bölünmüş kabileler halinde ana ticaret yollarının uzağında yaşayan arap toplulukları için en güzel dönemler roma ve pers imparatorluklarının barış içinde olduğu, serbestçe ticaret yaptığı ve arapların da bu ticaretten pay aldığı dönemlerdi. hindistan'dan akdeniz'e akan geleneksel ticaret olmadan arapların kendi yağında kavrulması mümkün değildi. çünkü kaynak yok. ya ortada dönen ticaretten pay alacaklar ya da eşkiyalık yahut korsanlık yapacaklar.

işte iki büyük imparatorluk arasında islamiyetin doğuşuna kadar yaklaşık bir asır süren bir çatışma dönemi var. arap kabileleri de mecburen hayatta kalabilmek için birbirleriyle savaşıp yağmalıyor. işte cahiliye dönemi budur. varaka bin nevfel bu ortamda doğmuş ve muhtemelen arapları birleştirip ticareti kolaylaştıracak daha organize bir din fikri üzerinde çalışmaya başlamıştı. politik gücü yüksek kureyş kabilesiyle de kan bağı kurduktan sonra hikayenin geri kalanını biliyorsunuz.
devamını gör...
(bkz: sokak röportajları)
(bkz: mabadının tüyüyüz)
devamını gör...
islam tarihi içerisinde, islam dininden önceki dönemi ifade eden bölümdür. hemen hemen islam tarihi konusunda basılan bütün kitaplarda bu bölüm bulunur. genel olarak arapların kabile yaşamından, kız çocuklarına değer verilmemesinden, putlardan vs. bahsedilir.
devamını gör...
arapların hâlâ çıkamadığım dönem.
devamını gör...
cahiliye devri, onlarca putun tapıldığı kutsandığı, kız çocuklarının diri diri gömüldükleri, kadına değer verilmeyen devrin adıdır. islam ile yok olmuş bir devirdir fakat modern cahiliye devrinde demokrasi putuna ve yönetici firavunlara taparak yüceltilmektedir, aynı şekilde din adı altında şeyh ve gavslara taparlar bu sözde allah dostları da buna engel olmaz. allah-u mevla al-kahhar ismiyle tüm tağutları, putları, şeyhleri, gavslar ve onların müritlerini kahretsin!
devamını gör...
islamiyet öncesi (bkz: arabistan)'a verilen ad.

cahiliye dönemini tam dürüst bir şekilde, iyisiyle kötüsüyle, çok çok kısa bir şekilde inceleyelim;

1. cahiliye döneminde erkek
normal erkek. iyisiyle-kötüsüyle. insan yani. bu madde pek önemli değil.

2. cahiliye döneminde çocuk
fazla nadiren de olsa kız çocuklarının diri-diri gömüldüğü oluyordu. fakat erkek çocukların katledildiği de oluyordu ki bu daha da azdı. fazla erkek çocuğa sahip olmak, şeref ve izzet demekti. bir kadın doğum yaptığında, kocası heyecanla beklerdi. çocuk erkekse fazla sevinir, kızsa üzülürdü.

onlardan birine bir kız müjdelendiğinde, öfkelenerek yüzü mosmor kesilir. (aklınca) verilen müjdenin kötülüğünden dolayı halktan gizlenir. böyle bir alçaltıcı duruma rağmen onu yanında mı tutsun yoksa toprağa mı gömsün! görün işte, ne kötü yargıda bulunuyorlar! (nahl/58-59)

tabiki bu kız gömme olayına cahiliye döneminde karşı çıkan bazı insanlar olmuştu. bundan ilave kızını seven babalar da yok değildi.

3. cahiliye döneminde kadın
meslek sahibi kadınlar vardı. hatta kahinlik yapan kadın, kabilenin en şereflisi ya da en şereflilerinden biri olarak bile kabul edilirdi. fakat kadının özel bir kimliği yoktu. yani "kadın" demek, herhangi bir cinsiyeti ifade etmiyordu. yani kadınlık daha çok erkekle birlikte bir insanı oluşturan bir cinsiyet değil de, daha farklı bir şekilde düşünülüyordu. ayrıca hür olan, meslek sahibi kadınlar bunu kendi kimlikleri sayesinde değil, soyları sayesinde başarıyorlardı. erkek, maddi durumu yettiği kadar istediği kadar kadınla evlenebilirdi. cahiliye döneminde kadın, daha çok çocuk doğuran bir varlık olarak tasvir edilmiş ve erkeğin aklını başından alan bir şeytan gibi düşünülmüştür. fakat namuslu, iffetli kadınlar için onları öven şiirler yazıldığı da olmuştur. ayrıca kadınlar miras ve vasiyetten pay alamazlardı.

4. cahiliye döneminde köle
baba geçim sıkıntısı çektiğinde kendi çocuğunu köle olarak satabilirdi. fakat köleliğin asıl kaynağını savaş esirleri oluşturuyor ve köle olan bir anneden doğan çocuk da köle sayılıyordu. rebîa kabilesi hariç diğer tüm doğu arabistan kabileleri ele geçirdiği esirleri köleleştiriyor ve bu kölelerin çoğunluğunu afrikalı siyahiler oluşturuyordu. köleler kesinlikle hürler gibi değillerdi. ikisi de ayrı bir sınıf olarak kabul ediliyordu. tabii kölenin efendisi onu haksız davranışlara karşı güvence altına almıştı fakat yine de efendi, kölesi üzerinde her istediğini uygulayabilirdi.

5. cahiliye döneminde cariye
yine erkek kölelerdeki gibi kadın kölelerin üzerinde de efendilerin her istediklerini uygulama hakları vardı. örneğin, cariyelerini öldürseler kimse karışamaz, burunlarını, kulaklarını kesseler kimse bir şey diyemezdi. efendiler cariyelerini fuhşa zorlayarak bu yolla para kazanabilirdi. cahiliye arapları, cariye ile dişi bir deveyi bir tutarlardı. cariyelere kesinlikle hür kadınlar gibi davranılmazdı.

6. cahiliye döneminde evlilik
cahiliye döneminde normal nikahın da olduğu gibi bazı değişik nikah çeşitleri de vardı. örneğin, bir grup erkek toplanır, bir kadının yanına girer ve onunla ilişkide bulunurlardı. kadın hamile kalıp doğurunca onları çağırırdı, bu durumda hepsi gelmek zorunda kalırdı. daha sonra da istediği bir kişiyi aralarından seçer bu senin çocuğundur derdi. artık adam zorla o çocuğa babalık yapmalıydı. bundan başka iki erkeğin karılarını belli bir süreliğine değiştirmeleri gibi, hatta babası ölen büyük oğlanın dul kalan üvey annesiyle evlenmesi gibi akıl almaz nikah çeşitleri bulunuyordu.

7. cahiliye döneminde meslekler
cahiliye döneminde fahişelik(evet bu bir meslekti), kahinlik, tüccarlık ve şairlik gibi çeşitli meslekler bulunuyordu.

8. cahiliye döneminde şiir
cahiliye araplarının en önem verdiği şeydir. kim en iyi şiir yazarsa, o kişi fazlaca saygı görür ve çok sevilirdi. nitekim bu şiirlerde bazı dinî sözler de görüyoruz. mesela, m.s. 590-600 civarı yıllarda ölmüş olan hristiyan arap şair adî bin zeyd'in şu şiiri,

mekke'nin ve haçın rabbine yemin olsun ki
düşmanlar aleyhimde hiçbir kötülüğe aldırmaksızın çalışıyorlar.


hatta cahiliye dönemi şiirlerinde, putperestliğe karşı olan bazı sözlerle de karşılaşıyoruz. mekkeli haniflerden olan ve m.s. 605-606 yıllarında vefat etmiş olan zeyd bin amr'ın şu şiiri:

insan ve şeytan cinlerini kendimden uzaklaştırdım,
mert ve cesur kişi böyle yapar..
ne uzza'ya taparım ne de iki kızına,
ne de tasın oğullarının iki putuna..
aklımın ermediği çocukluğumda,
rabb bildiğim hubel'e de tapmam,
büyüyüp kendimi kurtardığımda tek bir rabb'e mi,
yoksa bin rabb'e mi tapacağım?..
bilmez misin allah yok etti,
yolunu şaşırmış birçok kimseyi.
iyi olanları ise bıraktı,
onların küçükleri büyüsün diye.
kişi elbet birgün gerçeği yakalayacak,
aynen susuz bir dalın yeşillenmesi gibi,
ben ancak rahman'a rabb'imize kul olurum,
şefkatli rabbim günahlarımı bağışlasın diye.
allah'tan rabbinizden daima korkun,
böyle olursanız felakete uğramazsınız,
iyilerin yurdudur cennet,
kâfirlerin ise yakıcı bir cehennem...
dünyada rezildirler, ölünce de,
gönülleri sıkıp daraltan azapla karşılaşırlar...


9. cahiliye döneminde inançlar
putperestlik, hristiyanlık, yahudilik, sabiilik olduğu söylenebilir.
devamını gör...
hatice gibi nüfuz sahibi, ticaretle uğraşan kadınların bulunduğu bir dönem. islamla birlikte gelen kadın hakları ile kadınlar artık çalışmak zorunda kalmamıştır*
devamını gör...
2000ler türkiyesinde toplumun sorgulama olmaksızın yargılama yaptığı, fenerbahçe'nin şampiyon olamama sebebinin chpliler olarak görüldüğü, ticaret bakaninin kendi bakanlığını dolandırdığı halde sadece görevden alındığı, kanal istanbul projesinin musilaj sıkıntısını geçireceğine inanıldığı, uyuşturucu övüyor diye rapçi çocukları içeri atarken arkadan uyuşturucu ticaretinin yapıldığı, melih gökçek in bir dönem ankara'yı yönettiği, eski dostlarının darbe girişiminden sonra bir sürü ayağı olan tarikatcilarin siyasi ayağının olmadığı ve nicelerinin yaşandığı dönem.
devamını gör...
Bu başlığa tanım girmek için olabilirsiniz.

"cahiliye devri" ile benzer başlıklar

online yazar listesini görmek için lütfen giriş yapın.