1.
bir av köpeği ırkı.
kıvırcık kıllı, heyecanlı, girişken köpeklerdir.
kıvırcık kıllı, heyecanlı, girişken köpeklerdir.
devamını gör...
2.
baraklar, gaziantep'in nizip, oğuzeli, kargamış ilçe ve köyleri ile şehir merkezinde dağılmış halde
yaşamaktadırlar. kargamış çevresinde suriye sınırında yaygın bir yerleşime sahiptirler. hatta adana osmaniye ve hatayın bazı ilçelerinde de bulunmaktadırlar...barak aşireti, orta asya'dan göçmüş olan bir türkmen aşiretidir. yörüktürler efem. 19. yy'a kadar göçer hayat yaşamışlar; 19. yy'da yerleşik hayata geçmişlerdir. osmanlı döneminde birkaç defa zorunlu iskana ve göçe tabi tutulmuşlardır. zorunlu olarak iskan edildikleri bölgelerden birisi de bugün suriye sınırları içinde bulunan rakka çevresidir. bu göçler baraklar için acı olmuştur. baraklar bu göçlerle ilgili acılarını türkülerinde, şiirlerinde anlatmışlardır.
barak türküleri göçün, iskanın acısını osmanlı'dan şikayetlerini dedemoğlu, kılıçoğlu, vasıtasıyla anlatmışlardır.. başka bir yörük aşireti olan avşar'lar osmanlı ile yaşadığı sıkıntıları ise anlatan dadaloğlu, ile anlatacaktır..öyle ki dadaloğlu osmanlı'ya başkaldırının timsali olacaktır.
neyse efenim uzatmadan barak türkülerine gelecek olursak...
türk halk müziğinde barak havaları ölçü ve ritm bakımından serbest olan, ancak dizisi bilinen ve dizi içindeki seyri belli kalıplara bağlı uzun havalardır. barak havalarının şiir yapısı genellikle 11 heceli, en az iki ve daha fazla dörtlüklerden oluşur. .
barak havaları genellikle erkekler tarafından sohbet ortamlarında bağlama ve keman ile düğün ortamlarında ise zurna ve davul eşliğinde icra edilir. eserler icra edilirken oldukça tiz seslerden başlanarak pes seslere doğru bir seyir izlenir. bölgede söylenen uzun havalardan bazıları ve makamları şöyledir: beyvelet (karcigar veya hüseyni makamı), feriz bey (kürdi-ferahnak makamı), şahin bey (uşşak makamı), karacaoğlan (hüseyni makamı), beymayıl (zavil makamı), kılınçoğlu (buselik veya gerdaniye makamı), urum garibi (muhayyer makamı), şavo garibi (hicaz makamı), garip (gerdaniye makamı), topal abdo (hicaz-muhayyer makamı), iskan (zavil bitişe doğru nihavent makamı) ve ceren havası (mahur makamı).
başta karacaoğlan olmak üzere kul mustafa, ali paşa, kılıçoğlu, dedemoğlu, beyoğlu, deli boran, gündeşlioğlu, derviş ali, öksüz oğlan ve miskin ali barak havalarının nesiller arası aktarımında rol oynayan halk ozanlarındandır.
iskan edilmeye türkü ile isyan eden bir dadaloğlu dizesi şöyledir.
istanbul'dan ferman gelmiş nideyim,
göç çekip de meratibe gideyim,
yaylam seni kime emanet edeyim,
ben gidiyom telli yaylam kal kalan.
...
ilbeyoğlu kestirmiyor gümanı,
ala gözden gelir yürek dumanı,
ardı bozlak önü yaylak çimanı
ben gidiyom telli yaylam kal kalan.
şuraya bir sohbet ortamında bir barak örneği bırakalım tık
şuraya da gül ahmet yiğit'in esprili bir türküsünü bırakalım tık
kaynak: aregem.ktb.gov.tr/TR-51109/...
yaşamaktadırlar. kargamış çevresinde suriye sınırında yaygın bir yerleşime sahiptirler. hatta adana osmaniye ve hatayın bazı ilçelerinde de bulunmaktadırlar...barak aşireti, orta asya'dan göçmüş olan bir türkmen aşiretidir. yörüktürler efem. 19. yy'a kadar göçer hayat yaşamışlar; 19. yy'da yerleşik hayata geçmişlerdir. osmanlı döneminde birkaç defa zorunlu iskana ve göçe tabi tutulmuşlardır. zorunlu olarak iskan edildikleri bölgelerden birisi de bugün suriye sınırları içinde bulunan rakka çevresidir. bu göçler baraklar için acı olmuştur. baraklar bu göçlerle ilgili acılarını türkülerinde, şiirlerinde anlatmışlardır.
barak türküleri göçün, iskanın acısını osmanlı'dan şikayetlerini dedemoğlu, kılıçoğlu, vasıtasıyla anlatmışlardır.. başka bir yörük aşireti olan avşar'lar osmanlı ile yaşadığı sıkıntıları ise anlatan dadaloğlu, ile anlatacaktır..öyle ki dadaloğlu osmanlı'ya başkaldırının timsali olacaktır.
neyse efenim uzatmadan barak türkülerine gelecek olursak...
türk halk müziğinde barak havaları ölçü ve ritm bakımından serbest olan, ancak dizisi bilinen ve dizi içindeki seyri belli kalıplara bağlı uzun havalardır. barak havalarının şiir yapısı genellikle 11 heceli, en az iki ve daha fazla dörtlüklerden oluşur. .
barak havaları genellikle erkekler tarafından sohbet ortamlarında bağlama ve keman ile düğün ortamlarında ise zurna ve davul eşliğinde icra edilir. eserler icra edilirken oldukça tiz seslerden başlanarak pes seslere doğru bir seyir izlenir. bölgede söylenen uzun havalardan bazıları ve makamları şöyledir: beyvelet (karcigar veya hüseyni makamı), feriz bey (kürdi-ferahnak makamı), şahin bey (uşşak makamı), karacaoğlan (hüseyni makamı), beymayıl (zavil makamı), kılınçoğlu (buselik veya gerdaniye makamı), urum garibi (muhayyer makamı), şavo garibi (hicaz makamı), garip (gerdaniye makamı), topal abdo (hicaz-muhayyer makamı), iskan (zavil bitişe doğru nihavent makamı) ve ceren havası (mahur makamı).
başta karacaoğlan olmak üzere kul mustafa, ali paşa, kılıçoğlu, dedemoğlu, beyoğlu, deli boran, gündeşlioğlu, derviş ali, öksüz oğlan ve miskin ali barak havalarının nesiller arası aktarımında rol oynayan halk ozanlarındandır.
iskan edilmeye türkü ile isyan eden bir dadaloğlu dizesi şöyledir.
istanbul'dan ferman gelmiş nideyim,
göç çekip de meratibe gideyim,
yaylam seni kime emanet edeyim,
ben gidiyom telli yaylam kal kalan.
...
ilbeyoğlu kestirmiyor gümanı,
ala gözden gelir yürek dumanı,
ardı bozlak önü yaylak çimanı
ben gidiyom telli yaylam kal kalan.
şuraya bir sohbet ortamında bir barak örneği bırakalım tık
şuraya da gül ahmet yiğit'in esprili bir türküsünü bırakalım tık
kaynak: aregem.ktb.gov.tr/TR-51109/...
devamını gör...
3.
aynı zamanda, ibrani dilinde yıldırım anlamı taşıyan sözcük.
devamını gör...
4.
gaziantep yöresinde - karkamış, nizip ve oğuzeli ilçelerinde- yaşayan, ceritlerin bir kolu olan türkmen aşiretidir. osmanlı kayıtlarında halep türkmenleri taifesine bağlı bir aşiret olarak geçer. önce yozgat, çorum yörelerine yerleşmiş daha sonra devlet tarafından günümüzde suriye topraklarında kalan rakka eyaletine iskan edilmişlerdir. son olarak bugün yaşadıkları yöreye yerleşmişler, günümüzde de burada yaşamaktadırlar.
devamını gör...