1.
a)bayağı bir janjanlı, çalgılı çengili, vur patlasın çal oynasınlı eğlence.
b)evren, kainat.
b)evren, kainat.
devamını gör...
2.
3.
aynı zamanda cami minarelerinin ya da bayrak direklerinin üzerindeki süs. mesela şu:
![kullanıcı tarafından yüklenmiş görsel](https://cdn.islamansiklopedisi.org.tr/madde/2/alem--sembol-3.jpg)
görsel kaynağı: tdv islam ansiklopedisi
![kullanıcı tarafından yüklenmiş görsel](https://cdn.islamansiklopedisi.org.tr/madde/2/alem--sembol-3.jpg)
görsel kaynağı: tdv islam ansiklopedisi
devamını gör...
4.
islami boyutta şu şekilde aktarılır:
1) gayb-i mutlak (mutlak gizlilik) mertebesi. bu mertebede ne isim, ne resim ve ne de sıfatlanan vardır. bu mertebede şehâdet âlemi asla yoktur. bu mertebede allah tam kemâl halindedir, henüz isim ve sıfatlar dairesine inmemiştir. bu mertebeye lâhut âlemi, lâ teayyün âlemi, itlâk âlemi, mutlak amâ, mutlak vücûd, ümmül-kitâb vb. isimler de verilir.
2) ceberût âlemi. ümmül-kitâb mertebesinde toplu olan varlık, bu makamda açılarak detaylanmıştır. bu mertebeye ilk teayyün, ilk tecelli, akl-i evvel, ilk cevher, hakikat-i muhammediyye, gayb-i muzâf vb. isimler de verilir.
3) melekût âlemi. bu âlem, şehâdet âlemine yakın gayb-ı muzâf âlemidir. buna; misâl âlemi, vâhidiyyet, ikinci teayyün, hayal âlemi, emir âlemi, sidretül-müntehâ vb. isimler de verilir.
4) mutlak şuhûd mertebesi. buna şehâdet âlemi, mülk âlemi, nâsût âlemi, his âlemi, unsurlar âlemi, yıldızlar âlemi vb. de denir.
bu dört âlem, dört deniz gibidir. birinci denizin (mutlak gayb, lâhût âleminin) dalgalanmasından ceberût âlemi meydana gelmiştir. ceberût âleminin dalgalanmasından melekût âlemi; melekût denizinin dalgalanmasından mülk âlemi meydana gelmiştir. dalgalanmaktan maksat, zâtî arzu ve iktizâdır. bunların hepsi bir anda olmuştur.
5) insan-ı kâmil mertebesi. insan-ı kâmil bu âlemlerin özetidir. kâinat, allah'ın isim ve sıfatlarının yekünü olduğu gibi insan da kâinâtın küçük bir örneği olarak allah'ın isim ve sıfatlarının yekünüdür
1) gayb-i mutlak (mutlak gizlilik) mertebesi. bu mertebede ne isim, ne resim ve ne de sıfatlanan vardır. bu mertebede şehâdet âlemi asla yoktur. bu mertebede allah tam kemâl halindedir, henüz isim ve sıfatlar dairesine inmemiştir. bu mertebeye lâhut âlemi, lâ teayyün âlemi, itlâk âlemi, mutlak amâ, mutlak vücûd, ümmül-kitâb vb. isimler de verilir.
2) ceberût âlemi. ümmül-kitâb mertebesinde toplu olan varlık, bu makamda açılarak detaylanmıştır. bu mertebeye ilk teayyün, ilk tecelli, akl-i evvel, ilk cevher, hakikat-i muhammediyye, gayb-i muzâf vb. isimler de verilir.
3) melekût âlemi. bu âlem, şehâdet âlemine yakın gayb-ı muzâf âlemidir. buna; misâl âlemi, vâhidiyyet, ikinci teayyün, hayal âlemi, emir âlemi, sidretül-müntehâ vb. isimler de verilir.
4) mutlak şuhûd mertebesi. buna şehâdet âlemi, mülk âlemi, nâsût âlemi, his âlemi, unsurlar âlemi, yıldızlar âlemi vb. de denir.
bu dört âlem, dört deniz gibidir. birinci denizin (mutlak gayb, lâhût âleminin) dalgalanmasından ceberût âlemi meydana gelmiştir. ceberût âleminin dalgalanmasından melekût âlemi; melekût denizinin dalgalanmasından mülk âlemi meydana gelmiştir. dalgalanmaktan maksat, zâtî arzu ve iktizâdır. bunların hepsi bir anda olmuştur.
5) insan-ı kâmil mertebesi. insan-ı kâmil bu âlemlerin özetidir. kâinat, allah'ın isim ve sıfatlarının yekünü olduğu gibi insan da kâinâtın küçük bir örneği olarak allah'ın isim ve sıfatlarının yekünüdür
devamını gör...