1.
akif paşa tarafından 1840-1842 yılları arasında yazıldığı sanılan kaside 69 beyittir. adem (yokluk hiçlik) kavramı çevresinde gelişen şiirde yaşamdan bıkkınlık karamsarlık koşullardan yakınma gibi konular işlenmiştir. kasidedeki en sevdiğim ve içimi burkan beyit şudur.
varlığı beğenmiyor, ondan kurtulmak istiyor. fakat onun göçmek istediği ülke ne bu dünyada bir yer, ne de ahirettedir. o, adem'i(yokluk) özlüyor hiç var olmamak istiyor.
varlığı beğenmiyor, ondan kurtulmak istiyor. fakat onun göçmek istediği ülke ne bu dünyada bir yer, ne de ahirettedir. o, adem'i(yokluk) özlüyor hiç var olmamak istiyor.
devamını gör...
2.
dönemin dışişleri bakanı olan âkif paşa'nın haksızlığa uğrayarak görevinden azledilmesi ve sürgüne gönderilmesinden sonra maddi manevi bir bunalıma girerek kaleme aldığı kasidedir. azledilmesi ve sürgüne gönderilmesine sebep olan mevzuyu merak edenler için: (bkz: #1922625">#1922625)
adem kasidesi, yokluk/hiçlik/boşluk kasidesi anlamına gelir. adem felsefede varlık kavramının karşıtı olarak ve çok daha şiirsel bir yaklaşımla varlığın yaratılmasından önceki hal olarak kullanılmaktadır.
19. asır türk edebiyatı ve modern türk şiiri için atılmış önemli adımlardandır. bu dönemde büyük yankı uyandıran şiire birçok nazire yazılmıştır.
divan şiirindeki geleneksel kaside mantığının içeriğine uymayarak ilk defa soyut bir kavram işlenmiş ve övülmüştür. yani konu bakımından çarpıcı bir yenilik söz konudur. bazı edebiyatçılar adem kasidesi'ni bu konuda bir ilk kabul ederken bazı edebiyatçılar bunun bir yenilik hareketi olmadığını, âkif paşa'nın bunu bir buhran anında bilinçsizce yani bir yenileşme amacı gütmeden yaptığını bu sebeple bu konuda bir ilk teşkil edemeyeceğini savunur. ikinci fikrin savunucuları bu yenilik hareketi için namık kemal'in soyut kavram olarak hürriyet fikrini işlediği hürriyet kasidesi'ni örnek gösterir ve bu şiiri ilk olarak kabul eder.
yukarıda da belirttiğim gibi şiir şeklen değil içerik bakımından klasik kasideden farklılık arz etmektedir. şeklen incelememiz gerekirse; aruzun feilâtün/feilâtün/feilâtün/feilün kalıbıyla ve beyit nazım birimiyle yazılmış olan şiir söyleyiş özellikleri, mazmunların kullanılışı gibi özellikleriyle klasik kasidenin kaidelerine uymaktadır.
adem kasidesi, yokluk/hiçlik/boşluk kasidesi anlamına gelir. adem felsefede varlık kavramının karşıtı olarak ve çok daha şiirsel bir yaklaşımla varlığın yaratılmasından önceki hal olarak kullanılmaktadır.
19. asır türk edebiyatı ve modern türk şiiri için atılmış önemli adımlardandır. bu dönemde büyük yankı uyandıran şiire birçok nazire yazılmıştır.
divan şiirindeki geleneksel kaside mantığının içeriğine uymayarak ilk defa soyut bir kavram işlenmiş ve övülmüştür. yani konu bakımından çarpıcı bir yenilik söz konudur. bazı edebiyatçılar adem kasidesi'ni bu konuda bir ilk kabul ederken bazı edebiyatçılar bunun bir yenilik hareketi olmadığını, âkif paşa'nın bunu bir buhran anında bilinçsizce yani bir yenileşme amacı gütmeden yaptığını bu sebeple bu konuda bir ilk teşkil edemeyeceğini savunur. ikinci fikrin savunucuları bu yenilik hareketi için namık kemal'in soyut kavram olarak hürriyet fikrini işlediği hürriyet kasidesi'ni örnek gösterir ve bu şiiri ilk olarak kabul eder.
yukarıda da belirttiğim gibi şiir şeklen değil içerik bakımından klasik kasideden farklılık arz etmektedir. şeklen incelememiz gerekirse; aruzun feilâtün/feilâtün/feilâtün/feilün kalıbıyla ve beyit nazım birimiyle yazılmış olan şiir söyleyiş özellikleri, mazmunların kullanılışı gibi özellikleriyle klasik kasidenin kaidelerine uymaktadır.
devamını gör...