kast sistemi
sürekli ve güçlü bir devlet kurulabilmesi, hakimiyetin sağlanması, kalabalığa meydan okunabilmesi, soyun korunabilmesi için kurulmuş; çin seddi, zeus heykeli, iskenderiye feneri gibi yapılardan bile eski katı bir sistemdir.
ariler, mö 1500'lerde orta asya'dan hindistan'a gelmişler; siyasi, sosyal ve kültürel yapılarını da bölgeye getirmişlerdir ancak burada merkezi bir otorite sağlayamamışlardır. ariler, hindistan'a gelmeleriyle birlikte "kast sistemini" bu bölgeye taşımışlardır.
kast, aynı geleneklere bağlı bulunan çeşitli sosyal sınıflardan oluşur. bu sistemde brahmanlar, din adamlarından, kshatriyalar, raca, asker ve asillerden; vaysiyalar, tüccar ve çiftçilerden; sudralar, zanaatkar ve işçilerden oluşmuştur. kast sisteminin dışında kalanlar da paryaları meydana getirmiştir.
reenkarnasyona göre günahkar insanlar daha kötü şartlarda dünyaya bir daha gelirler. paryalar, en ağır günahları işlemişler gibi muamele görürler ki kast sisteminde yerleri bile yoktur. kastlar arası geçişin imkansız olması, kast dışı evliliklerin yasaklanması, hatta üst kastların kendilerini alt kastlarla kirletme korkularından dolayı onlarla birlikte yemek bile yememeleri –günümüzde bu ayrım büyük oranda kalksa da hâlâ kırsal kesimlerde görülür- kast sistemini katılaştıran bazı kurallardandır.
relax ukdesidir.
ariler, mö 1500'lerde orta asya'dan hindistan'a gelmişler; siyasi, sosyal ve kültürel yapılarını da bölgeye getirmişlerdir ancak burada merkezi bir otorite sağlayamamışlardır. ariler, hindistan'a gelmeleriyle birlikte "kast sistemini" bu bölgeye taşımışlardır.
kast, aynı geleneklere bağlı bulunan çeşitli sosyal sınıflardan oluşur. bu sistemde brahmanlar, din adamlarından, kshatriyalar, raca, asker ve asillerden; vaysiyalar, tüccar ve çiftçilerden; sudralar, zanaatkar ve işçilerden oluşmuştur. kast sisteminin dışında kalanlar da paryaları meydana getirmiştir.
reenkarnasyona göre günahkar insanlar daha kötü şartlarda dünyaya bir daha gelirler. paryalar, en ağır günahları işlemişler gibi muamele görürler ki kast sisteminde yerleri bile yoktur. kastlar arası geçişin imkansız olması, kast dışı evliliklerin yasaklanması, hatta üst kastların kendilerini alt kastlarla kirletme korkularından dolayı onlarla birlikte yemek bile yememeleri –günümüzde bu ayrım büyük oranda kalksa da hâlâ kırsal kesimlerde görülür- kast sistemini katılaştıran bazı kurallardandır.
relax ukdesidir.
devamını gör...
22 yaş
içerisinde bulunduğum yaş dilimi. bir şeylerin farkına varıp yavaştan olgunlasma evresi diye tanımlanabilir.
devamını gör...
takımyıldız
aslında bulundukları yerde bir takım halinde olmayan, aralarında binlerce ışık yılı mesafe olabilen ama gökyüzüne baktığımızda hepsi bir aradaymış ve birlikte hareket ediyormuş gibi görünen yıldız topluluğu.
şöyle bir örnekle açıklamaya çalışayım. şu resme bakın ve düşünün: yere, gözleriniz tam da bu avizenin altına gelecek şekilde uzanın. ne görürdünüz? yan yana gibi duran, irili ufaklı bir sürü kristal... oysa yandan baktığınızda bunların hepsinin farklı uzunluklarda sarkıtılmış olduğunu görüyorsunuz. takımyıldızlar da bunlar gibidir.

bilinen 88 adet modern takımyıldız var. üstelik gökyüzündeki her şeyin hareketli olması nedeniyle, burçlar kuşağı da denilen zodyak kuşağı'nda artık 12 değil 13 takımyıldız var.
ayrıca (bkz: 88 modern takımyıldız)
şöyle bir örnekle açıklamaya çalışayım. şu resme bakın ve düşünün: yere, gözleriniz tam da bu avizenin altına gelecek şekilde uzanın. ne görürdünüz? yan yana gibi duran, irili ufaklı bir sürü kristal... oysa yandan baktığınızda bunların hepsinin farklı uzunluklarda sarkıtılmış olduğunu görüyorsunuz. takımyıldızlar da bunlar gibidir.

bilinen 88 adet modern takımyıldız var. üstelik gökyüzündeki her şeyin hareketli olması nedeniyle, burçlar kuşağı da denilen zodyak kuşağı'nda artık 12 değil 13 takımyıldız var.
ayrıca (bkz: 88 modern takımyıldız)
devamını gör...
bir insanla ilişkiyi kesmek için yeterli sebepler
dürüst olmaması . benim için gerçekten en önemli şey dürüstlük. daha sonra kıskanç ve fesat olması. bunları hissettiğim an da o kişiden ışık hızıyla hemen uzaklaşıyorum. bu kötü özellikleri barındıran kişilerin kesinlikle zarar verici ve yanlışa sürükleyici tipler olduğunu düşünüyorum.
devamını gör...
yazarların asla affedemeyeceği şey
devamını gör...
seni merak eden birinin olması
güzel bir şey olsa gerek. birinin nasıl olduğunu, neyi sevdiğini, neyi neden yaptığını merak edip bilmek... ayrıca merak duymaya başlamak aşkın da habercisidir.
"birine karşı, ansızın, merak duymaya başlarsınız, korkunç bir merak. onu tanımak, onunla doğmak, dünyaya onunla yeniden gelmek tek amacınız haline gelir. aşka en uzak cümle, senden nefret ediyorum değil, bilmek istemiyorumdur.”
"birine karşı, ansızın, merak duymaya başlarsınız, korkunç bir merak. onu tanımak, onunla doğmak, dünyaya onunla yeniden gelmek tek amacınız haline gelir. aşka en uzak cümle, senden nefret ediyorum değil, bilmek istemiyorumdur.”
devamını gör...
denizi geride bırakınca hissedilenler
baba evinden çıkan gelin kız gibi olmaktır.
bir daha ne oralı olunur, ne oradan olunur.
her seferinde ilk ayrılma anı gibi olunur.
alaka da bitmez, özlemde bitmez buruklukta bitmez.
yaraya basılan tuz gibi can yakar gözlerden uzaklaşan ufuktaki dalgalar.
an itibariyle vakıf olduğum bir kısmını yazabildiğim bir kısmını yazamayıp iç çektiğim hislerdir.
bir daha ne oralı olunur, ne oradan olunur.
her seferinde ilk ayrılma anı gibi olunur.
alaka da bitmez, özlemde bitmez buruklukta bitmez.
yaraya basılan tuz gibi can yakar gözlerden uzaklaşan ufuktaki dalgalar.
an itibariyle vakıf olduğum bir kısmını yazabildiğim bir kısmını yazamayıp iç çektiğim hislerdir.
devamını gör...
reddettiği erkeğe nasılsın diye mesaj atan kadın
boştadır .
devamını gör...
sevgilinin ayağından yemek yemek
şarap döker yalarsın, ne bileyim çikolata falan sürersin tamam da bulgur pilavı da yiyemezsin bence misal.
devamını gör...
n'apim tabiatım böyle
yüksek ses dinlemeye değecek teoman şarkısı.
"kapıları kaparım
ardıma bakarım
hayatım böyledir
bir yol ararım...
n'apim tabiatım böyle
vura vura dip oldum
ona buna dert oldum
yana yana söndüm
çelindi gönlüm
yaşamadan öldüm."
"kapıları kaparım
ardıma bakarım
hayatım böyledir
bir yol ararım...
n'apim tabiatım böyle
vura vura dip oldum
ona buna dert oldum
yana yana söndüm
çelindi gönlüm
yaşamadan öldüm."
devamını gör...
istanbul
hava durumu başlığına dönmüş*
yerler kuru,hava güneşli.
şimdi birileri der,oroso ostonbolo dohol doğol diye.ne diyim kocaeli mi?
yerler kuru,hava güneşli.
şimdi birileri der,oroso ostonbolo dohol doğol diye.ne diyim kocaeli mi?
devamını gör...
dene
"bir altın kural öğrendim, denemeyi. nasıl görüneceğin veya insanlar seni izliyorsa bunun önemsiz olduğu. sadece dene, bu yüzden kendini sınırlama."
devamını gör...
türkçenin yetersiz bir dil olması
kimi çevreler, çevirinin zor olması sebebi ile türk dilini suçlamaktalar.
çeviriden yola çıkarak bir dil hakkında konuşmak dilbilim hakkında bir halt bilinmediği manasına gelir. hiç bir dil, tam olarak başka bir dile çevrilemez. o zaman sen de şu cümleyi çevir bakalım ingilizceye: "anı tanrı yaşar, kişi oğlu hep ölümlü türemiş"
bu cümlenin hiçbir zaman tam karşılığı ingilizce de veyahut başka bir dil de olmayacaktır. dil bilimden anlamadan ve bir dilin fonetik ve aritmetik değerlerini bilmeden konuşmamak lazım.
çeviriden yola çıkarak bir dil hakkında konuşmak dilbilim hakkında bir halt bilinmediği manasına gelir. hiç bir dil, tam olarak başka bir dile çevrilemez. o zaman sen de şu cümleyi çevir bakalım ingilizceye: "anı tanrı yaşar, kişi oğlu hep ölümlü türemiş"
bu cümlenin hiçbir zaman tam karşılığı ingilizce de veyahut başka bir dil de olmayacaktır. dil bilimden anlamadan ve bir dilin fonetik ve aritmetik değerlerini bilmeden konuşmamak lazım.
devamını gör...
yetki devri
1 sayılı cumhurbaşkanlığı kararnamesiyle düzenlenmiş olan kamu yönetimi tekniğidir.
madde 506 - (1) bakan ve her kademedeki bakanlık yöneticileri sınırlarını açıkça belirtmek ve yazılı olmak kaydıyla, yetkilerinden bir kısmını alt kademelere devredebilir. yetki devri, uygun araçlarla ilgililere duyurulur.
normalde yetki denilen şey görev başında olan kişice kullanılmalıdır. istisnası da işte gördüğünüz yetki devri meselesidir. kanunda da yazdığı gibi açıkça belirtilmelidir. çünkü istisna diyoruz zaten. açık bir hüküm yoksa yetki unsuru bakımından işlem sakat olur. elbette ki bu yetkiyi "tamamen" devretmek söz konusu olamaz. güzel güzel süresini belirtirsin, yazıyla bildirirsin. genel bir yetki devri yoktur kısacası. ayrıca bazen yetki devri yapılamaz çünkü kanunda yapılamayacağı yazat. örneğin, disiplin cezası verme yetkisi (üniversiteliler dikkat) araştırma görevlisine devredilemez. mevzuatta hangi kamu görevlisine bu yetki tanınmışsa onundur.
yetki devri bağımsız olmalıdır. yani siz bana yetkinizi devrediyorsanız hiçbir düzenlememe, yetki kullanımıma dokunamazsınız. yasak! danıştay kararları da bunu desteklemekte. fakat bunun bir istisnası var...
o da 1 sayılı cumhurbaşkanı kararnamesinin ilk maddesinde belirtilmiştir. kısacası cb yetkiyi devredebilir fakat yetkiyi devretse de bizzat kullanabilir.
fakat şunu da söylemek gerek: hukuki sorumluluk halen geçerlidir yetkiyi drvreden açısından.
yetki devrinin varlık gayesine gelirsek... kısaca üst makamın yükünü hafifletmek, alt makamı da üst makama geçebilmesi için hazırlamak, pratik yaptırmak.
son.
madde 506 - (1) bakan ve her kademedeki bakanlık yöneticileri sınırlarını açıkça belirtmek ve yazılı olmak kaydıyla, yetkilerinden bir kısmını alt kademelere devredebilir. yetki devri, uygun araçlarla ilgililere duyurulur.
normalde yetki denilen şey görev başında olan kişice kullanılmalıdır. istisnası da işte gördüğünüz yetki devri meselesidir. kanunda da yazdığı gibi açıkça belirtilmelidir. çünkü istisna diyoruz zaten. açık bir hüküm yoksa yetki unsuru bakımından işlem sakat olur. elbette ki bu yetkiyi "tamamen" devretmek söz konusu olamaz. güzel güzel süresini belirtirsin, yazıyla bildirirsin. genel bir yetki devri yoktur kısacası. ayrıca bazen yetki devri yapılamaz çünkü kanunda yapılamayacağı yazat. örneğin, disiplin cezası verme yetkisi (üniversiteliler dikkat) araştırma görevlisine devredilemez. mevzuatta hangi kamu görevlisine bu yetki tanınmışsa onundur.
yetki devri bağımsız olmalıdır. yani siz bana yetkinizi devrediyorsanız hiçbir düzenlememe, yetki kullanımıma dokunamazsınız. yasak! danıştay kararları da bunu desteklemekte. fakat bunun bir istisnası var...
o da 1 sayılı cumhurbaşkanı kararnamesinin ilk maddesinde belirtilmiştir. kısacası cb yetkiyi devredebilir fakat yetkiyi devretse de bizzat kullanabilir.
fakat şunu da söylemek gerek: hukuki sorumluluk halen geçerlidir yetkiyi drvreden açısından.
yetki devrinin varlık gayesine gelirsek... kısaca üst makamın yükünü hafifletmek, alt makamı da üst makama geçebilmesi için hazırlamak, pratik yaptırmak.
son.
devamını gör...
çocuk yiyen çeşmesi
isviçre'nin masalsı kenti bern’in almanca konuşulan bölgesinde bir çeşme. çeşmenin ilk ismi platzbrunnen yani meydan çeşmesiymiş fakat çeşmeyi süsleyen heykelde bir çuval dolusu çocuğu yiyen bir adamın bulunması zaman içinde buranın adını çocuk yiyen* çeşmesi olarak değiştirmiş.
çeşmede ki figür hakkında çeşitli rivayetler;
1- bu çocuk yiyenin alp dağlarının halk öykülerinde yer alan noel baba’nın kötü arkadaşı canavar krampus olduğu ve noel baba uslu çocuklara hediyeler dağıtırken, sırtında bir çuvalla dolaşan krampus'un yaramaz çocukları yediği, boğduğu ve cehenneme taşıdığı.
2- heykelin hıristiyan çocuklarını yiyen bir yahudi olduğu.
3- heykelde yunan tanrısı cronus'un betimlendiğini. kronos, babası uranüs’ün erkekliğini bir orakla yumurtalıklarını keserek yok etmesinin ardından kahinlerin onun da kendi çocukları tarafından devrileceğini söylemeleri üzerine, kızları hestia demeter, hera ve oğulları hades ile poseidon’u doğar doğmaz yediği.
4- bern’i kuran duke berchtold v’in ağabeyi olduğu. dükün gölgesinde kalan ağabeyin kentteki çocukları toplayıp yediği.
5- anne-baba sözü dinlemeyen çocukları korkutmak için yapılmış bir karnaval karakteri olduğu yönündedir.
çeşmede ki figür hakkında çeşitli rivayetler;
1- bu çocuk yiyenin alp dağlarının halk öykülerinde yer alan noel baba’nın kötü arkadaşı canavar krampus olduğu ve noel baba uslu çocuklara hediyeler dağıtırken, sırtında bir çuvalla dolaşan krampus'un yaramaz çocukları yediği, boğduğu ve cehenneme taşıdığı.
2- heykelin hıristiyan çocuklarını yiyen bir yahudi olduğu.
3- heykelde yunan tanrısı cronus'un betimlendiğini. kronos, babası uranüs’ün erkekliğini bir orakla yumurtalıklarını keserek yok etmesinin ardından kahinlerin onun da kendi çocukları tarafından devrileceğini söylemeleri üzerine, kızları hestia demeter, hera ve oğulları hades ile poseidon’u doğar doğmaz yediği.
4- bern’i kuran duke berchtold v’in ağabeyi olduğu. dükün gölgesinde kalan ağabeyin kentteki çocukları toplayıp yediği.
5- anne-baba sözü dinlemeyen çocukları korkutmak için yapılmış bir karnaval karakteri olduğu yönündedir.
devamını gör...
ahmet ali çelikten
süreyya ilmen'in türk tayyarecilik ve balonculuk tarihi adlı kitabında kurtuluş savaşı yıllarındaki yararlılığından bahsedilen pilotumuz. yalnız kitaptaki ifadelerden milli mücadeleye ne zaman katıldığı konusunda somut bir bilgi çıkmıyor. mondros ateşkes antlaşması sonrasında yurtsever askerlerin/pilotların milli mücadeleye katılmış olduğundan bahsedilirken aynı zamanda ahmet ali çelikten'in 1922'de ankara'ya uçağı ile geldiğinden bahsediliyor. bu esnada milli mücadelenin içinde midir? değil midir? ben o konuda pek aydınlanmış değilim. ama o tarihte dahi katılmış olsa ingiliz işgalinin devam ettiğini düşünürsek özellikle hava gücü açısından artı değer oluşturduğundan bahsedebiliriz. lakin kendisi ile ilgili şöyle de bir bilgi var; haliçte bulunan bazı uçakların anadolu'ya kaçırılması görevinde yer almış. belki de kurtuluş mücadelesine iştirakini bu olayın biraz öncesinde yani planlama ve tasarlama aşamasında olduğunu mütalaa etmek daha isabetli olur gibi geliyor. kaldı ki ortada sıkıntılı bir durum olmadığı da sonraki yıllarda kendisine verilen görevlerden dolayı ortaya çıkıyor. çünkü kendisi 1924 yılından itibaren izmir'deki hava eğitim okulunda pilot eğitmeni olarak görev alıyor. istiklal madalyası ve üstün hizmet madalyası da var. 1948 yılında hava kuvvetlerinden ''kahraman pilot'' titri ile emekli olduğunu görüyoruz. çikolata renkli kahraman türk subayımız 1969 yılında newyork'ta vefat etmiş. neden oraya gitmiş? o konuda bir netlik yok gibi. vardır da biz bilmiyoruzdur * aile fertlerinden bir çoğu da çocukları dahil pilot olmuş ve ülkemize hizmet etmişler. bazı şeyler tamamen genetik oluyor sanırım.
neyse işin özü şu ki; böyle bir tarihi figür ve hikaye elin oğlunda olacak, adına en az üç dört film çekilmiş olur bir tanesini de kesin oscar'ı kapardı. biz ise böyle figürleri toplumsal belliğimizde canlı tutma konusunda dahi başarılı değiliz. dünyanın ilk siyahi askeri pilotuna sahip ol ama bundan toplum olarak çok küçük bir kesimin haberi olsun. tek kelimeyle yazık! çikolata tenli kahraman türk subayına selam olsun...
neyse işin özü şu ki; böyle bir tarihi figür ve hikaye elin oğlunda olacak, adına en az üç dört film çekilmiş olur bir tanesini de kesin oscar'ı kapardı. biz ise böyle figürleri toplumsal belliğimizde canlı tutma konusunda dahi başarılı değiliz. dünyanın ilk siyahi askeri pilotuna sahip ol ama bundan toplum olarak çok küçük bir kesimin haberi olsun. tek kelimeyle yazık! çikolata tenli kahraman türk subayına selam olsun...
devamını gör...
hülya avşar'ın zenginlik ile ilgili açıklaması
zengin olmak hülya avşar’ı yoruyorsa parasını ihtiyacı olanlara dağıtsın da bari onlar yararlansın.
devamını gör...
kaç kere aşık olunabilir sorunsalı
ben sınırsız diye biliyorum ama siz illaki birşeylere indirgemek istiyorsanız buyrun.
devamını gör...
yoldaş ile soru cevap etkinliği
#1805486
"küfürsüz sözlük" vaadiyle yola çıktığınızı biliyoruz ama tahtanın başında küfür var. bu çelişki olmadı mı sayın yoldaş?
"küfürsüz sözlük" vaadiyle yola çıktığınızı biliyoruz ama tahtanın başında küfür var. bu çelişki olmadı mı sayın yoldaş?
devamını gör...
