orijinal adı: the theory of moral sentiments
yazar: adam smith
yayım yılı: 1759
iskoçya asıllı filozof ve ekonomist adam smith tarafından kaleme alınan eser, bireysel ve toplumsal olarak bütünüyle ahlak ve erdem kavramlarını ele alır. bireyin düşünce ve davranışları ahlaki bir temelde inceleyen smith, insanın doğuştan empati ve sempati gibi bazı kavramlara sahip olduğunu, dolayısıyla davranışlarına salt çıkar güdüsüyle yön vermediği fikrini açıklayarak okuyucuya aktarır.
yazar: adam smith
yayım yılı: 1759
iskoçya asıllı filozof ve ekonomist adam smith tarafından kaleme alınan eser, bireysel ve toplumsal olarak bütünüyle ahlak ve erdem kavramlarını ele alır. bireyin düşünce ve davranışları ahlaki bir temelde inceleyen smith, insanın doğuştan empati ve sempati gibi bazı kavramlara sahip olduğunu, dolayısıyla davranışlarına salt çıkar güdüsüyle yön vermediği fikrini açıklayarak okuyucuya aktarır.
öne çıkanlar | diğer yorumlar
başlık "nlbiyazi" tarafından 04.04.2023 18:18 tarihinde açılmıştır.
1.
(bkz: ahlaki duygular kuramı)
bir adam smith kitabıdır. adam smith'in, (bkz: the wealth of nations)(1776), (bkz: essays on philosophical subjects) (1795) ve (bkz: lectures on justice, police, revenue, and arms) (1763) yanı sıra çevirisi (bkz: ahlaki duygular kuramı) olan 1759 tarihli kitabıdır. smith, insanların doğuştan sahip oldukları empati, sempati ve adalet hislerinin, toplumsal düzenin ve insanın refahının korunmasında kilit bir rol oynadığını savunur.
smith'in ahlaki duygular teorisi, insan davranışlarının sadece kendine odaklanan bencil bir çıkar peşinde koşmakla açıklanamayacağını vurgular. aksine, insanların doğal olarak başkalarının durumlarına sempati duyduğunu, başkalarının acılarına ortak olduğunu ve bu duyguların insanların davranışlarını şekillendirdiğini savunur.
smith'in ahlaki duygular teorisi, ekonomik düşüncede de önemli bir yere sahiptir. smith, ekonomik faaliyetlerin de ahlaki duyguların etkisiyle şekillendiğini ve insanların ekonomik davranışlarının, sadece bencil çıkarları için değil, aynı zamanda diğer insanların refahını da dikkate aldıklarını belirtir. bu nedenle, smith'in ahlaki duygular teorisi, sadece ahlaki düşüncede değil, aynı zamanda ekonomi teorisinde de bir etki yaratmıştır.
ancak, smith'in ahlaki duygular teorisi eleştirilere de maruz kalmıştır. eleştiriler arasında, smith'in teorisinin insan davranışlarını yeterince açıklamadığı, ahlaki duyguların doğal olmadığı, öğrenildiği ve kültürel olarak şekillendirildiği görüşleri yer almaktadır.
adam smith'in "ahlaki duygular kıuramı" adlı kitabı, insan davranışlarının temelinde ahlaki duyguların olduğunu savunan bir teori sunar. smith'in teorisi, sadece ahlaki düşüncede değil, aynı zamanda ekonomi teorisinde de bir etkiye sahiptir. ancak, teori eleştirilere de maruz kalmıştır ve bazı eleştirmenler tarafından yeterince açıklamayıcı olmadığı düşünülmektedir.
kitabından en çok alıntı yapılan yerler:
sayfa 9: "insanlar arasındaki adalet, eşitliğin ana ilkesine dayanır."
sayfa 21: "bir insanın karakteri, yalnızca kendi bireysel deneyimleri ve gözlemleri tarafından değil, aynı zamanda diğer insanların davranışları tarafından da etkilenir."
sayfa 47: "insanlar, doğal olarak başkalarının durumlarına sempati duyarlar ve başkalarının acılarına ortak olurlar."
sayfa 61: "özünde, insanların tüm eylemleri, kendi çıkarlarını koruma ve ilerletme arzusu ile başlayabilir, ancak bu arzunun dışında birçok diğer şey de bu eylemleri yönlendirebilir."
sayfa 75: "bir insan, doğru davranışı yapmak için doğal olarak istekli olabilir; ancak diğer yandan, bu doğru davranışın kendisine maddi veya manevi bir fayda sağlamayacağından dolayı bunu yapmaktan kaçınabilir."
sayfa 95: "toplumsal düzen, insanların doğal olarak sahip olduğu empati, sempati ve adalet hisleri tarafından korunur."
bir adam smith kitabıdır. adam smith'in, (bkz: the wealth of nations)(1776), (bkz: essays on philosophical subjects) (1795) ve (bkz: lectures on justice, police, revenue, and arms) (1763) yanı sıra çevirisi (bkz: ahlaki duygular kuramı) olan 1759 tarihli kitabıdır. smith, insanların doğuştan sahip oldukları empati, sempati ve adalet hislerinin, toplumsal düzenin ve insanın refahının korunmasında kilit bir rol oynadığını savunur.
smith'in ahlaki duygular teorisi, insan davranışlarının sadece kendine odaklanan bencil bir çıkar peşinde koşmakla açıklanamayacağını vurgular. aksine, insanların doğal olarak başkalarının durumlarına sempati duyduğunu, başkalarının acılarına ortak olduğunu ve bu duyguların insanların davranışlarını şekillendirdiğini savunur.
smith'in ahlaki duygular teorisi, ekonomik düşüncede de önemli bir yere sahiptir. smith, ekonomik faaliyetlerin de ahlaki duyguların etkisiyle şekillendiğini ve insanların ekonomik davranışlarının, sadece bencil çıkarları için değil, aynı zamanda diğer insanların refahını da dikkate aldıklarını belirtir. bu nedenle, smith'in ahlaki duygular teorisi, sadece ahlaki düşüncede değil, aynı zamanda ekonomi teorisinde de bir etki yaratmıştır.
ancak, smith'in ahlaki duygular teorisi eleştirilere de maruz kalmıştır. eleştiriler arasında, smith'in teorisinin insan davranışlarını yeterince açıklamadığı, ahlaki duyguların doğal olmadığı, öğrenildiği ve kültürel olarak şekillendirildiği görüşleri yer almaktadır.
adam smith'in "ahlaki duygular kıuramı" adlı kitabı, insan davranışlarının temelinde ahlaki duyguların olduğunu savunan bir teori sunar. smith'in teorisi, sadece ahlaki düşüncede değil, aynı zamanda ekonomi teorisinde de bir etkiye sahiptir. ancak, teori eleştirilere de maruz kalmıştır ve bazı eleştirmenler tarafından yeterince açıklamayıcı olmadığı düşünülmektedir.
kitabından en çok alıntı yapılan yerler:
sayfa 9: "insanlar arasındaki adalet, eşitliğin ana ilkesine dayanır."
sayfa 21: "bir insanın karakteri, yalnızca kendi bireysel deneyimleri ve gözlemleri tarafından değil, aynı zamanda diğer insanların davranışları tarafından da etkilenir."
sayfa 47: "insanlar, doğal olarak başkalarının durumlarına sempati duyarlar ve başkalarının acılarına ortak olurlar."
sayfa 61: "özünde, insanların tüm eylemleri, kendi çıkarlarını koruma ve ilerletme arzusu ile başlayabilir, ancak bu arzunun dışında birçok diğer şey de bu eylemleri yönlendirebilir."
sayfa 75: "bir insan, doğru davranışı yapmak için doğal olarak istekli olabilir; ancak diğer yandan, bu doğru davranışın kendisine maddi veya manevi bir fayda sağlamayacağından dolayı bunu yapmaktan kaçınabilir."
sayfa 95: "toplumsal düzen, insanların doğal olarak sahip olduğu empati, sempati ve adalet hisleri tarafından korunur."
devamını gör...
2.
iskoç filozof, ekonominin babası ve yazar adam smith'in ahlâki yargıların temelini yeniden kazdığı, ahlaki yargıları bilinç ve erdem kavramlarıyla yeniden şekillendirdiği 496 sayfalık eser.
toplumda kötülük ve suç eyleminin bir cezası ve bedeli varken iyiliğin karşılığı ve ödülü yoktur.
erdem mükemmeliyettir, olağandışı büyüklükte ve güzelliktedir, sıradan ve basit olanda bulunmaz.
toplumda kötülük ve suç eyleminin bir cezası ve bedeli varken iyiliğin karşılığı ve ödülü yoktur.
erdem mükemmeliyettir, olağandışı büyüklükte ve güzelliktedir, sıradan ve basit olanda bulunmaz.
devamını gör...