1.
intihar üzerine-2
"genelde görülür ki, hayatın dehşeti, ölümün dehşetini geçtiği zaman insan hayatına son verir. ancak ölümün dehşeti kayda değer bir direnç gösterir. çıkış kapısında muhafız gibi durur. bu son, sadece negatif bir şey, varoluşun aniden kesilmesi niteliğinde bir şey olsaydı, muhtemelen hayatına çoktan son vermemiş kimse kalmazdı. fakat bu sonun içinde pozitif bir şey de vardır, o da bedenin yok oluşudur. beden yaşama istencinin fenomenal biçimi olduğu için de bu caydırıcı bir unsurdur.
fakat bu muhafızla mücadele çoğunlukla, bize uzaktan göründüğü kadar zor değildir. bunun nedeni ruhsal ıstırapla fiziksel ıstırap arasındaki düşmanlıktır. zira büyük veya kronik bir fiziksel acı çekiyorsak, geri kalan bütün dertlere kayıtsız kalırız. tek ilgilendiğimiz şey iyileşmek olur. aynı şekilde, büyük bir ruhsal ıstırap da bizi fiziksel acıya duyarsız kılar. onu küçümseriz. hatta fiziksel olan ruhsal olana ağır bastığında, faydalı bir avuntu haline gelmiş olur. ruhsal ıstıraba verilen bir ara. intiharı da kolay hale getiren budur. aşırı ruhsal ıstırap çeken birinin gözünde intiharla ilintili fiziksel acı bütün önemini yitirir."
arthur schopenhauer, dünyanın ıstırabı üzerine, kafka kitap, s.72-73.
"genelde görülür ki, hayatın dehşeti, ölümün dehşetini geçtiği zaman insan hayatına son verir. ancak ölümün dehşeti kayda değer bir direnç gösterir. çıkış kapısında muhafız gibi durur. bu son, sadece negatif bir şey, varoluşun aniden kesilmesi niteliğinde bir şey olsaydı, muhtemelen hayatına çoktan son vermemiş kimse kalmazdı. fakat bu sonun içinde pozitif bir şey de vardır, o da bedenin yok oluşudur. beden yaşama istencinin fenomenal biçimi olduğu için de bu caydırıcı bir unsurdur.
fakat bu muhafızla mücadele çoğunlukla, bize uzaktan göründüğü kadar zor değildir. bunun nedeni ruhsal ıstırapla fiziksel ıstırap arasındaki düşmanlıktır. zira büyük veya kronik bir fiziksel acı çekiyorsak, geri kalan bütün dertlere kayıtsız kalırız. tek ilgilendiğimiz şey iyileşmek olur. aynı şekilde, büyük bir ruhsal ıstırap da bizi fiziksel acıya duyarsız kılar. onu küçümseriz. hatta fiziksel olan ruhsal olana ağır bastığında, faydalı bir avuntu haline gelmiş olur. ruhsal ıstıraba verilen bir ara. intiharı da kolay hale getiren budur. aşırı ruhsal ıstırap çeken birinin gözünde intiharla ilintili fiziksel acı bütün önemini yitirir."
arthur schopenhauer, dünyanın ıstırabı üzerine, kafka kitap, s.72-73.
devamını gör...
2.
pek çok insanın aksine, intihar etme isteğine sandığımızdan daha çabuk ve kararlı adapte oluyoruz. çünkü bu ruh hali kendimizi en çaresiz hissettiğimiz, en çıkış yolu bulamadığımız zamanlarda sirayet ediyor.
ölmek istediğini söyleyen biri varsa çevrenizde mutlaka kulak veriniz, bu belki son bir yardım çığlığıdır. hafife aldığınız, önem vermediğiniz acıların altında ezilip kendini öldürmek isteyen insanlara el uzatıp onları hayata döndürmek adına uğraşmak çok önemlidir. köprüden atlamak isteyen adama "atlayacaksan atla artık" diyen birisi yüzünden kendini boşluğa bırakan adamı hiç unutamam mesela. ara sıra düşünürüm atla diyen kişinin akıbetini. bununla nasıl yaşadığını.
bu gibi acı örnekleri yeniden yaşamamak için hiç kimsenin acısını hafife almadan destek çıkmak gereklidir.
ölmek istediğini söyleyen biri varsa çevrenizde mutlaka kulak veriniz, bu belki son bir yardım çığlığıdır. hafife aldığınız, önem vermediğiniz acıların altında ezilip kendini öldürmek isteyen insanlara el uzatıp onları hayata döndürmek adına uğraşmak çok önemlidir. köprüden atlamak isteyen adama "atlayacaksan atla artık" diyen birisi yüzünden kendini boşluğa bırakan adamı hiç unutamam mesela. ara sıra düşünürüm atla diyen kişinin akıbetini. bununla nasıl yaşadığını.
bu gibi acı örnekleri yeniden yaşamamak için hiç kimsenin acısını hafife almadan destek çıkmak gereklidir.
devamını gör...