türkiye'de ''incil'' olarak bilinen yeni antlaşma kitabının ilk dört gospelinin adı.

iddia: ''önce hristiyanlar dört incil'den hangisine inandıkları konusunda bir mutabakata varsınlar da ondan sonra çıksınlar karşımıza.

elcevap: toplumdaki yaygın kanının aksine ''dört tane incil'' yok. yeni antlaşma kitabının ilk dört bölümüne (gospel) incil denir ama türkiye'de tüm kitabın adı incil olmuş. o yüzden de insanlar sanki piyasada dört tane birbirinden farklı incil varmış da hristiyanlar bu incilleri teker teker alıp okuyorlarmış sanıyorlar.

soru: peki bu ''dört incil'' arasında hiç mi fark yok? din hocam söylemişti dünya kadar fark varmış.

elcevap: elbette de dünya kadar fark var. aralarındaki farkların ve benzerliklerin matematiksel değerleri aşağıdaki gibidir.

kullanıcı tarafından yüklenmiş görsel
devamını gör...
400 civarı incilden kanonik olanlar. diğerleri apokriftir. isa'nın kardeşi tarafından yazılan dahil. sinoptik olanlar ve olmayan şeklinde ayrilir. her birinin çok farkli el yazmaları mevcuttur. tahrif edilmiştir. buna rağmen hiçbirinde teslis inancı yoktur.
devamını gör...
incilinbizden.com reklamı mübarek. isteyen istediği dine inansın da bana bu tür başlık ve içerikler alttan alta propaganda gibi geliyor.
devamını gör...
hadis kitabı yazarlarıdır. incil ile yakından uzaktan alakaları yoktur elbette. kitapları sahte incillerden başka birşey değildir diğer bir deyişle. şu çalışmamda bahsetmiştim:

www.protestantislam.net/for...
devamını gör...
4 müjde, incili açtığınızda ilk dört bölüm olarak karşınıza çıkar. bu ilk dört bölüm isa'nın hayatını "farklı bakış açılarından" anlatır. aynı olmaları gerekmez, öyle olsaydı bir tane müjde yeterli olurdu zaten. farklı detaylar verilir. örneğin markos bir konuyu daha yüzeysel anlatıp konunun farklı bir kısmına değinirken luka daha detaylı anlatıp apayrı bir kısmını öne çıkarabilir. ama aslında anlatılan konu aynıdır ve bunlar çelişki değildir. örneğin markos "masa kahverengi" der, luka "masa kahverengi ama bazı yerleri siyah, yuvarlak ve masanın dört ayağı var" der. yuhanna masadan hiç bahsetmez, matta ise başka bir olayı anlatırken masaya da kısaca değinir. tekrar söylüyorum, bunlar çelişki değil farklı bakış açılarıdır.

kutsal üçlü birlik bu isimle verilmez ancak kutsal kitap'ın tamamında kutsal üçlü birlik'i görebilirsiniz. bize güvence olarak verilen kutsal ruh da buna tanıktır ve bunu doğrular. anlamak istiyorsanız önce aramanız gerekir. çünkü kutsal kitap yani bizzat tanrı'nın sözleri, tanrı'nın ruhu ile yazılmış yaşam veren sözler bize şunları diyor:
"dileyin, size verilecek; arayın, bulacaksınız; kapıyı çalın, size açılacaktır. çünkü her dileyen alır, arayan bulur, kapı çalana açılır." matta 7:7-8
ve
"ama tanrınız rab’bi arayacaksınız. bütün yüreğinizle, bütün canınızla ararsanız, o’nu bulacaksınız." yasa'nın tekrarı 4:29

kutsal üçlü birlik imanla anlaşılan bir konu olduğu için üzerine düşünmeden okuyan insanlar illa bu isimle görmeyince yok sanıyor. bu normal bir durum, ben de tamamen tartışma kazanmak için okumuştum incili ilk başta. yani sizi yargılamak için değil ama bu hatayı yapmamanız için söylüyorum.

yukarıda bahsedilen apokrif metinlere de çok kısaca değinmek istiyorum. apokrif metinler "katı yiyecek"tir. kutsal kitap'ı okumadan apokrif metinleri okumak, yürümeyi öğrenmeden koşmaya çalışmak gibidir. apokrif metinler tamamen doğru veya tamamen yanlış değildir. kutsal kitap'ta yetkinleştiyseniz neyin doğru neyin yanlış olduğunu ayırt edebilirsiniz. bu konuda birçok bilgi mevcut. bu yüzden çok uzatmayacağım.

tahrif edilmediler. sadece incil'in değil bütün kutsal kitap bölümlerinin el yazmaları bulunmakta. çok kısa bir araştırmayla bu bilgilere ulaşabilirsiniz. "tahrif edildi" diyen kişilere artık diyecek bir şey bulamıyorum. öğrenmek, yaşayan tanrı'yı tanımak istemiyorsunuz. tek istediğiniz boş tartışmalar ve bu tartışmaları gülünç iddialarla kazanmak. kusura bakmayın ama 2021 yılındayız, her bilgi elinizin altında. bu durumda bile aynı şeyleri papağan gibi tekrarlıyorsanız sadece kulaktan dolma bilgilerle bütün hristiyanlığı çürütebileceğinizi sanıyorsunuz demektir. böyle yazınca size de komik gelmiştir herhâlde...

neyse asıl konuya dönüyorum.
matta'nın amacı; isa'nın yaşamını, öğretisini, ölümünü ve dirilişini anlatmaktır. özellikle isa'nın peygamberlerce geleceği bildirilen ve yahudilerce uzun zamandır beklenen mesih olduğunu göstermek ister. bunun için isa'nın gelişiyle gerçekleşen peygamberlik sözlerinden (eski ahitte birçok peygamber isa'dan bahseder) alıntılara yer verir. isa'nın kurtuluş müjdesinin bütün uluslar için olduğunu ayrıca vurgular.

markos, isa'nın yaşamını anlatan incilin ilk dört müjdesi arasında en kısa olanıdır. isa'nın doğumundan, soyağacından, çocukluğundan bahsetmez. öğretiye daha az ağırlık verir. örneğin matta'da 21, luka'da 26 benzetme bulunurken markos'ta 9 benzetme vardır (isa mesih her zaman benzetmelerle konuşurdu). markos daha çok isa'nın yaptıklarını yazıyor. kısa ve öz yazar. anlatım canlı ve hareketlidir. markos öbür yazarlara oranla belirli bazı olayları daha ayrıntılı yazar. dikkatini özellikle insanların isa'ya gösterdiği ilgiye yoğunlaştırır.

luka; daha en başta amacının, isa'nın yaşamını doğru ve ayrıntılı şekilde anlatmak olduğunu açıkça ortaya koyuyor (1:1-4). luka, elçilerin işleri bölümünde de müjde'nin o çağda bilinen dünyanın merkezi durumundaki roma'ya kadar nasıl yayıldığını anlatır.

yuhanna; matta'dan, markos'tan ve luka'dan farklı konuları vurgular. isa'nın doğumunu anlatarak başlamaz. isa'nın başlangıçtan beri tanrı'yla birlikte bulunmuş, beden alıp aramızda yaşamış olan tanrı sözü olduğunu açıklamakla başlar.
"başlangıçta söz vardı. söz tanrı'yla birlikteydi ve söz tanrı'ydı." yuhanna 1:1
bu ayet isa'nın kimliğini net bir şekilde ortaya koyar. yaratılış 1:1'e yani kutsal kitap'ın en başına da gönderme vardır!
yuhanna, mucizelerden daha az bahseder ve bu mucizeler isa'nın bildirisini doğrulayan belirtiler diye anılır.
isa'nın konuşmalarına yer verilir. yuhanna, celile'de geçen olayların bir bölümünü anarken yeruşalim'de geçen olaylara daha çok yer verir. isa'nın ölüp dirildikten sonra izleyicilerine görünmesine bu müjdede daha çok yer verilir.
yuhanna, benim en sevdiğim müjdedir ayrıca.

gerek bütün kutsal kitap'ın gerekse bu dört müjde'nin güvenilirliği, değişmezliği açık kanıtlarla ortaya konmuştur. dediğim gibi, küçük araştırmalarla bunlara ulaşabilirsiniz. ancak size bir tavsiye vermek istiyorum; yüreğinizi sınayın. siz bu kitabı ne için okuyorsunuz? masal gibi okumayın, üzerine düşünerek okuyun. kötü amaçlarla okumayın. tartışmalar, kavgalar size hiçbir şey kazandırmaz. ama bu kitap size sonsuz yaşamı kazandıracak.
bilge olun, bilgece düşünün ve tanrı'dan bilgelik isteyin. tanrı'dan anlayış isterseniz o size verecek. çünkü o yaşıyor. yüce tanrı size şöyle diyor:

ben size şunu söyleyeyim: dileyin, size verilecek; arayın, bulacaksınız; kapıyı çalın, size açılacaktır.
luka 11:9

o gün bana hiçbir şey sormayacaksınız. size doğrusunu söyleyeyim, benim adımla baba’dan ne dilerseniz, size verecektir. şimdiye dek benim adımla bir şey dilemediniz. dileyin, alacaksınız. öyle ki, sevinciniz tam olsun.
yuhanna 16:23-24

saçma, cahilce tartışmalara girmeyi reddet. bunların kavga doğurduğunu bilirsin. rab’bin kulu kavgacı olmamalı. tersine, herkese şefkatle davranmalı, öğretme yeteneği olmalı, haksızlıklara sabırla dayanmalıdır.
2. timoteos 2:23-24

akılsız tartışmalardan, soyağacı didişmelerinden, kutsal yasa’yla ilgili çekişme ve kavgalardan sakın. bunlar yararsız ve boş şeylerdir.
titus 3:9

tartışmalar yararsız ve boştur ama tanrı'yı arayan kişi bilgedir. onun soruları bilgelik doludur. böyle birine tanrı kendisini gösterecek. tanrı ona lütfedecek. sorularına cevap bulacak. çünkü;

örtülü olup da açığa çıkarılmayacak, gizli olup da bilinmeyecek hiçbir şey yoktur.
luka 12:2

hepinize esenlik olsun. tanrı'nın ruh'u sizleri yönlendirsin, anlayış versin. şu an bunu okuyan kim varsa tanrı onu ve ev halkını bereketlesin. tanrı size lütfetsin. sevgisini üzerinize yağdırsın. âmin!
devamını gör...
günümüzde hristiyanlığın kanonik(otoritelerce doğrulanmış) incilleri olan matta incili, markos incili, luka incili ve yuhanna incilinin yazarlarıdır. luka; gerçek 12 havarilerden değildir, etnik olara bir yunan olup aziz pavlusun öğrencisidir. buna karşın matta, markos ve yuhanna ise etnik olarak birer ibrani olup isanın gerçek havarileridir. 325 iznik konsilinde bu dört incil, kanonik olarak belirlendi ve o konsilde hristiyanlık dini roma elinde şekillendi.
devamını gör...
bir din hocamız kur'an's en çok benzeyen incil'in matta olduğunu söylemişti. tabii ne kadar doğru bilemiyorum.
devamını gör...

bu başlığa tanım girmek için olabilirsiniz.

zaten üye iseniz giriş yapabilirsiniz.

"matta markos luka ve yuhanna" ile benzer başlıklar

normal sözlük'ü kullanarak 3. parti dahil tarayıcı çerezlerinin kullanımına izin vermektesiniz. Daha detaylı bilgi için çerez ve gizlilik politikamıza bakabilirsiniz.

online yazar listesini görmek için lütfen giriş yapın.
zaman tüneli köftehor rehberi portakal normal radyo kütüphane kulüpler renk modu online yazarlar puan tablosu yönetim kadrosu istatistikler iletişim