81.
duyar kasma ve meshur olma kulturune donusmustur.
devamını gör...
82.
bu konuya dair kendi blog sitemde uzun uzun yazmıştım, burada da bir miktar yazmak istiyorum.
şimdi başta şunu belirteyim, sözlüğe göre linç kelimesinin anlamı şöyle:
"birden çok kimsenin kendilerine göre suç olan bir davranışından ötürü birini, yasa dışı ve yargılamasız olarak öldürmesi."
yani ne demek bu, linç sırasında yapılan bu gibi eylemler yasa dışı diyor, neden çünkü ortada bir yargılama yok, oradaki kişinin suçu iddia, sübuta ermemiş henüz. ne demek istiyorum, yani suçu henüz sabit değil, gerekçelerle kanıtlanmamış.
toplumda şöyle bir şey görüyorum, gerek sosyal medyada gerek de gayet sosysla yaşam içerisinde, baştan belirteyim bu durum kimsenin başına gelmesin elbette. bir kadın örneğin otobüste, yolda yürürken, yahut herhangi bir yerde bir erkek tarafından tacize uğradığını belirtiyor. ne yapılıyor orada oradaki erkek kişisine yaşlı yahut genç demeden vuruluyor, dövülüyor, yani özetle o kişi linç ediliyor. neden? kadın öyle dedi, kesinlikle haklıdır.
düşünülmesi gereken ilk olay, haklı olup olmadığını bilemeyiz, ancak haklı dahi olsa o kişiyi darp etmek suç, darpın durumuna göre vurmanız halinde siz de yargılanırsınız, belki gayet büyük cezalar dahi alırsınız, baştan belirteyim. hani genelde bunu hemcinslerim olan erkekler bazı dürtüleri sebebiyle, kahramanlık aşkıyla yapıyor. bir kadın böyle bir şey dese de hemen orada o erkeği linç etsem diye geziniyorlar. daha da beteri o kişinin videosunu falan çekiyorlar. suçlu mu suçsuz mu bilmeden.
düşünülmesi gereken ikinci olay da şu, velev ki direkt gördün bu olayı, kadın da haklı. yine de linç etmeye hakkın yok, o kişiyi orada tutman dahi onun hürriyetini kısıtlayabilir, o dahi suça girebilir. orada emin olun zaten kadın da yapar da bunu, yapılması gereken çevrede polis var ise hemen söylemek yoksa da arayıp şikayetçi olmak.
ben linç kültürünü oyunlardaki npc karakter ile aynı görüyorum. oyun oynayanlar beni anlayacaklar ama oynamayanlara belirteyim. oyunlardaki düşünmeyen, mantığı olmayan sadece kodlamacısı tarafından belli eylemleri tekrar eden karakter ve karakterler. hah işte linç kültürü de böyle, olayın doğrusunu bilmiyorsun, hemen orada kadın tacize uğradım dedi diye direkt saldırıyorsun o kişiye. kadın seni kodlamış oluyor yani, anlatabildim umarım.
şimdi burada belirttiğimi yine bazı okuduğunu anlamayan insanlar yanlış anlayabilir, özellikle belirteyim. taciz, tecacüz elbette ki çok iğrenç bir olay, ne kadının ne de erkeğin başına gelmesin elbette.
ben sadece olayın linç boyutundan söz ettim. linç sanki hakkınız gibi davranıp, suçu belli olmayan bir insana böyle vurmak, hatta şiddeti geçti o kişinin haysiyetine, şahsiyetine dair bir şeyler söylemek dahi tck'ya göre suçtur.
lütfen ne yaptığınızı bilin de yapın.
saygılarımla.
şimdi başta şunu belirteyim, sözlüğe göre linç kelimesinin anlamı şöyle:
"birden çok kimsenin kendilerine göre suç olan bir davranışından ötürü birini, yasa dışı ve yargılamasız olarak öldürmesi."
yani ne demek bu, linç sırasında yapılan bu gibi eylemler yasa dışı diyor, neden çünkü ortada bir yargılama yok, oradaki kişinin suçu iddia, sübuta ermemiş henüz. ne demek istiyorum, yani suçu henüz sabit değil, gerekçelerle kanıtlanmamış.
toplumda şöyle bir şey görüyorum, gerek sosyal medyada gerek de gayet sosysla yaşam içerisinde, baştan belirteyim bu durum kimsenin başına gelmesin elbette. bir kadın örneğin otobüste, yolda yürürken, yahut herhangi bir yerde bir erkek tarafından tacize uğradığını belirtiyor. ne yapılıyor orada oradaki erkek kişisine yaşlı yahut genç demeden vuruluyor, dövülüyor, yani özetle o kişi linç ediliyor. neden? kadın öyle dedi, kesinlikle haklıdır.
düşünülmesi gereken ilk olay, haklı olup olmadığını bilemeyiz, ancak haklı dahi olsa o kişiyi darp etmek suç, darpın durumuna göre vurmanız halinde siz de yargılanırsınız, belki gayet büyük cezalar dahi alırsınız, baştan belirteyim. hani genelde bunu hemcinslerim olan erkekler bazı dürtüleri sebebiyle, kahramanlık aşkıyla yapıyor. bir kadın böyle bir şey dese de hemen orada o erkeği linç etsem diye geziniyorlar. daha da beteri o kişinin videosunu falan çekiyorlar. suçlu mu suçsuz mu bilmeden.
düşünülmesi gereken ikinci olay da şu, velev ki direkt gördün bu olayı, kadın da haklı. yine de linç etmeye hakkın yok, o kişiyi orada tutman dahi onun hürriyetini kısıtlayabilir, o dahi suça girebilir. orada emin olun zaten kadın da yapar da bunu, yapılması gereken çevrede polis var ise hemen söylemek yoksa da arayıp şikayetçi olmak.
ben linç kültürünü oyunlardaki npc karakter ile aynı görüyorum. oyun oynayanlar beni anlayacaklar ama oynamayanlara belirteyim. oyunlardaki düşünmeyen, mantığı olmayan sadece kodlamacısı tarafından belli eylemleri tekrar eden karakter ve karakterler. hah işte linç kültürü de böyle, olayın doğrusunu bilmiyorsun, hemen orada kadın tacize uğradım dedi diye direkt saldırıyorsun o kişiye. kadın seni kodlamış oluyor yani, anlatabildim umarım.
şimdi burada belirttiğimi yine bazı okuduğunu anlamayan insanlar yanlış anlayabilir, özellikle belirteyim. taciz, tecacüz elbette ki çok iğrenç bir olay, ne kadının ne de erkeğin başına gelmesin elbette.
ben sadece olayın linç boyutundan söz ettim. linç sanki hakkınız gibi davranıp, suçu belli olmayan bir insana böyle vurmak, hatta şiddeti geçti o kişinin haysiyetine, şahsiyetine dair bir şeyler söylemek dahi tck'ya göre suçtur.
lütfen ne yaptığınızı bilin de yapın.
saygılarımla.
devamını gör...
83.
(bkz: türk geleneği)
devamını gör...
84.
linç, en aşikar medeniyet kaybıdır. linçin sıradanlaştığı, kolektif bir utanç yaratmadığı, infial uyandırmadığı bir toplum, toplum olma vasfını yitiriyor demektir.
konuyla ilgili sosyoloji, psikoloji, siyaset bilimi, antropoloji literatüründe, linç sözcüğünün daimi refakatçisi: güruh. değersiz kalabalık, ayaktakımı, sürü. linçin öznesi olduğu kadar, nesnesidir de güruh. linç girişimcilerini illa bir lümpenler topluluğu, azgın bir fanatik kitlesi, tutunacağı bir dal, bağlanacağı bir değer kalmamış kopuklardan müteşekkil bir kara kalabalık olarak tasavvur etmeyin. elbette, böyle bir kitlenin linçe celp edilmesi bilhassa kolaydır; ‘böyleleri’ eşiği kolayca geçebilir, kınp dökebilirler. ama unutulmasın: linç eylemi, ona kalkışanları, ona kapılanları güruha dönüştürür. linçi yapan güruh olduğu kadar, güruhu yaratan da linçtir. linç deneyimi, girişim ve ajitasyon ‘aşamasından’ itibaren, kitleyi, kalabalık içindeki insanları güruh haline getirir. güruhlaşmanın meyli, linçtedir.
linçin insanı dehşete düşüren, düşürmesi gereken yanı, budur. insan topluluklarının güruhlaşması... av güruhuna benzemesi... yırtıcı hayvan sürüsüne benzemesi... barbarlaşması... insanlıktan çıkması...
tanıl bora - türkiye'nin linç rejimi
(bkz: cancel culture)
(bkz: woke culture)
(bkz: social justice warrior)
(bkz: postmodernizm)
devamını gör...
85.
önyargıya sahip bir topluluğun önyargılarına takılan bir kişiyi veya grubu vahşi bir hayvanın avına saldırdığı gibi saldırmasına benzer şekilde linç etmesi vakasıdır. böyle topluluklarda iq seviyesi iki basamaklıdır ve bireysel hareket edilemez.
devamını gör...
86.
kemalist eğitim sisteminin sahaya vurumu.
ne oldu la ahmet kaya'ya kürtçe kaset çıkartmayan aydıncıklar! 20 sene sonra ettiklerinden utandılar değil mi?
işte tüm sapkın ideoljiler ve düşünceler, zamançinde hak olana yenilecek ve sahibini utandıracak.
ne oldu la ahmet kaya'ya kürtçe kaset çıkartmayan aydıncıklar! 20 sene sonra ettiklerinden utandılar değil mi?
işte tüm sapkın ideoljiler ve düşünceler, zamançinde hak olana yenilecek ve sahibini utandıracak.
devamını gör...
87.
bu yaşıma kadar hiçbir olayda kimseyi linçlemediğim için, hiçbir zaman dahil olmadığım kültürdür.
devamını gör...
88.
her yeni günde bir kurban alıyor. bugünün talihlisi benim gibi duruyor ama elebaşınızı biliyorum. intikamım acı olacak. *
devamını gör...
89.
son zamanlarda farklı bir boyuta evrilmiş olan kültür. şöyle ki her ne kadar sürü psikolojisi ile hareket ederek lince katılsalar da katılanların büyük bir çoğunluğu, kendilerinin ne kadar iyi bir insan olduğunu göstermeye çalışıyor. linç ediyorum ayağına "işte böyle insanlarda var ama bakın ben onun gibi değilim, daha iyiyim, daha iyi bir insanım" mesajı vermeye çalışıyorlar. her ne kadar bir duruş sergilediklerini iddia etseler de, aslında kendi çaplarında bir sosyal medya kimliği oluşturma çabasından başka bir şey değil bu yapılanlar. ve bu durum bir süre sonra gerçek meseleden kopuşa neden oluyor.
devamını gör...
90.
91.
#3231631
medeni cesaretinden ötürü tebrik ettiğim yazar kişisi.
(bkz: allaha şirk koşarken dalağı şişen ateist)
şu yazıdan sonra korkarım ki linç edileceksin. *
bahaneyle bu başlıkta da ismin geçti hee.. *
medeni cesaretinden ötürü tebrik ettiğim yazar kişisi.
(bkz: allaha şirk koşarken dalağı şişen ateist)
şu yazıdan sonra korkarım ki linç edileceksin. *
bahaneyle bu başlıkta da ismin geçti hee.. *
devamını gör...
92.
hedef gösterme, topluca itibarsızlaştırma ve öfke mobilizasyonu anlamında kullanılan aparat. akp iktidarı döneminde özellikle medya gücü ve kutuplaştırıcı söylem nedeniyle bu iş zıvanadan çıktı.
örnek vereyim, diyelim ki bir gazeteci, sanatçı veya akademisyen iktidarı eleştirdi. sözlükten de takip edebileceğiniz gibi aktroller hemen düğmeye basılmış gibi başlığa üşüşüp bu kişileri yaftalamaya ve hakaret etmeye başlar. 'o burun ne öyle' den başlar, sülalesinin teröriste benzediğinden falan çıkar. sonra hükümete yakın medya tarafından günlerce hedef gösterilir, sosyal medyada organize öfke kampanyaları oluşturulur,“vatan haini”, “terör destekçisi”, “ahlaksız” "uyuşturucu bağımlısı" gibi etiketlerle anılır. bu arada gerçekten uyuşturucu kullandığı bilinen, bunu saklamaya gerek görmeyen yandaş ünlülere kimse ağzını açıp bir şey demez. uyuşturucu tüccarı mafya babalarının hayranıdırlar hatta.
ya da apo-bahçeli aşkına laf edemez, alakasız bir şarkıcıya terörist der, karaktersiz der, der oğlu der, kaynak da yok, hayır terör eylemi olarak ne yapacak? 6.oktav solden bağırarak toplumu paniğe mi sürükleyecek?
toplumsal olaylardan sonra kullanılan dilde de aynı şeyi görürüz. bir olay olur, yine sözlükten de şahit olacağınız gibi aktroller düğmeye basılmış gibi başlığa üşüşüp konunun toplumsal kabul görmüş tarafına ya da bir kutsalın arkasına saklanıp, haklı haksız demeden karşı tarafa hırlamaya, parmak sallamaya ve ağır hakaretler etmeye başlar, yaftalar da yaftalar. bir marka anneler günü için evcil hayvanlı reklam yayınlar, bu aktroller güya annelerin kutsallığına laf söyletmemek adına bütün ev hayvanı besleyen kadınlara olmadık hakaretler eder, yok bunlar yalatıyor der, bunların hepsi deli der, der oğlu der.
gezi parkı protestoları sonrası protestocular bütünüyle “hain”, “çapulcu”, “dış güç aparatı” gibi sunuldu mesela, bazı sanatçılar boykot edildi, sosyal medyada topluca hedef gösterilmişti, hatırlayın.
bu tür söylemler “biz ve düşmanlar” dili kurduğu için linç psikolojisini besledi.
özellikle siyasi kutuplaşmanın yükseldiği dönemlerde, mesela erdoğan trumpla yakınlaşmaya çalışırken trump irana savaş açtığında erdoğanın 'trump benim kankam' söylemi sekteye uğradı, televizyon programları, aktroll ağları, etiket kampanyaları, hedef gösterici manşetler üzerinden bu gelişigüzel öfke sürekli canlı tutuldu. canlı tutuldu ki kimse trump yüzünden erdoğana öfkelenemesin.
örnek vereyim, diyelim ki bir gazeteci, sanatçı veya akademisyen iktidarı eleştirdi. sözlükten de takip edebileceğiniz gibi aktroller hemen düğmeye basılmış gibi başlığa üşüşüp bu kişileri yaftalamaya ve hakaret etmeye başlar. 'o burun ne öyle' den başlar, sülalesinin teröriste benzediğinden falan çıkar. sonra hükümete yakın medya tarafından günlerce hedef gösterilir, sosyal medyada organize öfke kampanyaları oluşturulur,“vatan haini”, “terör destekçisi”, “ahlaksız” "uyuşturucu bağımlısı" gibi etiketlerle anılır. bu arada gerçekten uyuşturucu kullandığı bilinen, bunu saklamaya gerek görmeyen yandaş ünlülere kimse ağzını açıp bir şey demez. uyuşturucu tüccarı mafya babalarının hayranıdırlar hatta.
ya da apo-bahçeli aşkına laf edemez, alakasız bir şarkıcıya terörist der, karaktersiz der, der oğlu der, kaynak da yok, hayır terör eylemi olarak ne yapacak? 6.oktav solden bağırarak toplumu paniğe mi sürükleyecek?
toplumsal olaylardan sonra kullanılan dilde de aynı şeyi görürüz. bir olay olur, yine sözlükten de şahit olacağınız gibi aktroller düğmeye basılmış gibi başlığa üşüşüp konunun toplumsal kabul görmüş tarafına ya da bir kutsalın arkasına saklanıp, haklı haksız demeden karşı tarafa hırlamaya, parmak sallamaya ve ağır hakaretler etmeye başlar, yaftalar da yaftalar. bir marka anneler günü için evcil hayvanlı reklam yayınlar, bu aktroller güya annelerin kutsallığına laf söyletmemek adına bütün ev hayvanı besleyen kadınlara olmadık hakaretler eder, yok bunlar yalatıyor der, bunların hepsi deli der, der oğlu der.
gezi parkı protestoları sonrası protestocular bütünüyle “hain”, “çapulcu”, “dış güç aparatı” gibi sunuldu mesela, bazı sanatçılar boykot edildi, sosyal medyada topluca hedef gösterilmişti, hatırlayın.
bu tür söylemler “biz ve düşmanlar” dili kurduğu için linç psikolojisini besledi.
özellikle siyasi kutuplaşmanın yükseldiği dönemlerde, mesela erdoğan trumpla yakınlaşmaya çalışırken trump irana savaş açtığında erdoğanın 'trump benim kankam' söylemi sekteye uğradı, televizyon programları, aktroll ağları, etiket kampanyaları, hedef gösterici manşetler üzerinden bu gelişigüzel öfke sürekli canlı tutuldu. canlı tutuldu ki kimse trump yüzünden erdoğana öfkelenemesin.
devamını gör...
93.
kültürün bireyini linç etmesidir.
yani?
bende yok o kalçır...
kendi notumu verebilen biriyim; beyin frees
yani?
bende yok o kalçır...
kendi notumu verebilen biriyim; beyin frees
devamını gör...
