1.
olur mu öyle şey demeyin. olmuş. hem de 1400 yıl önce de farketmişler. kuran'da miras bölüşümünü düzenleyen ayetlerde ortaya çıkan inanılmaz durum. koskoca kainatın yaratıcısı, zamandan ve mekandan bağımsız olan yaratıcı, kendi yarattığı evrenin dili olan matematiğin dört işleminde çuvallıyor. olacak iş değil gerçekten.
şimdi bakalım. kuran'da miras ayetleri nisa suresinin 11, 12 ve 176. ayetleriyle düzenlenmiştir.
nisa 11
allah, size, çocuklarınız(ın alacağı miras) hakkında, erkeğe iki dişinin payı kadarını emreder. (çocuklar) ikiden fazla kız iseler, (ölenin geriye) bıraktığının üçte ikisi onlarındır. eğer kız bir ise (mirasın) yarısı onundur. ölenin çocuğu varsa, geriye bıraktığı maldan, ana babasından her birinin altıda bir hissesi vardır. eğer çocuğu yok da (yalnız) ana babası ona varis oluyorsa, anasına üçte bir düşer. eğer kardeşleri varsa, anasının hissesi altıda birdir. (bu paylaştırma, ölenin) yapacağı vasiyetten ya da borcundan sonradır. babalarınız ve oğullarınızdan, hangisinin size daha faydalı olduğunu bilemezsiniz. bunlar, allah tarafından farz kılınmıştır. şüphesiz allah, hakkıyla bilendir, hüküm ve hikmet sahibidir.
nisa 12
eğer çocukları yoksa, karılarınızın geriye bıraktıklarının yarısı sizindir. eğer çocukları varsa, bıraktıklarının dörtte biri sizindir. (bu paylaştırma, ölen karılarınızın) yaptıkları vasiyetlerin yerine getirilmesi, yahut borçlarının ödenmesinden sonradır. eğer sizin çocuğunuz yoksa, bıraktığınızın dörtte biri onlarındır. eğer çocuğunuz varsa, bıraktığınızın sekizde biri onlarındır. (yine bu paylaştırma) yaptığınız vasiyetin yerine getirilmesinden, yahut borçlarınızın ödenmesinden sonradır. eğer kendisine varis olunan bir erkek veya bir kadının evladı ve babası olmaz ve bir erkek veya bir kız kardeşi bulunursa, ona altıda bir düşer. eğer (kardeşler) birden fazla olurlarsa, üçte birde ortaktırlar. (bu paylaştırma varislere) zarar vermeksizin yapılan vasiyetin yerine getirilmesinden, yahut borcun ödenmesinden sonra yapılır. (bütün bunlar) allah’ın emridir. allah, hakkıyla bilendir, halîmdir (hemen cezalandırmaz, mühlet verir.)
nisa 176
senden fetva istiyorlar. de ki: “allah, babası ve çocuğu olmayan kimsenin mirası hakkındaki hükmü şöyle açıklıyor: eğer çocuğu olmayan bir kimse ölür de onun bir kız kardeşi bulunursa, bıraktığının yarısı bunundur. eğer (ölen) kız kardeşin çocuğu yoksa erkek kardeş de ona vâris olur. kız kardeşler iki tane olursa, bıraktığının üçte ikisi onlarındır. eğer erkekli kadınlı daha fazla kardeş varsa, erkeğin hakkı iki kadın payı kadardır. yanılmayasınız diye allah size açıklama yapıyor. allah her şeyi bilmektedir.
şimdi yukarıdaki ayetlerden yola çıkarak örnek bir miras durumu yaratalım. bir kadın ölsün ve geriye mirasçı olarak annesi, kocası ve kız kardeşi kalsın. bıraktığı miras net 60,000 tl olsun.
yukarıdaki ayetlere göre;
anne 1/3 = 20,000 tl
koca 1/2 =30,000 tl
kız kardeş 1/2 = 30,000 tl
dağıtılması gereken mirası topluyoruz 80,000 tl çıkıyor. halbuki kadının bıraktığı miras 60,000 tl! zaten oranları toplarsanız 8/6 yani 1'den büyük çıkıyor. işte yaratıcı burada büyük çuvallıyor.
bir başka örnek. aynı kadın yine ölsün bu sefer arkasında annesi ve kız kardeşi kalsın;
anne 1/3 = 20,000 tl
kız kardeş 1/2 = 30,000
topluyoruz ve o da ne? 50,000 tl etti. bu sefer de miras eksik dağıtılmış oldu. çağları aşan kuran dört işlem yapamıyor. peki ne olacak? kısa bir tarih bilgisi vereyim. bu mesele daha islam'ın ilk yıllarında baş ağrıtmaya başlamış. çünkü napsalar olmuyor, bir türlü miraslar dağıtılamıyor. hz. ömer zamanında, yani hz. muhammed öldükten sadece birkaç yıl sonra ulema bir yöntemle çıkageliyor. adı avliye yöntemi. esası payı paydaya eşitlemeye dayanan bir yöntem. yani 8/6'yı 8/8 gibi kabul ediyorsunuz. birinci örnekten gidelim:
anne 1/3 yani 2/6 olan payı 2/8 kabul edilir. 15,000 tl aldı
koca 1/2 yani 3/6 olan payı 3/8 kabul edilir. 22,500 tl aldı
kız kardeş 1/2 yani 3/6 olan payı 3/8 kabul edilir. 22,500 tl aldı
aslında temelde oran-orantı yapmaktan bir farkı yok. ben sadece dönem ulemasının metodolojisini göstermek için verdim. yoksa oran-orantı ile de aynı sonuca ulaşılıyor. peki sorun çözüldü zannetmeyin. çünkü bu sefer de kuran'ın vadettiği, allah'ın emrettiği oranlar değişmiş oluyor. ilk örneğimizde 1/3 pay verilen anne bu yöntemle 1/4 pay almaktadır. koca ise 1/2 yani %50 yerine 3/8 yani %37,5 alır. peki nerede kaldı kuran'ın vadettiği oranlar? kuran'da verilen oranlar, kuran'ın hiçbir yerinde geçmeyen insan icadı bir yöntemle yeniden düzenleniyor ve müminler de sorun çözüldü diyip evlerine dağılıyor. bahis oynarken oynadığı oran değişse ortalığı yıkan mümin kardeşlerimizin buna ses çıkarmaması çok ilginç. bunun adı kendin çalıp kendin oynamaktır.
bir yanda oranı 1'e eşitleyemeyen sonsuz kudrete sahip bir yaratıcı, öbür tarafta her duruma mükemmel uyan modern medeni kanun.
işte burada görenler için şüphesiz bir ibret vardır *
şimdi bakalım. kuran'da miras ayetleri nisa suresinin 11, 12 ve 176. ayetleriyle düzenlenmiştir.
nisa 11
allah, size, çocuklarınız(ın alacağı miras) hakkında, erkeğe iki dişinin payı kadarını emreder. (çocuklar) ikiden fazla kız iseler, (ölenin geriye) bıraktığının üçte ikisi onlarındır. eğer kız bir ise (mirasın) yarısı onundur. ölenin çocuğu varsa, geriye bıraktığı maldan, ana babasından her birinin altıda bir hissesi vardır. eğer çocuğu yok da (yalnız) ana babası ona varis oluyorsa, anasına üçte bir düşer. eğer kardeşleri varsa, anasının hissesi altıda birdir. (bu paylaştırma, ölenin) yapacağı vasiyetten ya da borcundan sonradır. babalarınız ve oğullarınızdan, hangisinin size daha faydalı olduğunu bilemezsiniz. bunlar, allah tarafından farz kılınmıştır. şüphesiz allah, hakkıyla bilendir, hüküm ve hikmet sahibidir.
nisa 12
eğer çocukları yoksa, karılarınızın geriye bıraktıklarının yarısı sizindir. eğer çocukları varsa, bıraktıklarının dörtte biri sizindir. (bu paylaştırma, ölen karılarınızın) yaptıkları vasiyetlerin yerine getirilmesi, yahut borçlarının ödenmesinden sonradır. eğer sizin çocuğunuz yoksa, bıraktığınızın dörtte biri onlarındır. eğer çocuğunuz varsa, bıraktığınızın sekizde biri onlarındır. (yine bu paylaştırma) yaptığınız vasiyetin yerine getirilmesinden, yahut borçlarınızın ödenmesinden sonradır. eğer kendisine varis olunan bir erkek veya bir kadının evladı ve babası olmaz ve bir erkek veya bir kız kardeşi bulunursa, ona altıda bir düşer. eğer (kardeşler) birden fazla olurlarsa, üçte birde ortaktırlar. (bu paylaştırma varislere) zarar vermeksizin yapılan vasiyetin yerine getirilmesinden, yahut borcun ödenmesinden sonra yapılır. (bütün bunlar) allah’ın emridir. allah, hakkıyla bilendir, halîmdir (hemen cezalandırmaz, mühlet verir.)
nisa 176
senden fetva istiyorlar. de ki: “allah, babası ve çocuğu olmayan kimsenin mirası hakkındaki hükmü şöyle açıklıyor: eğer çocuğu olmayan bir kimse ölür de onun bir kız kardeşi bulunursa, bıraktığının yarısı bunundur. eğer (ölen) kız kardeşin çocuğu yoksa erkek kardeş de ona vâris olur. kız kardeşler iki tane olursa, bıraktığının üçte ikisi onlarındır. eğer erkekli kadınlı daha fazla kardeş varsa, erkeğin hakkı iki kadın payı kadardır. yanılmayasınız diye allah size açıklama yapıyor. allah her şeyi bilmektedir.
şimdi yukarıdaki ayetlerden yola çıkarak örnek bir miras durumu yaratalım. bir kadın ölsün ve geriye mirasçı olarak annesi, kocası ve kız kardeşi kalsın. bıraktığı miras net 60,000 tl olsun.
yukarıdaki ayetlere göre;
anne 1/3 = 20,000 tl
koca 1/2 =30,000 tl
kız kardeş 1/2 = 30,000 tl
dağıtılması gereken mirası topluyoruz 80,000 tl çıkıyor. halbuki kadının bıraktığı miras 60,000 tl! zaten oranları toplarsanız 8/6 yani 1'den büyük çıkıyor. işte yaratıcı burada büyük çuvallıyor.
bir başka örnek. aynı kadın yine ölsün bu sefer arkasında annesi ve kız kardeşi kalsın;
anne 1/3 = 20,000 tl
kız kardeş 1/2 = 30,000
topluyoruz ve o da ne? 50,000 tl etti. bu sefer de miras eksik dağıtılmış oldu. çağları aşan kuran dört işlem yapamıyor. peki ne olacak? kısa bir tarih bilgisi vereyim. bu mesele daha islam'ın ilk yıllarında baş ağrıtmaya başlamış. çünkü napsalar olmuyor, bir türlü miraslar dağıtılamıyor. hz. ömer zamanında, yani hz. muhammed öldükten sadece birkaç yıl sonra ulema bir yöntemle çıkageliyor. adı avliye yöntemi. esası payı paydaya eşitlemeye dayanan bir yöntem. yani 8/6'yı 8/8 gibi kabul ediyorsunuz. birinci örnekten gidelim:
anne 1/3 yani 2/6 olan payı 2/8 kabul edilir. 15,000 tl aldı
koca 1/2 yani 3/6 olan payı 3/8 kabul edilir. 22,500 tl aldı
kız kardeş 1/2 yani 3/6 olan payı 3/8 kabul edilir. 22,500 tl aldı
aslında temelde oran-orantı yapmaktan bir farkı yok. ben sadece dönem ulemasının metodolojisini göstermek için verdim. yoksa oran-orantı ile de aynı sonuca ulaşılıyor. peki sorun çözüldü zannetmeyin. çünkü bu sefer de kuran'ın vadettiği, allah'ın emrettiği oranlar değişmiş oluyor. ilk örneğimizde 1/3 pay verilen anne bu yöntemle 1/4 pay almaktadır. koca ise 1/2 yani %50 yerine 3/8 yani %37,5 alır. peki nerede kaldı kuran'ın vadettiği oranlar? kuran'da verilen oranlar, kuran'ın hiçbir yerinde geçmeyen insan icadı bir yöntemle yeniden düzenleniyor ve müminler de sorun çözüldü diyip evlerine dağılıyor. bahis oynarken oynadığı oran değişse ortalığı yıkan mümin kardeşlerimizin buna ses çıkarmaması çok ilginç. bunun adı kendin çalıp kendin oynamaktır.
bir yanda oranı 1'e eşitleyemeyen sonsuz kudrete sahip bir yaratıcı, öbür tarafta her duruma mükemmel uyan modern medeni kanun.
işte burada görenler için şüphesiz bir ibret vardır *
devamını gör...
2.
(bkz: allah) olabilir gibi.
icerikten öyle anlasiliyor.
unutmadan: (bkz: kuran'ın insan yapısı olduğunun delilleri).
icerikten öyle anlasiliyor.
unutmadan: (bkz: kuran'ın insan yapısı olduğunun delilleri).
devamını gör...