1.
zaman olgusunu yaratabilecek tek olası varlığın/ tanrının sonsuzluğu ve sonsuzluğun zamanın sonsuza dek sürmesi mi yoksa zamanın olmayışı mı anlamına geldiğini sorgulayan başlık.
tanrı’nın zaman kavramı ile doğrudan ilişkilendirilebilecek sıfatları ezeli ve ebedi oluşudur.
tanrı’nın ezeli olması, başlangıcı ve sonu olmadığı anlamına gelir. bir şeyin ezeli olması iki yolla mümkündür: aynı anda tüm zamanlarda olması (omnitemporal) veya zaman dışı olması (timeless)
tanrı’nın zamansal (temporal) olması geçmiş, şimdi ve geleceği deneyimlemesi anlamına gelir.
zaman dışı olması ise böyle bir ardıllığı tecrübe etmediğini anlatır. ilahi zamansızlığı savunan görüşlerden biri tanrı’nın “basit ve değişmez” olmasından yola çıkarak zaman dışı olduğunu söyler. zamansal bir varlığın hayatında bir öncelik sonralık var iken basit bir varlık için bu durum söz konusu olamaz.
ayrıca tanrı zamansal olursa bilgisi, hafızası sürekli olarak değişecektir. özetle bu görüşe göre tanrı’nın zaman dışılığı ilahi basitlik ve değişmezlikten çıkarılabilir. ilahi zamansızlığı savunan bir başka görüş o’nun “her şeyi bilen” sıfatından yola çıkar. zamansal varlıklar geleceği bilemez, tanrı geleceği de bilir bu yüzden o’nun zamansal olduğu düşünülemez.
buradan
tanrı’nın zaman kavramı ile doğrudan ilişkilendirilebilecek sıfatları ezeli ve ebedi oluşudur.
tanrı’nın ezeli olması, başlangıcı ve sonu olmadığı anlamına gelir. bir şeyin ezeli olması iki yolla mümkündür: aynı anda tüm zamanlarda olması (omnitemporal) veya zaman dışı olması (timeless)
tanrı’nın zamansal (temporal) olması geçmiş, şimdi ve geleceği deneyimlemesi anlamına gelir.
zaman dışı olması ise böyle bir ardıllığı tecrübe etmediğini anlatır. ilahi zamansızlığı savunan görüşlerden biri tanrı’nın “basit ve değişmez” olmasından yola çıkarak zaman dışı olduğunu söyler. zamansal bir varlığın hayatında bir öncelik sonralık var iken basit bir varlık için bu durum söz konusu olamaz.
ayrıca tanrı zamansal olursa bilgisi, hafızası sürekli olarak değişecektir. özetle bu görüşe göre tanrı’nın zaman dışılığı ilahi basitlik ve değişmezlikten çıkarılabilir. ilahi zamansızlığı savunan bir başka görüş o’nun “her şeyi bilen” sıfatından yola çıkar. zamansal varlıklar geleceği bilemez, tanrı geleceği de bilir bu yüzden o’nun zamansal olduğu düşünülemez.
buradan
devamını gör...
2.
tanrı'nın idealizasyonu. matematik mantık kendisini sürekli olarak gerçek kılabilmek için mevzuyu uzatır. bilmediğimiz bir form ile yüzleşmeyeceğiz diye debelenip duruyoruz ve öteki form tanrı oluyor normal olarak. *
devamını gör...
3.
sonsuzluk kavramını bile tam olarak kavrayamamışken tanrının sonsuzluğundan bahsetmek ne kadar doğru bilmiyorum...
devamını gör...