ip attım ucu kaldı türküsünün aslında ağıt olması
başlık "gelmiş bulundum" tarafından 30.03.2023 05:43 tarihinde açılmıştır.
1.
bir dönem düğünlerde, pavyonlarda, diskolarda bıktırıcı bir ısrarla çiftetelli tavrında icra edilen ‘ip attım’ adlı kırıkkale türküsü yıllarca pek çok halk müziği ustası tarafından yıllarca aslına uygun çalınıp söylenirken kimsenin umurunda değildi. sonuçta sevdiğine varamamış bir kadının sızlanışını anlatan binlerce ağır türküden biriydi.
eser, en son kardeş türküler’in değerli yorumcusu feryal öney’in 2006 yılında çıkan ‘bulutlar geçer’ adlı albümünde aslına yakın bir düzenlemeyle yine hüzünlü bir türkü olarak mütevazı varlığını sürdürüyordu. tâ ki ankara ve civarı türkülerini düzenleme varyantlarıyla pavyon müziğine indirgeyen, ‘mal bulmuş mağribi’ kitlesi bu türküye de göz koyana dek.
sonrasında herkesin ağzında bir “ankara’nın bağları/büklüm büklüm yolları” sözüdür bükülüp gitti. bir çok akademisyen bu türkünün ağıta değen kırık öyküsüyle bir ‘kurtları dökme’ havası olmadığını anlatamadılar. türkünün asıl ve bozulmamış sözleri şudur:
“ip attım ucu kaldı
tarakta kücü kaldı
ben sevdim eller aldı
yürekte acı kaldı
almayı yüke koydum
ağzını büke koydum
aldın yarim elimden
boynumu büke koydun”
“ben sevdim eller aldı
yürekte acı kaldı” sözlerindeki insani varoluşun derin sitemine aldırmadan, kavuşamayanın ayrılık acısına şıkır şıkır oynamak nasıl bir ruh durumunun ya da künt algının sonucudur? üstelik son bölümüne türkünün orijinali, özgünlüğü ve tematik bütünlüğü bozularak eklenen ‘ankara'nın bağları’ ile başlayan dörtlük hangi ankaralı filan’ın cin fikriyse, “ne zaman sarhoş oldun da / galdıramıyon golları” sözleriyle, her gerdan kırışta, bu türküyü doğuran, bu türküyle doğan acılar bir yana; bu toprağın ve ulusun sözlü değerlerinin, zihinsel müktesebatının kolları kırıldı.
halkımızın anonim birikimini hiçbir müzikal metodolojiyi ve sanat etiğini gözetmeden, en ciddi, en düzeyli eserin dahi sadece ritim ve usulünü tahrif ederek yozlaştırmaya kimsenin hakkı olmamalı
meraklısı için türkünün orijinaline yakın icrası:
eser, en son kardeş türküler’in değerli yorumcusu feryal öney’in 2006 yılında çıkan ‘bulutlar geçer’ adlı albümünde aslına yakın bir düzenlemeyle yine hüzünlü bir türkü olarak mütevazı varlığını sürdürüyordu. tâ ki ankara ve civarı türkülerini düzenleme varyantlarıyla pavyon müziğine indirgeyen, ‘mal bulmuş mağribi’ kitlesi bu türküye de göz koyana dek.
sonrasında herkesin ağzında bir “ankara’nın bağları/büklüm büklüm yolları” sözüdür bükülüp gitti. bir çok akademisyen bu türkünün ağıta değen kırık öyküsüyle bir ‘kurtları dökme’ havası olmadığını anlatamadılar. türkünün asıl ve bozulmamış sözleri şudur:
“ip attım ucu kaldı
tarakta kücü kaldı
ben sevdim eller aldı
yürekte acı kaldı
almayı yüke koydum
ağzını büke koydum
aldın yarim elimden
boynumu büke koydun”
“ben sevdim eller aldı
yürekte acı kaldı” sözlerindeki insani varoluşun derin sitemine aldırmadan, kavuşamayanın ayrılık acısına şıkır şıkır oynamak nasıl bir ruh durumunun ya da künt algının sonucudur? üstelik son bölümüne türkünün orijinali, özgünlüğü ve tematik bütünlüğü bozularak eklenen ‘ankara'nın bağları’ ile başlayan dörtlük hangi ankaralı filan’ın cin fikriyse, “ne zaman sarhoş oldun da / galdıramıyon golları” sözleriyle, her gerdan kırışta, bu türküyü doğuran, bu türküyle doğan acılar bir yana; bu toprağın ve ulusun sözlü değerlerinin, zihinsel müktesebatının kolları kırıldı.
halkımızın anonim birikimini hiçbir müzikal metodolojiyi ve sanat etiğini gözetmeden, en ciddi, en düzeyli eserin dahi sadece ritim ve usulünü tahrif ederek yozlaştırmaya kimsenin hakkı olmamalı
meraklısı için türkünün orijinaline yakın icrası:
devamını gör...
2.
bu durumu sadece ankara pavyon müziğine bağlamak biraz haksızlık olur.
hey onbeşli türküsü bu türküden bin kat daha fazla bir ağıttır ama insanları fıkır fıkır yapam bir türkü haline gelmiştir.
halk müziği içerisinde aynı sözlerin farklı türkülerde kullanımı da mevcuttur. bunların bir kısmı ağıt yada yavaş müziklerken bir kısmı da gayet hareketli ve oyun havası halindedir.
önemli olan çeşitliliktir ve halk müziği içinde fazlasıyla bulunur.
hey onbeşli türküsü bu türküden bin kat daha fazla bir ağıttır ama insanları fıkır fıkır yapam bir türkü haline gelmiştir.
halk müziği içerisinde aynı sözlerin farklı türkülerde kullanımı da mevcuttur. bunların bir kısmı ağıt yada yavaş müziklerken bir kısmı da gayet hareketli ve oyun havası halindedir.
önemli olan çeşitliliktir ve halk müziği içinde fazlasıyla bulunur.
devamını gör...
3.
(bkz: güleriz ağlanacak halimize)
devamını gör...
4.
konu iç anadolu mu? o zaman durum kasımpaşa.
ip attım ucu kaldı ney a....m. sanki bana kovboy.
agıt halide türkü halide bombokmuş.
ip attım ucu kaldı ney a....m. sanki bana kovboy.
agıt halide türkü halide bombokmuş.
devamını gör...
5.
(bkz: ankara'nın bağları)
devamını gör...