 48 de hamam olmak üzere 375 eser vermiştir.
isimleri merak edenler için.
devamını gör...
5.
kendinden "1000" yıl önce yapılmış bir eseri, bende yaparım diye uğraşan kişi. 1000 yıl lan 1000. adam 1000 yıl önce yapmış. mimarlık değince; bir anektod aklıma geldi, çok ünlü bir çinli mimar var ve çin hükümdarı buna devasa bir saray yaptıracak, neyse konuşuyorlar ediyorlar, mimar hükümdara, bana (atıyorum) 1 milyar 250 bin tuğla ver diyor. tamam diyor hükümdar ama mimarın bu ününü test edebilmek için 1 milyar 250 bin "1" tuğla veriyor. neyse saray bitiyor, açılışa hükümdar geliyor, giriş kapısının üstünde dikine duran tek bir tuğla var...
devamını gör...
6.
kayseri'de doğduğu köy olan ağırnas'tan erciyes'e bakınca, erciyes'i kaldırıp süleymaniye diye istanbul'a oturturduğunu gördüğüm deha.
devamını gör...
7.
mimar sinan'ın evi;
özgün taş yapılar ve yer altı şehirleriyle ünlü ağırnasmahallesi kayseri'ye 22 km uzaklıktadır. dünyaca ünlü mimarın sanatının kaynağı ibu mahalledir.
mimar sinan'ın yaşadığı ev, 2 katlı konağın zemininde, bir yer altı evi. aydınlatma sistemlerine hayret etmiştim ben… zaten bu yer altı evi aslında mimar sinan'ın yaşadığı gerçek yerdir. üstteki 2 kat sonradan bir akrabası tarafından yapılmıştır. evin odaları mimar sinan'ın eserleri, yaşamı ile ilgili posterlerle doludur. evet harika bir yer gerçekten.
müzeye giriş bedava...
bak
özgün taş yapılar ve yer altı şehirleriyle ünlü ağırnasmahallesi kayseri'ye 22 km uzaklıktadır. dünyaca ünlü mimarın sanatının kaynağı ibu mahalledir.
mimar sinan'ın yaşadığı ev, 2 katlı konağın zemininde, bir yer altı evi. aydınlatma sistemlerine hayret etmiştim ben… zaten bu yer altı evi aslında mimar sinan'ın yaşadığı gerçek yerdir. üstteki 2 kat sonradan bir akrabası tarafından yapılmıştır. evin odaları mimar sinan'ın eserleri, yaşamı ile ilgili posterlerle doludur. evet harika bir yer gerçekten.
müzeye giriş bedava...
bak
devamını gör...
8.
rivayete göre; kaldırımcılar intikam almak için kendisinin açığını arıyordu. aradıkları açığı da evine kaçak olarak çektiği suda bulmuşlardı!
sultan murat'ın babası, sultan süleyman, koca sinan'a sağlığında bir çeşme inşa ettirmiş. aradan uzun yıllar geçtikten sonra sinan, bu çeşmenin bitişiğinde kendisine bir ev yaptırmıştır. çeşmenin oluğundan boşa akıp giden suyu, küçük bir boru ile kendi evinin çeşmesine akıtmış.
koca sinan'a kinli olan kaldırımcılar şikayetçi olunca, olay da saraya ulaşınca sultan murat, istanbul kadısı'na yolladığı bir ferman ile mimar sinan hakkında derhal soruşturma açtırmış. bu konuyla ilgili ferman bulunamadığı için konu rivayet olarak kalmıştır.
kaynak: www.hurriyet.com.tr/gundem/...
sultan murat'ın babası, sultan süleyman, koca sinan'a sağlığında bir çeşme inşa ettirmiş. aradan uzun yıllar geçtikten sonra sinan, bu çeşmenin bitişiğinde kendisine bir ev yaptırmıştır. çeşmenin oluğundan boşa akıp giden suyu, küçük bir boru ile kendi evinin çeşmesine akıtmış.
koca sinan'a kinli olan kaldırımcılar şikayetçi olunca, olay da saraya ulaşınca sultan murat, istanbul kadısı'na yolladığı bir ferman ile mimar sinan hakkında derhal soruşturma açtırmış. bu konuyla ilgili ferman bulunamadığı için konu rivayet olarak kalmıştır.
kaynak: www.hurriyet.com.tr/gundem/...
devamını gör...
9.
bursa'daki ulu cami için ' ben yapmış olsaydım çatısını tek kubbe ile örterdim ' dediği söylenen inşa konusunda aşmış bir insandır. ayrıca kesin olmamakla birlikte tac mahal'in mimarlarının , mimar sinan'ın çırakları olan mehmet isa efendi ve mehmet ismail efendi olduğu öne sürülmüştür. tabi bu tac mahal'in mimarı konusunda farklı insanlar da öne sürülmüştür tam olarak belli midir bilmem.
devamını gör...
10.
dünyanın ilk "starchitect"idir. yani yıldız mimarı.
devşirmedir. yıllarca orduyla seferlere katılmış, mimarlığa 50 yaşında başlamıştır.
devşirmedir. yıllarca orduyla seferlere katılmış, mimarlığa 50 yaşında başlamıştır.
devamını gör...
11.
kanaatimce mimarlık mesleği güneş altında icad edilmiş en dahiyane mesleklerden biridir. başka hiç bir meslek bilmiyorum ki sanat ve teknik bu kadar güzel bir biçimde dans etsinler. zannımca yaşamış en büyük mimar olan sinan ustamız bugün kayseri'ye bağlı olan ağırnas'lıdır. türkiye'nin hemen hemen bütün kentlerinin mimarisini, dünya'daki kentlerinse bir çoğunun mimarisini inceleme şansım oldu. mimari anlamda en yüksek kaliteye sahip kentler, kayseri ve ağırnas'dır. tabii ki bunda hayata ermeni bir duvar ustası olarak başlayan sinan'ın payı büyüktür.
bugün dünyanın en güzel mimarisine sahip olan kayseri'nin ortasında iğrenç bir hilton kütlesi vardır. şehir çirkin bir tranvay yoluyla ikiye bölünmüştür. osmanlı'dan kalan sayısız güzel türbe çürüyor.
ağırnas'da ise pamuklara sarılıp saklanması gereken yapıların etrafında her gün yeni toki binaları yükseliyor.
bir bütün ulus ve tüm siyasi anlayışlar olarak, her şeye çok yazık ediyoruz.
bugün dünyanın en güzel mimarisine sahip olan kayseri'nin ortasında iğrenç bir hilton kütlesi vardır. şehir çirkin bir tranvay yoluyla ikiye bölünmüştür. osmanlı'dan kalan sayısız güzel türbe çürüyor.
ağırnas'da ise pamuklara sarılıp saklanması gereken yapıların etrafında her gün yeni toki binaları yükseliyor.
bir bütün ulus ve tüm siyasi anlayışlar olarak, her şeye çok yazık ediyoruz.
devamını gör...
12.
13.
her yapısı farklı bir şaheser fakat kuşkonmaz camii, gerçek adiyla şemsi paşa camii adlı eserinin hikâyesi de çok enteresan, zamanının çok ötesinde bir mimar, mimar demek yetmez, bilim adamı.
devamını gör...
14.
kanuni, sinan’a dert yanar, şu istanbul’un su sorununu kökünden çöz bana diye. sinan da cevaben “altın keselerini su kaynağına kadar uç uca dizerseniz bu isteğiniz olur sultanım” der. kanuni de cevaben “sen suyu istanbul’a getir, keseleri yan yana da dizerim” der.
bunun üzerine bugün bildiğimiz su kemerlerini inşa ederek istanbul’u suya kavuşturur sinan. kanuni de o sevinçle sinan’a “benden sonra sadece sana mahsus, evine su hattı çekebilirsin” der.
ara bilgi, eski istanbul’da evlere su hattı çekmek, tasarruf ve dürüstlük amacıyla yasaklanmıştır. herkes ortak kullanım alanlarından suyunu doldurarak evine götürmek zorundadır, koca sinan müstesna.
aradan yıllar geçer, kanuni vefat eder, çocuğu vefat eder ve torunu tahttadır; nam-ı diğer 3. murat. koca sinan da (d. 1490 – ö. 1588) son demlerini yaşamaktadır. bir gün saraydan birkaç görevli, sinan’ın evine gelirler. “seni saraydan istiyorlar” derler. sinan saraya gider. sarayda sinan’ı ağır şekilde suçlarlar. sebep, evine su hattı çekmesi. sinan işin hikayesini anlatır; o izni kendisine kanuni’nin verdiğini söyler. saraydakiler de “o zaman göster kanuni’nin fermanını da inanalım” derler. elinde ferman olmayan sinan, “kanuni bunu bana söz ile söyledi. o kadar sözüne güvenilen bir padişahtan ferman istemek aklıma bile gelmedi” der. bunun üzerine saray, diğer insanlara kötü örnek olacağı gerekçesiyle sinan’ın evine çektirdiği su hattını keserler.
kısa zaman sonra sinan hasta yatağında son nefesini verirken, komşular yanındadır. bir bez ıslatıp sinan’ın alnına koymak suretiyle kendisini serinletmek isterler. ancak suyun kesik olduğunu görürler ve sarayın arkasından konuşurlar: “ayıptır; koskoca sinan’a yapılır mı bu?!”
sinan tüm gücüyle doğrularak komşularını azarlar: “biz o hizmetleri dünya malı için değil, ahiret malı için yaptık!”
“çerh ile söyleşemem, ayinesi saf değil.” değil mi sinan?
bunun üzerine bugün bildiğimiz su kemerlerini inşa ederek istanbul’u suya kavuşturur sinan. kanuni de o sevinçle sinan’a “benden sonra sadece sana mahsus, evine su hattı çekebilirsin” der.
ara bilgi, eski istanbul’da evlere su hattı çekmek, tasarruf ve dürüstlük amacıyla yasaklanmıştır. herkes ortak kullanım alanlarından suyunu doldurarak evine götürmek zorundadır, koca sinan müstesna.
aradan yıllar geçer, kanuni vefat eder, çocuğu vefat eder ve torunu tahttadır; nam-ı diğer 3. murat. koca sinan da (d. 1490 – ö. 1588) son demlerini yaşamaktadır. bir gün saraydan birkaç görevli, sinan’ın evine gelirler. “seni saraydan istiyorlar” derler. sinan saraya gider. sarayda sinan’ı ağır şekilde suçlarlar. sebep, evine su hattı çekmesi. sinan işin hikayesini anlatır; o izni kendisine kanuni’nin verdiğini söyler. saraydakiler de “o zaman göster kanuni’nin fermanını da inanalım” derler. elinde ferman olmayan sinan, “kanuni bunu bana söz ile söyledi. o kadar sözüne güvenilen bir padişahtan ferman istemek aklıma bile gelmedi” der. bunun üzerine saray, diğer insanlara kötü örnek olacağı gerekçesiyle sinan’ın evine çektirdiği su hattını keserler.
kısa zaman sonra sinan hasta yatağında son nefesini verirken, komşular yanındadır. bir bez ıslatıp sinan’ın alnına koymak suretiyle kendisini serinletmek isterler. ancak suyun kesik olduğunu görürler ve sarayın arkasından konuşurlar: “ayıptır; koskoca sinan’a yapılır mı bu?!”
sinan tüm gücüyle doğrularak komşularını azarlar: “biz o hizmetleri dünya malı için değil, ahiret malı için yaptık!”
“çerh ile söyleşemem, ayinesi saf değil.” değil mi sinan?
devamını gör...
15.
muhteşem yüzyıl dizisi yüzünden ne zaman adını duysam aklıma memati geliyor.
kendisi ve yetenekleri hakkında bir sürü efsane vardır. arkasında çok önemli eserler bırakmıştır.
kendisi ve yetenekleri hakkında bir sürü efsane vardır. arkasında çok önemli eserler bırakmıştır.
devamını gör...
16.
kayseri'nin ağırnas köyünde doğmuştur. ağırnas köyü meşhur türkü olan ''gesi bağları''nın hemen yakınlarında bulunur. unesco tarafından koruma altına alınan ve geçici miras listesine konulan koramaz vadisi de ağırnas sınırlarının içinde yer alır. mimar sinan, büyük bir mimardır. kendisinin öğrencileri (bkz: tac mahal) 'i yapmıştır. günümüze birçok eser bırakmış ancak doğdu şehir olan kayseri'de sadece bir eseri vardır o da meydanda bulunan kurşunlu camii'dir. ölümü ise oldukça trajiktir. istanbul'a su getiren, birçok köprü, camii, medrese yapan, büyük mimarlar yetiştiren bu büyük şahsiyetin susuz kalarak ölmesi de osmanlı devleti'nin büyük bir ayıbı olarak tarihe geçmiştir...
devamını gör...
17.
ermenilerin çökmeye çalıştığı öz be öz türk'tür. şimdi diyeceksiniz "bu zat kayseri'den devşirme değil mi". evet bir devşirmedir, türk devşirmesidir.
şahkulu isyanı çıktığında sultan beyazid han "avrupa'dan devşirilen çocukların arasına anadolu'dan o görgü ile yetişmiş numuneleri koyun"diye ferman yayınlamış; anadolu'dan da devşirmeler yapılmıştır. kayıtlarda babasının adı ise numan olarak gözükmektedir. en azından müslüman aileye doğduğunu e dolayısıyla yüksek ihtimalle türk olduğunu biliyoruz.
şahkulu isyanı çıktığında sultan beyazid han "avrupa'dan devşirilen çocukların arasına anadolu'dan o görgü ile yetişmiş numuneleri koyun"diye ferman yayınlamış; anadolu'dan da devşirmeler yapılmıştır. kayıtlarda babasının adı ise numan olarak gözükmektedir. en azından müslüman aileye doğduğunu e dolayısıyla yüksek ihtimalle türk olduğunu biliyoruz.
devamını gör...
18.
mimar sinan veya koca mi'mâr sinân ağa, osmanlı imparatorluğu'nun 16. yüzyılda görevli başmimarı ve inşaat mühendisidir. kariyerinde önemli eserler veren ve kanuni sultan süleyman, ıı. selim ve ııı. murad dönemlerinde başmimar olarak görev yapan mimar sinan, yapıtlarıyla geçmişte ve günümüzde dünyaca tanınmıştır
devamını gör...
19.
dünyanın en büyük türk mimarı bla bla bla (kayserili bir ermenidir) ....ayasofya'dan 1000 küsür yıl sonra onun yanına yanaşamayan camiler yapmış. bakın 1000 yıl sonra
yazı ile "bin"...o da copy paste...
yazı ile "bin"...o da copy paste...
devamını gör...
20.
ermeni olduğuna dair tek bir kanıt olmamasına rağmen ermeni denilen mimar. acayip bi şey ya. bu ülke de başarılı insanların türk bilinmesi veya olması feci şekilde rahatsız ediyor insanları.
hayır, bilmiyor olabilirsiniz, konuyla ilgili bir kanı vermemek kaydıyla kabul edilebilir bir şey. ancak bilmediğiniz konular hakkında bilgiler verip insanları yanlış bilgilendirmeyin. nerde geçiyor türk olmadığı mesela? kanıt var mı? yok. mesela nereden duydunuz?
tarih bu kadar basit yorumlanabiliyorsa bunca öğrenci niye eşşek gibi okuyor anasını?
#3067412
abdülmennan’ın anlamı allah’ın kulu demek. ırkla alakası yok, dinle alakası var. yani söylediğin şey ermeni olduğuna kanıt değil ki? dinsel bir olgu söylüyorsun. ayriyeten ağırnas köyünün o dönemki nüfusuna bakarsanız türk ağırlıklı olduğunu görürsünüz. hemen hepsi türk. mimar sinan ise kendine türk lakalplarıyla hitap ediyor. bunların hiç biri ermeni olduğuna dair kanıt içermiyor…
hayır, bilmiyor olabilirsiniz, konuyla ilgili bir kanı vermemek kaydıyla kabul edilebilir bir şey. ancak bilmediğiniz konular hakkında bilgiler verip insanları yanlış bilgilendirmeyin. nerde geçiyor türk olmadığı mesela? kanıt var mı? yok. mesela nereden duydunuz?
tarih bu kadar basit yorumlanabiliyorsa bunca öğrenci niye eşşek gibi okuyor anasını?
#3067412
abdülmennan’ın anlamı allah’ın kulu demek. ırkla alakası yok, dinle alakası var. yani söylediğin şey ermeni olduğuna kanıt değil ki? dinsel bir olgu söylüyorsun. ayriyeten ağırnas köyünün o dönemki nüfusuna bakarsanız türk ağırlıklı olduğunu görürsünüz. hemen hepsi türk. mimar sinan ise kendine türk lakalplarıyla hitap ediyor. bunların hiç biri ermeni olduğuna dair kanıt içermiyor…
devamını gör...
"mimar sinan" ile benzer başlıklar
mimar
16