1.
felsefeyle ilgilenmiş düşünür, rahip. aristoteles'ten etkilenmiş, tümel kavramların nesnenin içinde olduğunu savunmuştur.
devamını gör...
2.
düşünce tarihindeki en önemli hristiyan filozoflardandır. orta çağ felsefesi denilince akla gelen ilk isimlerdendir. tanrı'nın varlığını kanıtlama için kullandığı argümanlar ile ilgili değerlendirme yazısı için buradan.
devamını gör...
3.
yüzeysel bi bakışta basit bi aristocu gibi gözükse de ilahiyat bahislerinde hristiyan felsefe tarihinde eline su dökebilecek adam yoktur. magnum opus'u* ''summa theologiae'dır ve türkçeye sadece bi kısmı kazandırıldı bu kitabın. ayrıca kendisi bir rahip olarak 'summa*' tekniğiyle bir önemli kitap daha yazmıştır.* aristo üzerine yorumları, polemik yazıları ve kutsal kitap yorumları olmak üzere pek çok eseri daha vardır.
aquino'lu thomas filozof olmaktan öte, her zaman bir teologdur. bir augustinus kadar olmasa da dini saiklerle felsefe yapar. yakın zamanda bunun aksini iddia eden pek çok aquinas yorumcusu olsa da pek şaşırtıcı değil artık. (herakletios'tan bile diyalektik materyalist çıkartmış bu insanoğlu) descartes ile birlikte modern felsefe, newton ile modern bilim, klasik ortaçağ anlayışını öcü olarak gördüğü için yıllar boyu hristiyan felsefesi angarya olarak görüldü. artık postmodernitenin etkisi midir nedir, başladılar ortaçağ araştırmalarına, bu sefer de bütün ortaçağ filozoflarına 'gavur' muamelesi yapıyolar. neyse... şunu da söylemeliyim, aquinas kanımca asla bi yunan-hristiyan sentezi yapmamış, aksine inanılmaz bi ferasetle, yaklaşan 'akıl' tehlikesini görmüş ve harika bi refleks göstermiştir.
vahiy ve aklı birbirinden ayırmıştır ve akıl için güzel bir sınır belirlemiştir. anselmus'un ünlü sözü 'credo ut intelligam*'ı tersine çevirmiştir. bu da aslında pratikle ilgili bi ters çevirmedir. aquinas her ne kadar inanç önceliğini savunsa da, pratikte bilgiyi ön plana çıkartmıştır. ontolojik bi evrim anlayışı vardır.* varlığın tanrı'ya yükselişidir bu..
kendine has kavramlar ve aristocu şablon aynen tematize edilmiştir. kimileri hristiyan aleminde felsefeyi ve bilimi bitirdi der, saldırır* kimisi de bilim ve felsefeyi dinsizleştirdi der saldırır* tabi neticede yorum, okurundur...
ayrıca kendisi ilginç bi biyografiye sahiptir. ortaçağ'ın tecessüm etmiş hali gibidir doctor angelicus. ölümü bile tuhaftır. papa'nın davetine icabet için paris'ten napoli'ye döndüğünde yolculuk esnasında bilinmeyen bir nedenden dolayı yere düşmüş ve kafasını çarpmış. bi süre sonra da vefat etmiş.
aquino'lu thomas filozof olmaktan öte, her zaman bir teologdur. bir augustinus kadar olmasa da dini saiklerle felsefe yapar. yakın zamanda bunun aksini iddia eden pek çok aquinas yorumcusu olsa da pek şaşırtıcı değil artık. (herakletios'tan bile diyalektik materyalist çıkartmış bu insanoğlu) descartes ile birlikte modern felsefe, newton ile modern bilim, klasik ortaçağ anlayışını öcü olarak gördüğü için yıllar boyu hristiyan felsefesi angarya olarak görüldü. artık postmodernitenin etkisi midir nedir, başladılar ortaçağ araştırmalarına, bu sefer de bütün ortaçağ filozoflarına 'gavur' muamelesi yapıyolar. neyse... şunu da söylemeliyim, aquinas kanımca asla bi yunan-hristiyan sentezi yapmamış, aksine inanılmaz bi ferasetle, yaklaşan 'akıl' tehlikesini görmüş ve harika bi refleks göstermiştir.
vahiy ve aklı birbirinden ayırmıştır ve akıl için güzel bir sınır belirlemiştir. anselmus'un ünlü sözü 'credo ut intelligam*'ı tersine çevirmiştir. bu da aslında pratikle ilgili bi ters çevirmedir. aquinas her ne kadar inanç önceliğini savunsa da, pratikte bilgiyi ön plana çıkartmıştır. ontolojik bi evrim anlayışı vardır.* varlığın tanrı'ya yükselişidir bu..
kendine has kavramlar ve aristocu şablon aynen tematize edilmiştir. kimileri hristiyan aleminde felsefeyi ve bilimi bitirdi der, saldırır* kimisi de bilim ve felsefeyi dinsizleştirdi der saldırır* tabi neticede yorum, okurundur...
ayrıca kendisi ilginç bi biyografiye sahiptir. ortaçağ'ın tecessüm etmiş hali gibidir doctor angelicus. ölümü bile tuhaftır. papa'nın davetine icabet için paris'ten napoli'ye döndüğünde yolculuk esnasında bilinmeyen bir nedenden dolayı yere düşmüş ve kafasını çarpmış. bi süre sonra da vefat etmiş.
devamını gör...
4.
5.
hayatını; çalışmaya, roma katolik öğretisini savunmaya, katolik doğrunun kati biçimde sistemleştirilmesine ve yazmaya adamış hıristiyan filozof. sürekli çalışmaktan hamlandığı söylenir. hatta göbeği yüzünden masasından yarım daire kesilmiştir ve o şekilde çalışmaya devam etmiştir.
devamını gör...
6.
herif öyle yarmalot ki öldüğünde cesedi evden zor çıkarmışlar hatta duvarı yıkmak zorunda kalmışlar..
devamını gör...
7.
doğal hukuk savunucusu.
devamını gör...
8.
hayırdır ya noluyor, reform mu oldu memlekette, malum kişi mi öldü nedir? bu saatte sözlükte konuşulan konuya bakın. birden 50 yıl atlamışız sanki.
ortaçağ hristiyan felsefesinin önemli isimlerinden biridir aquinolu thomas.
ortaçağ hristiyan felsefesinin önemli isimlerinden biridir aquinolu thomas.
devamını gör...
9.
thomas aqunas'ın felsefesi aynı zamanda "thomasçılık" olarak da bilinir.
"kilise doktoru" ünvanı ile bilinir. buradaki doktor kelimesi öğretmen kelimesinin latince kökeninden gelip öğretmen anlamındadır.
hayatını katolik doğrunun sistemleştirilmesine adamıştır.
"kilise doktoru" ünvanı ile bilinir. buradaki doktor kelimesi öğretmen kelimesinin latince kökeninden gelip öğretmen anlamındadır.
hayatını katolik doğrunun sistemleştirilmesine adamıştır.
devamını gör...
10.
thomas aquinas, türkçe'de aquinolu thomas olarak bilinen ve 13. yüzyıl'da yaşamış italyan bir katolik papazıdır. saint thomas aquinas, yaşadığı süre içerisinde yazdığı eserleriyle katolik hıristiyanlığı hararetli bir şekilde savunsa da aslında yaşadığı sıkolastik dönem'de timeo hominem unius libri[tek kitabı olan insandan korkarım] gibi cesurca ve akıllıca bir lafı söyleyerek tarihe geçmiştir. thomas aquinas, bir teolog olmasına rağmen bir yandan da rönesans'ın ve reform'un temellerini atmıştır.
devamını gör...
11.
ılımlı bir hristiyandır. aristodan etkilendiği söylenir ki en önemli görüşü yasalar kuramıdır. bu kurama göre 4 temel yasa vardır. bunlar hiyerarşik olarak eternal, divine, natural ve human law şeklinde belirtilebilir.
devamını gör...