moderasyon sizden bir hareket bekliyoruz lütfennn
devamını gör...

aşşırı saçma reklamlar. alt tarafı çikolata yiyeceksin ne gerek var bu kadar romantizme?
devamını gör...

ekinoksu 23 eylül olarak öğrendiğimiz ama dün google amcanın kafamı karıştırdığı, gece gündüz eşitliğini yaşayacağımız bu güne başladık. herkese günaydın. yaz, kesinlikle bitti artık. sonbaharın ilk günü. göçmen kuşlar göçmeye başladı. keşke ben de onlar gibi güneye göçebilseydim.
devamını gör...

yüzüklerin efendisi - j.r.r. tolkien
beton - thomas bernhard
dünyalar savaşı - helbert george wells
devamını gör...

evde oturup beton saksı yapım videoları izlemeye devam edersem yalnız kalıcam sanırım.
devamını gör...

miko’yu duyan unkapanı esnafı ağlayarak iletişim bilgilerine ulaşmaya çalışıyormuş, net bilgi.*
devamını gör...

ben herkese kitap alıyorum; sevgiliye, dosta, arkadaşa, akrabaya... vb. bence en iyi hediye kitaptır.
devamını gör...

küçük şeylerle mutlu olmak çok güzel bir şeydir lakin bunu sosyal medyada paylaşıp kudurun geberin tarzı kelimelerle paylaşmak saçmalıktan başka bir şey değildir.

tanım: saçma bir eylemdir.
devamını gör...

"gençtim işte şehrin o yatık raksından incinen yine bendim
gelip bana çatardı o ruh tutuşturucu yalgın
onunla ben
hep sevişecek gibi baktık birbirimize.
bir kez öpüşebilseydik dünyayı solduracaktık."

ismet özel
devamını gör...

bir şeyi zihinde canlanacak biçimde ifade etmek. karşıdaki insanın hayal gücü ve kelimelerin seçimi ile sanat eseri gibi canlandırılabilecek ya da zar zor anlaşılabilecek bir karalama çizmek arasındaki sınır.
ruhu kırık insanların çokça başvurduğu kaynak. bir de anlatının olmazsa olmazı.

"türkçe biti- "yazmak" fiilinden +ım sonekiyle türetilmiş bir kelime olduğu"söylenir, bir de dilimize nurullah ataç tarafından kazandırıldığı.

bir kaynakta da çince "bet/ bit - çizmek" kelimesinden türkçeye geçtiğine dair bir yazı okumuştum. doğruluğundan emin olmamakla birlikte çok da yakıştırmıştım. sonuçta betimlemek kelimelerle resim çizmek.
devamını gör...

upuzun ama çok güzel bir cemal süreya şiiridir.
sen sık sık gülen, gülerken de
sevecen bir akdeniz çizgisini
sol yanına ağzının
iliştiren çocuk, özenle
yabana mı atıyorum yani seni?
yabana mı atıyorum saat altı buçukları?
çocuk ve allah'ın en eski baskısını
değil, değil bunların biri
gözlerimin gemileri kuş istiyor
açılıp kapandıkça sevdam
kapanıp açılıyor bir mavi
şahmeran süt istiyor kefeninden
üç aylık ölmüş çocukların
kerem ile arzu geliyor aslı ile kanber
ay kana kana batıyor
ay kana kana batıyor
eşkiyalar gecenin yangınını izliyor uzakta
kargapazarı dağlarını dolanan yaşlı ve öfkeli bir
otobüsteyim
jandarma daima nesirde kalacaktır
eşkiyalar silahlarını çapraz astıkça türkülerine
ve bu dağlar böyle eşkiya güzelliği taşıdıkça
patronun karısını zimmetine geçirip
amasya'dan kars'a kaçmakta olan sayman yardımcısıyla
alevilikten konuşuyoruz uzun süre
yanımdaki hep bir gazetede marilyn monroe'nun
resimlerine bakıyor
marilyn monroe öldü diyorum ona
ölümü siyah bir kakül gibi alnına düşürmesini bildi
şimdiyse cennette nietzsche'nin metresi olması gerekir
bunları diyorum daha ne varsa diyorum
işte hiçbir sebep olmadığını sevişmemeye
işte çocukluğumdan beri içimde bir önsezi olduğunu
bunun bir gün birine rastlamak gibi bir şey olduğunu
belki de bir günler bunun için aydın'da
bulunduğumu
zaten nedense hep bir şehirden bir şehre yolcu
olduğumu
işte eflatun kakalı çocuklar olduğunu kütahya'da
ankara'da dokunak yozgat'ta becerik olduğunu
van'da güreşçi develer gibi süslediklerini kamyonları
istanbul'da minarelerin lirik olduğunu köprülerinse
dialektik
acemi bir bulut bozuyor bütün görüntüyü eski bir şarkı
gibi
bu şarkıyı ne zaman duysam aklıma
sinirli bir elin uysal bir bardağa
çok yukardan döktüğü bir içki gelir

sonsuz ve olağanüstü bir bira
köpüklene köpüklene biçimlendirir
soyunarak ağlayan bir kadını
acı bilincinde sonrasızlığın
ama bırakalım bırakalım bunları
yoldan piyade erleri geçiyor tahta bavullarıyla ve
büyük yakalarıyla
ve faytoncular görüyorum
yere basışlarındaki ağırlığı azaltmak için
tanrısal bıyıklarıyla durumlarını paraşütlendiren

kars'tayım bu ne biçim kars bir kenarda
pekala yalçınlık iddiasında bulunabilecek bir tepenin
üstünde
kars kalesi yükseliyor
gökyüzünü ankara kalesine göre daha soyut ve daha
elverişli bir şekilde
hırpalayan bu kale de olmasa
n'olacak bakalım hırpalayan bu kale de olmasa
kuşkusuz artacak yalnızlığım sevgili çocuk

biliyorsun ben hangi şehirdeysem
yalnızlığın başkenti orası

bir de yine sevgili çocuk
biliyorsun kişi tutkularıyla
yalnızlığını adlandırıyor o kadar


arkada bir su devrile devrile akıyor
rastgele bir ağaca soruyorum
bir şey var sanki onu soruyorum
değil orda diyor belki biraz daha ilerde
tanrı meleğini ağırlamaya çalışan
ataerkil bir aile gözümü alıyor

dedelerin yüzlerinde erozyon
silip götürmüş bütün evetleri

annelerinse ağızlarında hiyeroglif
babalarınsa ağustoslar atasözleri

amcalarınsa avdan boş dönüyor elleri
teyzelerse elleriyle yargılıyor gök güzelliğini

ablalarınsa boyunları soru işareti
ağabeylerse utançlarından emrah

sıralanmışlar su boylarına
bıçakla soyuyorlar kelimeleri

ya suya giden küçük kızlar
onlar
tıpkı o kuşlar gibi
uçan daha bir süre
sonra da vurulduktan

bir mezarın doğurduğu iştahlı bir çocuktur anadolu şiiri

ey şiir arayıcısı ey esrik kişi
şu son dönemecini de aşınca gecenin
doğacak gün artık gündüze ilişkin değil
bu ağartı ancak yürekle karşılabilir
bütün iş orda işte, ordan usturuplu geçmesini bil
tutsaksan ellerini sıvışır gibi zincirlerinden
ve balyozla vursalar mısralarına
soylu bir demir sesi yükselir
soylu büyük ve mavi bir demir sesi

ellerim egece yatısına çağrılmış
ve
telaşsız görünmeye çalışan bir kafka gibi

yüzüm giyotine abone
devamını gör...

güneş sistemi'ni de içinde bulunduran çubuklu spiral galaksi.

her ne kadar kaynakların çoğu, bir uçtan diğer uca çapının yaklaşık 100.000 ışık yılı olduğunu söylese de, birkaç sene önce yapılan bir çalışma, bunun yanlış olabileceğini gösterdi. galaksimizin dokusunun biraz buruşmuş bir bez gibi dalgalı olduğu ve çapının da 150.000 ışık yılına yakın olabileceğine ilişkin bir çalışma sonucu var. bu nedenle galaksinin çapı hakkında konuşabilmek için benzer bir çalışmadan sonuç elde etmeyi beklemek daha faydalı olabilir.

kullanıcı tarafından yüklenmiş görsel

(görsel universetoday. com'dan alıntı)
bu arada tabi ki samanyolu galaksisi'nin doğrudan fotoğrafını çekme şansımız yok. yukarıdaki gibi görseller, çeşitli teleskoplardan elde edilen gözlem verileri sonucu modellemeler ile elde ediliyor.

***

elbette samanyolu galaksisi'ni "ilk şu kişi keşfetti" demek zor, zira ışık kirliliğinin olmadığı bir gece göğünde, yukarıya bakan herkes onu görebiliyor. ancak her ne kadar daha öncesinde de onun yıldızlardan oluştuğunu ileri süren bazı bilim insanları olmuşsa da, kanıt teleskopun gökyüzüne bakmak için kullanılmasına liderlik eden galileo galilei tarafından geldi.

güneş ve sistemdeki tüm gezegenler, galaksinin merkezinden yaklaşık olarak 27.000 ışık yılı uzaklıkta, orion kolu olarak adlandırılan spiral kol üzerinde bulunuyor. hesaplamalara göre tüm galaksinin kütlesi, güneş kütlesinin 1.000.000.000.000 katı kadar.

içinde bulunan cisimler galaktik merkezin etrafında saniyede yaklaşık 220 km hızla dönüyor. buna bizim sistemimiz de dahil tabi ki. bu durumda güneş sistemi, galaksi merkezi etrafındaki 1 turunu yaklaşık 220 milyon yıllık sürede tamamlıyor.

***

galaksimizin ismi nereden geliyor? birçok farklı kültürde hikâye değişiklik gösteriyor aslında.

1- babil mitolojisine göre samanyolu'nun, okyanus tanrıçası olarak bilinen tiamat'ın, tanrı marduk ile girdiği savaşta kopan kuyruğundan oluştuğu söylense de, bu konunun babil tanrısı marduk'un, sümer tanrısı enlil'den de üstün olduğunu göstermek adına ortaya atılmış olabileceği şüphesi var. hikâyenin bu versiyonunu ben de çok iyi bilmiyorum.

2- bazılarınız mutlaka biliyordur ki galaksimizin ingilizce ismi milky way yani "sütlü yol", "süt gibi yol" şeklinde bir anlamı var bunun. peki bu nereden çıkmış? yine mitolojiden... buna göre, olimpos'un çapkın baş tanrısı zeus, ölümlü bir kadınla birlikte olarak bir çocuk sahibi olur: herakles. oğlunu tanrıça sütüyle beslemek istemiş olmalı ki, onu hera'ya getirir emzirmesi için. ancak hera son derece kıskanç bir tanrıça olduğundan, zeus bu işi, hera uykudayken yapar. bebeği çaktırmadan onun kolları arasına koyar. ancak hera az sonra uyanır ve bebeği görerek sinirlenir. bebeği tuttuğu gibi fırlatır kucağından. az önce bebeğin ağzında olup boşta kalan memesinden fışkıran süt ise gökyüzüne saçılarak samanyolu'nu, yani sütlü yolu oluşturur.

3- farsça'da kehkeşan kelimesi samanyolu anlamına gelir. bu da pers efsanelerinden gelme bir isimdir. saman anlamına gelen "kah" ve yuvarlak çadır yahut kubbe anlamına gelen "kaşān" sözcüklerinden oluşur. gökyüzünde saman taşınırken yere saman tozlarının döküldüğü ve samanyolu'nun da bunlardan oluştuğuna inanılır efsanede.

4- yakutlar samanyolu'nu "göğün dikiş yeri" olarak adlandırır ki benim en sevdiğim tanımdır bu.

kullanıcı tarafından yüklenmiş görsel

(görsel cdn.mos.cms.futurecdn. net'ten alıntı ve telif hakkı tunç tezel'e ait)

***

son olarak ilginç bir anekdot anlatayım.

1994 yılında california'da büyük bir elektrik kesintisi gerçekleşir. los angeles halkı 911'i arayarak gökyüzünde çok tuhaf bir şey gördüklerini rapor ederler. bu tuhaf "bulut" nedeniyle "uzaylı" istilasından şüphelenenler bile aramaktadır servisi. sonunda olay anlaşılır: o güne dek ışık kirliliği nedeniyle gökyüzünde yıldız namına bir şey görmemiş olan halk, kesinti nedeniyle ilk kez gökyüzünü ve samanyolu galaksisi'nin bir kısmını görmüştür. 911 kısmı şehir efsanesi olsa da, insanların galaksinin bir bölümünün göründüğü bu olayı büyük bir şaşkınlık ve hayranlıkla izlediği biliniyor.
devamını gör...

açık konuşayım çok uzun ve tomar tomar kıl çıkmadıysa kenara koyarım ve yemeğine devam ederim.

ha küçük bir kıldan da midem bulanırsa ilgili kişiye sessizce söylerim ve yardımcı olmasını isterim.

tabii ki doğru olanı işi temiz yapmak ama sonuçta robotlar yapmıyor bu yemekleri ve saç kılı kolay dökülen bir şey.

mesela tırnak çıksa veya sümük sv çıksa yemeğinin içinden boyutuna vs bakmam direkt ilgili kişiye söylerim.

çünkü tırnak, sümük gibi parçalar kolay kolay çıkan, dökülen şeyler değildir.
devamını gör...

ölmeden önceki son sözü "the sadness will last forever" olan ressam. ayrıca, auvers-sur-oise'de geçirdiği seksen günde yetmiş beş tane tablo çizmiştir. 29 temmuz 1890 tarihinde karnına aldığı silah mermisi yarası yüzünden hayata veda etmiştir.
devamını gör...

1) keçecizade izzet mola:

divan şiirinin 19. yüzyıldaki son temsilcilerinden biridir.

dilde sadeleşme ve yerli motifleri işleme yönüyle yeni edebiyatın müjdecilerinden biridir.

divan şiiri ile tanzimat şiiri arasında bir köprü olmuştur.
şeyh galip’in ve nabi’nin etkisinde kalmıştır.

‘’mihnetkeşan’’ isimli eseri önemlidir.


2) enderunlu vasıf:

asıl adı osman vasıf’tır.

mahallileşme akımının 19. yüzyıldaki en önemli temsilcisidir.

en çok şarkı yazan (128 şarkı) şairdir.

eserlerinde istanbul ve boğaziçi önemli bir yer tutar.

şiire günlük dili argosuna varıncaya dek getirmiştir.

nedim’in etkisinde şiirler yazmıştır.

kadın konuşmalarını şiirlerinde en çok yansıtan şairdir.


3) yenişehirli avni:

türk edebiyatının batı etkisine girdiği sıralarda eskiyi benimseyen ve yansıtan en güçlü şairdir aynı zamanda son divan şairidir.

mevleviliği benimsemiştir ve eserlerinde tasavvufi konulara ağırlık vermiştir.

şiirlerinde batılılaşma hareketi ile dilimize giren yeni sözcükleri de kullanmıştır.


4) leskofçalı galip:

encümen-i şuara topluluğunun kurucusudur.

namık kemal’in ve ziya paşa’nın edebi kimliklerinin oluşumunda etkili olmuştur.

nazirecilik anlayışına karşı çıkmıştır.


5) leyla hanım:

istanbul’da doğmuştur.

lirik aşk şiirleriyle tanınmıştır.

gazellerinde oldukça sade bir dil kullanmıştır.

keçecizade izzet molla’nın yeğenidir.


6) şeref hanım:

kerbela mersiyeleriyle tanınmıştır.


tanım: 19. yüzyıl divan şairleri hakkında yükseköğretim kurumları sınavı'na yönelik bilgi içeren başlıktır.

kaynak: edebiyat notlarım.
devamını gör...

dikenleri pek belli olmayan ama oldukça can yakan bir meyvedir.

tadını çok merak ediyordum ve bu yaz yeme fırsatı buldum.

bence gayet güzel bir tadı var ama öyle aman aman da değil yani.
devamını gör...

saat 14:30'da dark cabaret'imsi falan garip guraba playlistimle buradayım. az (muhtemelen hiç) anons bol şarkı. görüşürüz.
devamını gör...

hepimizi alkolik yapacak.. haberi yok.. belki de vardır.. kafa olmadan çekilecek nane değiller..
devamını gör...

kullanıcı tarafından yüklenmiş görsel
devamını gör...

kendine ait olan kuvvetini
dilimlere bölerek
kendimize sembolik hale getirdiğimiz gerçeğinin ardına sığınarak,
" sanrı "
demekten öteye gecmeden,
gerekli olan aksi ispatı kanıttan uzak
dünyevi süreklilik.

duygu-terimde
an 'lara adadığımız nitelik,
kaidesiz iz düşü.
devamını gör...

normal sözlük'ü kullanarak 3. parti dahil tarayıcı çerezlerinin kullanımına izin vermektesiniz. Daha detaylı bilgi için çerez ve gizlilik politikamıza bakabilirsiniz.

online yazar listesini görmek için lütfen giriş yapın.
zaman tüneli köftehor rehberi portakal normal radyo kütüphane kulüpler renk modu online yazarlar puan tablosu yönetim kadrosu istatistikler iletişim