atatürk'ün mevlana sevgisi
başlık "kedi yiyen fare" tarafından 12.12.2024 13:06 tarihinde açılmıştır.
1.
1 realite.
gazi, medreselere,tekkelere karsi olsa da mevlana'ya ozel 1 sevgisi vardi.
islami kesim genelde bunu ataturk'un tasavvufa sevgisi, dini boyutu olarak lanse eder.
fakat bununla ilgili 1 hatirayi sadi borak, 1962 cikisli 'ataturk ve din' isimli kitabinda yazar. sadi borak, 1911 dogumludur, 1930'da 1 donem ataturk'un de telgraf yazismalarini falan yurutmustur.
sadi borak, kitabinda soyle 1 hatirayi nakleder.
1 mecliste konu acilir ataturk'e biri ordan der ki, efendim der, mevlevilik, ibadete calgi sokup dini gulunc duruma dusurmus, muslumanligi dejenere etmis hareketlerden birisidir der.
nitekim haksiz da sayilmaz. fakat ataturk cevabinda soyle der,
'ahmak, aklinin ermedigi konular hakkinda konusma, mevlana bilakis muslumanligi turk ruhuna uygun hale getiren buyuk 1 reformisttir. muslumanlik aslinda hosgorulu ve modern 1 dindir. araplar onu kendi bunyelerine gore almislar ve uygulamislardir. sicak 1 iklimde oturan, suyu nadiren bulan ve kullanan genel 1 hareketsizlik icinde omur suren araplar icin, gunde 5 defa abdest alip, 5 defa namaz kilmak, cok ileri 1 hareket adimidir. hazreti muhammed'in dini, insanlari harekete gecirmek esasina dayanir. bu uygulama (yani namaz ve abdest) turkler icin cok hareketsiz sayilabilir. sarp daglarda at oynatan, erimis kar sulariyla yikanan turk icin, abdest ve namazla sınırlı ibadet tarzi cok hareketsiz kalmistir. şaman dinindeyken dans eden, sarkilar soyleyen, kopuzlar calan, siir okuyan turk, namazi az ve hareketsiz 1 ibadet saymisti. turk hayat tarzi, bu hareketsizlige karsi harekete gecilmesinden dogmustur. mevlevilige gelince, o tamamiyla turk geleneklerinin muslumanliga nufuz ornegidir. mevlana buyuk 1 reformisttir. ayakta donerek ve hareketli allah'a yaklasma fikri, turk dehasinin en dogal ifadesidir. 1 tarafta muzik caliyor, diger tarafta insanlar ilahiler soyluyor ve ayaga kalkmis digerleri, hayali 1 donusle ellerini goklere kaldiriyorlar. bunun estetigi fevkaladedir.'
yani ataturk'e gore mevlana aslinda reformist 1 dahiydi.
bu ifadelerin 1 kismini mevlana com sitesi de kullaniyor asagida ss'ini goreceginiz uzere,
burdan yola cikarak ayni site diyor ki, ataturk islamiyet'te sekilcilige izin vermiyordu falan filan.
halbuki alakasi yok, anlasildigi uzere ataturk, namazi, abdesti turk ruhuna uygun bulmuyordu.
mevlana'nin acikca dinde 'reform' yaptigini, islam'i turklestirdigini soyleyip bunu takdir ediyor. zaten namaz, abdest dinde sekilcilik degil, farz hukumlerdir.
yani ataturk'e gore mevlana, islam'i turklestirip turk ruhuna mutabik hale getiren 1 reformist, yenilikciydi. mevlevi ibadetleri, turklere, namaz gibi 'hareketsiz' ibadetlerden daha cok uygundu ve bunun estetik, guzel gorundugunu de soyluyordu.
yine 1892 dogumlu olan siyasetci, gazeteci, yazar ismail habip sevuk, ataturk'le ilgili anilarini 'ataturk'le beraber' isimli kitabinda toplar.
orda soyle 1 ani anlatir.
ataturk 1 keresinde 1 mevlevihane'de aksamleyin yemek yer.
ardindan ismail habib'e sunlari soyler,
'ben onun (mevlana'nin) ne liberal kafali 1 sair oldugunu bildigimden 'huzuruna kupkuru girilmez' dedim, birkac kadeh cekip de girdim.'
yanu gazi mevlevihane'ye ickili geliyor, diyor ki mevlana liberal 1 adamdi, sorun etmez diye boyle yaptim.
ismail habib der ki,
''ama efendimiz, sofrada hic icki yoktu' dedim. ataturk, gozbebekleri butun zebercetligiyle parlayarak cevap verdi: 'siz farkinda degilsiniz be cocugum! hani ara sira yandaki odaya girip cikiyordum ya, iste o zaman....' ve devaminda, gazi, soyle soylenmeye basliyor: 'mevlana buyuk adamdi, mevlana buyuk adamdi....'
bu aniyi ataturk arastirma merkezi, yani atam gov tr de yayimliyor.
ama sadece 1 kismini koyuyorlar;
yani ataturk'e gore mevlana adeta liberaldi, mevlevihane'de alkolu sorun etmezdi, mevlevi danslari turk ruhuna namaz ve abdestten daha cok uyuyordu.
ataturk, mevlana'ya dini 1 sebepten degil, yine turk fikirleri yuzunden bagliydi ve adeta mevleviligin, turk ruhuna, islam'dan daha uygun oldugunu savunuyordu.
gazi, medreselere,tekkelere karsi olsa da mevlana'ya ozel 1 sevgisi vardi.
islami kesim genelde bunu ataturk'un tasavvufa sevgisi, dini boyutu olarak lanse eder.
fakat bununla ilgili 1 hatirayi sadi borak, 1962 cikisli 'ataturk ve din' isimli kitabinda yazar. sadi borak, 1911 dogumludur, 1930'da 1 donem ataturk'un de telgraf yazismalarini falan yurutmustur.
sadi borak, kitabinda soyle 1 hatirayi nakleder.
1 mecliste konu acilir ataturk'e biri ordan der ki, efendim der, mevlevilik, ibadete calgi sokup dini gulunc duruma dusurmus, muslumanligi dejenere etmis hareketlerden birisidir der.
nitekim haksiz da sayilmaz. fakat ataturk cevabinda soyle der,
'ahmak, aklinin ermedigi konular hakkinda konusma, mevlana bilakis muslumanligi turk ruhuna uygun hale getiren buyuk 1 reformisttir. muslumanlik aslinda hosgorulu ve modern 1 dindir. araplar onu kendi bunyelerine gore almislar ve uygulamislardir. sicak 1 iklimde oturan, suyu nadiren bulan ve kullanan genel 1 hareketsizlik icinde omur suren araplar icin, gunde 5 defa abdest alip, 5 defa namaz kilmak, cok ileri 1 hareket adimidir. hazreti muhammed'in dini, insanlari harekete gecirmek esasina dayanir. bu uygulama (yani namaz ve abdest) turkler icin cok hareketsiz sayilabilir. sarp daglarda at oynatan, erimis kar sulariyla yikanan turk icin, abdest ve namazla sınırlı ibadet tarzi cok hareketsiz kalmistir. şaman dinindeyken dans eden, sarkilar soyleyen, kopuzlar calan, siir okuyan turk, namazi az ve hareketsiz 1 ibadet saymisti. turk hayat tarzi, bu hareketsizlige karsi harekete gecilmesinden dogmustur. mevlevilige gelince, o tamamiyla turk geleneklerinin muslumanliga nufuz ornegidir. mevlana buyuk 1 reformisttir. ayakta donerek ve hareketli allah'a yaklasma fikri, turk dehasinin en dogal ifadesidir. 1 tarafta muzik caliyor, diger tarafta insanlar ilahiler soyluyor ve ayaga kalkmis digerleri, hayali 1 donusle ellerini goklere kaldiriyorlar. bunun estetigi fevkaladedir.'
yani ataturk'e gore mevlana aslinda reformist 1 dahiydi.
bu ifadelerin 1 kismini mevlana com sitesi de kullaniyor asagida ss'ini goreceginiz uzere,
burdan yola cikarak ayni site diyor ki, ataturk islamiyet'te sekilcilige izin vermiyordu falan filan.
halbuki alakasi yok, anlasildigi uzere ataturk, namazi, abdesti turk ruhuna uygun bulmuyordu.
mevlana'nin acikca dinde 'reform' yaptigini, islam'i turklestirdigini soyleyip bunu takdir ediyor. zaten namaz, abdest dinde sekilcilik degil, farz hukumlerdir.
yani ataturk'e gore mevlana, islam'i turklestirip turk ruhuna mutabik hale getiren 1 reformist, yenilikciydi. mevlevi ibadetleri, turklere, namaz gibi 'hareketsiz' ibadetlerden daha cok uygundu ve bunun estetik, guzel gorundugunu de soyluyordu.
yine 1892 dogumlu olan siyasetci, gazeteci, yazar ismail habip sevuk, ataturk'le ilgili anilarini 'ataturk'le beraber' isimli kitabinda toplar.
orda soyle 1 ani anlatir.
ataturk 1 keresinde 1 mevlevihane'de aksamleyin yemek yer.
ardindan ismail habib'e sunlari soyler,
'ben onun (mevlana'nin) ne liberal kafali 1 sair oldugunu bildigimden 'huzuruna kupkuru girilmez' dedim, birkac kadeh cekip de girdim.'
yanu gazi mevlevihane'ye ickili geliyor, diyor ki mevlana liberal 1 adamdi, sorun etmez diye boyle yaptim.
ismail habib der ki,
''ama efendimiz, sofrada hic icki yoktu' dedim. ataturk, gozbebekleri butun zebercetligiyle parlayarak cevap verdi: 'siz farkinda degilsiniz be cocugum! hani ara sira yandaki odaya girip cikiyordum ya, iste o zaman....' ve devaminda, gazi, soyle soylenmeye basliyor: 'mevlana buyuk adamdi, mevlana buyuk adamdi....'
bu aniyi ataturk arastirma merkezi, yani atam gov tr de yayimliyor.
ama sadece 1 kismini koyuyorlar;
yani ataturk'e gore mevlana adeta liberaldi, mevlevihane'de alkolu sorun etmezdi, mevlevi danslari turk ruhuna namaz ve abdestten daha cok uyuyordu.
ataturk, mevlana'ya dini 1 sebepten degil, yine turk fikirleri yuzunden bagliydi ve adeta mevleviligin, turk ruhuna, islam'dan daha uygun oldugunu savunuyordu.
devamını gör...