1.
homoerotisizm, aynı cinsiyetler arasındaki erotik ya da romantik duyguların edebi eserlerde işlenmesi anlamına gelir.
doğu edebiyatı, özellikle de arap, fars ve osmanlı şiir ve edebiyatında, homoerotik temalar bazen metaforlar aracılığıyla, aşk ve güzellik anlayışını geniş bir spektrumda anlatmıştır. şairler, özellikle tasavvuf ve divan edebiyatında, aşkı ilahi veya dünyevi olarak iki ayrı düzlemde işlerken, bu aşk temaları, bazen açık bir şekilde olmasa da homoerotik içerik taşıyabilir. doğu edebiyatında özellikle de yüzünde tüy çıkmamış ya da yeni çıkmaya başlayan 15-20 yaşındaki erkekleri cinsel bir obje olarak tasvir etmek oldukça yaygındır. şeriat kurallarına göre bu durum yasak olmasına rağmen, şairler bu gençleri tutkulu bir şekilde tasvir etmekten hiçbir utanma ya da rahatsızlık duymamışlardır.
vurgulanmalıdır ki, doğu edebiyatında 'türk' denildiğinde çoğu zaman erkek cinsi kastedilmiştir ve 'türk' kelimesi erkek güzelliğinin eşanlamlısı olarak kabul edilmiştir, kadın değil. bunun sebebi de abbâsîler hilafetinin döneminde orta asya'dan, kafkasya bölgesinden, hindistan'dan getirilen kölelerin bir kısmının orduyu oluşturmak için kullanılması, diğer bir kısmının ise köle olarak satılmasıdır. güzelliğine, çekiciliğine göre türk kölelerine daha fazla üstünlük verilmiştir. bu bağlamda, özellikle osmanlı imparatorluğu döneminde erkek kölelerin, özellikle genç ve güzel olanlarının, harem ve diğer sosyal alanlarda önemli bir yer tuttuğu bilinmektedir. farklı kültürlerde, genç erkeklerin cinsel objeler olarak tasvir edilmesi, edebiyatta sıkça rastlanan bir temadır. bu durum, tarih boyunca çeşitli medeniyetlerde farklı şekillerde gözlemlenmiştir.
bu bilgiler yalnızca edebiyattaki durumu yansıtmamakta. 20. yüzyılın başlarına kadar doğu'da homoseksüellik yaygındı, özellikle üst elit tabaka arasında. gelibolulu mustafa'nın 'künhü'l-ahbar' adlı eserinde, osmanlı hükümdarı sultan ıı. mehmet'in geceleri kadınlarla, gündüzleri ise erkeklerle eğlence toplantıları düzenlediği yazılır ve bu konuda erkeklere yazdığı şiirlerin varlığı iddia edilmektedir. sultan ıv. murad hakkında da benzer iddialar mevcuttur. doğu'da homoseksüel ilişkiler, çağdaşlarından farklı olarak çoğu zaman genç erkek ile yaşlı erkek arasında gerçekleşirdi.
doğu edebiyatı, özellikle de arap, fars ve osmanlı şiir ve edebiyatında, homoerotik temalar bazen metaforlar aracılığıyla, aşk ve güzellik anlayışını geniş bir spektrumda anlatmıştır. şairler, özellikle tasavvuf ve divan edebiyatında, aşkı ilahi veya dünyevi olarak iki ayrı düzlemde işlerken, bu aşk temaları, bazen açık bir şekilde olmasa da homoerotik içerik taşıyabilir. doğu edebiyatında özellikle de yüzünde tüy çıkmamış ya da yeni çıkmaya başlayan 15-20 yaşındaki erkekleri cinsel bir obje olarak tasvir etmek oldukça yaygındır. şeriat kurallarına göre bu durum yasak olmasına rağmen, şairler bu gençleri tutkulu bir şekilde tasvir etmekten hiçbir utanma ya da rahatsızlık duymamışlardır.
vurgulanmalıdır ki, doğu edebiyatında 'türk' denildiğinde çoğu zaman erkek cinsi kastedilmiştir ve 'türk' kelimesi erkek güzelliğinin eşanlamlısı olarak kabul edilmiştir, kadın değil. bunun sebebi de abbâsîler hilafetinin döneminde orta asya'dan, kafkasya bölgesinden, hindistan'dan getirilen kölelerin bir kısmının orduyu oluşturmak için kullanılması, diğer bir kısmının ise köle olarak satılmasıdır. güzelliğine, çekiciliğine göre türk kölelerine daha fazla üstünlük verilmiştir. bu bağlamda, özellikle osmanlı imparatorluğu döneminde erkek kölelerin, özellikle genç ve güzel olanlarının, harem ve diğer sosyal alanlarda önemli bir yer tuttuğu bilinmektedir. farklı kültürlerde, genç erkeklerin cinsel objeler olarak tasvir edilmesi, edebiyatta sıkça rastlanan bir temadır. bu durum, tarih boyunca çeşitli medeniyetlerde farklı şekillerde gözlemlenmiştir.
bu bilgiler yalnızca edebiyattaki durumu yansıtmamakta. 20. yüzyılın başlarına kadar doğu'da homoseksüellik yaygındı, özellikle üst elit tabaka arasında. gelibolulu mustafa'nın 'künhü'l-ahbar' adlı eserinde, osmanlı hükümdarı sultan ıı. mehmet'in geceleri kadınlarla, gündüzleri ise erkeklerle eğlence toplantıları düzenlediği yazılır ve bu konuda erkeklere yazdığı şiirlerin varlığı iddia edilmektedir. sultan ıv. murad hakkında da benzer iddialar mevcuttur. doğu'da homoseksüel ilişkiler, çağdaşlarından farklı olarak çoğu zaman genç erkek ile yaşlı erkek arasında gerçekleşirdi.
devamını gör...
2.
babür şah'ın yazdığı babürname de bu konuda güzel bir örnektir. okunabilir.
binbir gece masalları da keza, bu konuda yoğun öğeler barındırır.
binbir gece masalları da keza, bu konuda yoğun öğeler barındırır.
devamını gör...